Premiéru relácie Autosalón vysielame každú nedeľu o 9,30 hod. na STV 1.
 
 
Aktuálna súťažná otázka
Príchádza KIA s 3. generáciou modelu CEED?
 
A: Áno

B: Nie



 
 

Hybridy sa mrazu neboja

Novinky

9.1.2018



Ako si vedia hybridné automobily poradiť so zimou? Cars.com otestoval Prius štvrtej generácie, ktorý sa s Toyotou C-HR delí o tú istú platformu a hybridný pohon.  Auto na celoročných pneumatikách sa na nespevnenej ceste pri mínusových teplotách správalo ako každé vozidlo s pohonom predných kolies – pri vhodne zvolenej rýchlosti si držalo stopu a bez problémov vchádzalo do zákrut. Hybridný systém nemal problémy pri naštartovaní vozidla po mrazivej noci (-9,4 °C).  Za týchto podmienok sa najprv naštartoval benzínový motor, ktorý vytvoril teplo pre klimatizáciu.

Ako zdôrazňuje portál HowStuffWorks.com, vlastníci hybridov sa nemusia obávať o funkčnosť trakčnej batérie ani pri veľmi nízkych teplotách. Rovnako Toyota, ako aj iní producenti hybridov zaručujú bezproblémový štart elektromobilov až do teploty -30 ° C. Každý užívateľ mobilného telefónu vie, že v mraze môže telefón odmietnuť poslušnosť, ale trakčných batérií v elektromobiloch sa to netýka. 

Hybrid 4x4 na snehu a ľade

Vodiči, ktorí sa nechcú vzdať rýchlej jazdy ani počas zimy, si môžu vybrať vozidlá 4x4. Toyota RAV4 Hybrid s pohonom E-Four má čo ponúknuť fanúšikom rýchlej jazdy po diaľnici, ako aj pri terénnej jazde na snehu a ľade.  Je to najrýchlejšia verzia tohto modelu – auto s výkonom  197 kW sa rozbieha z 0 na 100 km/h za 8,3 s. Toyota RAV4 s pohonom 4x4 dostala pod kapotu hybridný systém E-Four vo verzii s predným pohonom aj vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies. O pohon zadných kolies sa stará dodatočný elektromotor s výkonom 68 koní. Tretí elektromotor plní predovšetkým funkciu generátora, získavajúceho energiu z brzdenia, avšak v prípade veľkej spotreby energie dodatočne poháňa vozidlo.

A ako vychádza hybridný RAV4 z porovnania so spaľovacou konkurenciou? Centrum AMCI Testing, najväčšie nezávislé testovacie centrum v USA, ktoré sa venuje testovaniu automobilov pri nízkych teplotách, vykonáva ročne stovky testov. Experti centra porovnávali správanie sa na snehu a na ľade u piatich SUV-čiek - Honda C-RV AWD, Jeep Cherokee Latitude 4x4, Subaru Forester 2.5i, Chevrolet Equinox AWD a Toyota RAV4 Hybrid s pohonom AWD-i, známym v Európe ako E-Four.

SUV-čko Toyota ukázalo na snehu a ľade vyššiu účinnosť aktívnych bezpečnostných systémov  ako   konkurenti.  Hybridný  RAV4 sa zastavil na ľade z rýchlosti 30 míľ za hodinu na nulu na vzdialenosti 73 m (Subaru Forester 82 m, Chevrolet 84,7 m a Jeep  91,4 m, Honda C-RV AWAD  95,7 m).

RAV4 Hybrid si najlepšie poradil aj pri rozjazde na klzkom povrchu.  V tomto teste všetky vozidlá štartovali z 0 km/h a mali čo najrýchlejšie prekonať trasu 30 m idúc ľavými kolesami po snehu a pravými po ľade. Toyote RAV4 Hybrid sa to podarilo za 4,8 s. V poslednom teste hybridný RAV4 dosiahol najlepšiu trakciu v zákrute pokrytej snehom.

SUV pripravené na zimu

Toyota RAV4 Hybrid je štandardne vybavená varovným systémom nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu a kontroly trakcie, ktorý pomáha predísť šmykom, ako aj asistentom rozjazdu do kopca.  Aby sa auto lepšie držalo na ceste, je vhodné používať zimné pneumatiky.  RAV4 je vybavený hliníkovými ráfikmi s priemerom 17 alebo 18 palcov s zimnými pneumatikami Nokian WR SUV3.  K výbave RAV4 dobre pripravenému pre zimné výjazdy patria ostrekovače svetlometov, vyhrievané ostrekovače čelného skla, vyhrievané športové sedadlá vpredu aj vzadu aj volant a vyhrievanie vonkajších spätných zrkadiel.  O optimálnu teplotu vo vnútri vozidla sa stará dvojzónová klimatizácia. Lyžiari určite  ocenia strešné nosiče, ktorými je bežne vybavený model  RAV4 vo verzii Selection.

Spotreba paliva a ecodriving

Zimné podmienky znamenajú vyššiu spotrebu paliva v každom aute bez ohľadu na typ pohonu. Ale keďže hybridy ho potrebujú už pri štarte menej ako konvenčné vozidlá, budú aj v zimných podmienkach úspornejšie. Vodič im môžeme pomôcť dodržiavaním niekoľkých zásad.  Po prvé, pred jazdou je potrebné zbaviť auto snehu – dodatočná vrstva snehu zvyšuje odpor vzduchu. Veľmi dôležité je odstrániť sneh z prednej mriežky masky, aby sme neblokovali prísun kyslíka do motoru.  Keď teplota poklesne, je potrebné skontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách, pretože studený vzduch zmenšuje svoj objem. Vhodné je skontrolovať aj hladinu kvapalín a nezabudnúť na nemrznúcu zmes do odstrekovačov.  Zásady  ecodrivingu hovoria aj to, že nemáme voziť v kufri nepotrebné veci. Ak však hrozí reálne nebezpečenstvo, že uviazneme v snehu, treba mať so sebou menšie vrecko s pieskom a lopatku. Tento drobný ústupok nás môže zachrániť v nejednej krízovej situácii.

Pridanie príspevku do diskusie

Vaše meno
Váš email (nepovinný)
(nebude nikde zverejnený)
Diskusný príspevok
Zoznam príspevkov v diskusii:
Zatiaľ nie sú pridané žiadne príspevky. Buďte prvý, kto pridá príspevok.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén