Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Používa MG4 XPOWER jeden elektromotor?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Subaru Forester 2.0X Classic - „Boxer“ dvoch tvárí...

27.1.2012

 

Forester, aj napriek už viacerým premenám, si stále zachováva to, pre čo ho dizajnéri vytvorili – zostáva stále praktickým a odolným autom. V snahe o udržanie kroku s konkurenciou sa pod jeho kapotu dostavajú nielen dieselové a benzínové motory s menším apetítom, ale aj ďalšie komfortné riešenia. Viac ako tisícku kilometrov sme tentoraz odjazdili s benzínovým dvojlitrovým štvorvalcom...

Je zaujímavé, že spod kapôt vozidiel tohto segmentu sa dvojlitrové zážihové agregáty začínajú vytrácať. Producenti v snahe udržať sa na sporivom trhu zmenšujú objemy pohonných jednotiek až do takej miery, že konzervatívnejší motoristi začínajú uvažovať nad životnosťou maloobjemových agregátov vo veľkopriestorových vozidlách. Subaru sa rozhodlo udržať klasickú koncepciu, pri ktorej pod kapotou väčšieho auta má byť aj „väčší“ motor a prikročilo k úpravám, ktoré sľubujú menšiu spotrebu pri takmer nezmenenom výkone. Japonský výrobcovia sa nepokazili. Ešte stále sú zárukou kvality a spoľahlivosti. Preto sme tomuto štvorvalcovému „boxerovi“ pristupovali už od začiatku nášho testovania s veľkou dôverou....
Iba výhody
Plochý agregát s protiľahlými valcami dáva značke veľkú výhodu v podobe zníženia ťažiska všetkých jej modelov. Nový motor v ponuke Subaru má rovnaký výkon ako jeho predchodca –110 kW. Mierne (o nezanedbateľné 2 Nm) sa zvýšil jeho krútiaci moment, ale jeho využitie sa zvýšilo až od hranice 4200 obrátok (to je o tisíc otáčok vyššie ako u predchádzajúceho typu). Práve táto hodnota však hrá pri jazdení s benzínovým Forestrom najdôležitejšiu úlohu, pretože je to auto, ktoré dokáže jazdiť v dvoch režimoch. V úsporne komfortnom a v športovejšom. Zámerne píšeme, že športovejšom, pretože hmotnosť a výška vozidla je predsa len ďaleko za limitmi rýchlostných špeciálov...
Pocity...
Ihneď ako sme sa posadili dovnútra sme museli skonštatovať, že v interiéri sa udialo niekoľko podstatných zmien, ktoré dnes rozmaznávaným motoristom síce ešte stále nevyrazia dych, no sú už v stráviteľnejšom európskom štýle. Mnohí z vás, ktorí pravidelne čítate testy áut priam neznášate slová o použitých materiáloch. Nemôžeme sa však vyhnúť konštatovaniu, že všetky vo vnútri použité plasty sú tvrdé. Ale je to tak kvôli jednoduchej údržbe, pretože Forester skutočne dokáže jazdiť aj v naozaj prašnom a rozbahnenom teréne.
Celková ergonómia interiéru je zvládnutá dobre, sedadlá sú komfortné, so zámerne slabším bočným držaním trupu, kvôli väčšej rozmerovej prispôsobivosti. Vďaka vyššej koncepcii vozidla má vodič veľmi dobrý výhľad do všetkých smerov. Ani jeden zo stĺpikov nám výrazne neprekážal. Výborne zvládnutý je priestor pre trojicu spolujazdcov, ktorí budú sedieť vzadu. Traja dospelí pasažieri budú mať dostatok priestoru nielen v oblasti ramien a kolien, ale aj nad hlavami. A to aj v prípade, že polohu sedadiel si ako veľmi pohodlnú nastavia vpredu pasažieri s výškou aj cez 180 cm.
Odkladacích priestorov nie je veľa, no sú tam kde ich vodič potrebuje. Dobrým riešením je i systém výklopných vešiakov na nákupné tašky, ktoré sme našli nielen v kabíne ale aj v batožinovom priestore (v ňom je aj napriek 450 l pod dlážkou ukrytá plnohodnotná rezerva, ktorá môže byť v teréne veľmi dôležitá). Menej sa nám páčil úzky priečinok vo dverách, do ktorého sa zmestí iba menšia fľaša s nápojom. Že by to bolo preto, lebo Subaru vie, že s Forestrom sa vodič pohodlne dostane aj k vysokohorskej studničke, z ktorej môže svoj smäd uhasiť ?
Vo vnútri sa nás zaujala decentne svietiaca modrá dióda, ktorá osvetľovala v noci rýchlostnú páku a odkladacie priestory v jej okolí. Príspevkom pre komfort posádky je aj možnosť sklápania zadných operadiel nielen vytiahnutím páčok na operadlách ale aj zatlačením tlačidiel, ktoré sú umiestnené v čalúnení podblatníkov po oboch stranách zadného radu sedadiel. Ak by sa takéto tlačidlá ale dostali priamo do batožinového priestoru (kde prekvapujúco chýbajú) vodič by pred nakladaním dlhšieho nákladu nemusel najskôr chodiť k zadným bočným dverám otvárať ich, stláčať tlačidlo a až potom sa vracať opäť dozadu, aby cez otvorené piate dvere náklad pohodlne naložil...
V meste
Motor s objemom 1995 cm3 má na voľnobeh veľmi pokojný chod. Do kabíny sa neprenášajú žiadne vibrácie. Počuť ho možno jedine naschvál - pri prudšom zošliapnutí plynového pedála, no vtedy je zvuk príjemne dravý a stále neruší.
Zmenu koncepcie agregátu si všímame hneď na začiatku. V spektre nižších obrátok sa oproti predchodcovi správa ako menej pružný, no vôbec nás tým neuráža. Jeho prevádzku vnímame skôr ako komfortnú. Pri jazde do tri a pol tisíca obrátok nám prekáža menšia ochota na zrýchľovanie, na druhej strane však teší spotreba, ktorá sa pri úplne novom aute (najazdených iba 2 tisíc km) pohybuje medzi 8,9 – 9,6 l/100 km. Pri bežnej premávke v meste oceňujeme odolnosť podvozka voči priečnym nerovnostiam a komfort pri výjazdoch na obrubníky. Prevodovka má dlhšie dráhy, no je presná. Hluk v kabíne je aj pri rýchlostiach do 90 km/h úplne zanedbateľný.
V teréne
Vozidlo so symetrickým pohonom štyroch kolies nás vylákalo aj na previerku jeho vlastností v ľahšom teréne. Sebavedomie nám pridávala najmä redukcia, ktorá sa zaraďovala veľmi jednoducho pri zošliapnutom brzdovom pedáli jednoduchým potiahnutím nahor. A tak sme sa z ľahšieho terénu odvážili i do úsekov s hlbokými bahennými, čiastočne dokonca zamrznutými brodmi...
Forester je autom, ktoré sa pri hodnotení priechodnosti smelo môže porovnávať s modelmi, ktoré sme v segmente pravých off-roadov v našej rubrike už testovali. Terénne schopnosti auta sú obdivuhodné. Samozrejme, treba dávať pozor na podvozok, ktorý v sériovej podobe nemá špeciálne ochranné kryty. Najdôležitejším zistením pre nás bolo, že posunutie využiteľného výkonu o tisíc obrátok nahor je v teréne prínosom. Motor je totiž v nižších obrátkach menej citlivý na nechcené pokyny pedála a to je dobré, agregát nemá zbytočne „nervózne“ a prudké reakcie. To prispieva ku komfortnej jazde aj vo veľmi ťažkom teréne a hlavne: šetrí to spojku...
Na diaľnici
Chvíľu nám trvalo, kým sme sa dokázali „preladiť“ z ekonomickej plazivej jazdy na diaľničný režim. Na diaľnici sme mali obavy z toho, že iba 5-stupňová manuálna prevodovka nám nebude stačiť. Nič dramatické sa však neudialo. Pri predpísanej rýchlosti 130 km/h motor „točil“ cca 3 000 otáčok. Zvuk motora v kabíne bol stále príjemný, viac sme počuli aerodynamický hluk. Pred prvým predbiehaním v stúpaní, s piatimi pasažiermi v kabíne, sme boli mierne rozpačití. No rozpačitosť zmizla po podradení a prekročení hranice 4 000 otáčok. Vtedy sa Forester premenil na prekvapujúco svižné auto, ktoré akoby chcelo zrýchľovať donekonečna. Samozrejme, opäť upozorňujeme, že to nie je Impreza WRX STI, ale vodič si aj s týmto motorom a veľkorozmernou karosériou dokáže „vystrihnúť“ dostatočne športovú jazdu. Umožňujú to aj ostatné úpravy podvozka a riadenia, vďaka ktorým sa kabína nového modelu v zákrutách menej nakláňa a riadenie ochotnejšie reaguje na príkazy vodiča. Samozrejme ak si so štvorkolkou budete chcieť častejšie napĺňať svoje pretekárske ambície na výrobcom udávanú spotrebu zabudnite. My sme jazdili za 9,8 – 10,9 l/100 km ale aj to je podľa nás ešte stále veľmi dobrý údaj...
A výsledok?
Forester je autom, ktoré zaujme praktických ľudí slušným vnútorným priestorom a predovšetkým svojím nadaním pre jazdu v ťažkom teréne. Vďaka symetrickému pohonu všetkých štyroch kolies je vhodnou voľbou i pre ťahanie prívesov, či ľahších lodí. Interiérom ešte stále síce nemôže celkom konkurovať „nalešteným“ SUV, no tie v snehovej kalamite určite elegantne predbehne.
Model s novým zážihovým dvojlitrovým motorom môže byť zaujímavou voľbou pre tých, ktorí váhajú medzi benzínom a naftou. Ak ročne nenajazdíte príliš veľa kilometrov môžeme vám odporučiť benzín. Spotreba je pri bežnej jazde síce vyššia približne o dva až tri litre, no cena benzínovej verzie je o toľko nižšia, že vyššiu spotrebu budete mať na mnoho rokov už spoľahlivo predplatenú...

PLUSY
+ priechodnosť v teréne
+ redukcia
+ vnútorný priestor, sedenie
+ odhlučnenie motora
+ presné riadenie
+ komfort jazdy


MÍNUSY
- ovládanie palubného počítača tlačidlom pred volantom
- tlačidlá na sklápanie zadných operadiel v kabíne


Technické údaje:

Motor
Benzínový 4/16v DOHC

Zdvihový objem (cm3)
1 995

Výkon (kW/k/ot/min)
110/150/6 000


Krútiaci moment (Nm/ot/min)
198/4 200

Pohon
AWD permanentný symetrický pohon štyroch kolies

Prevodovka
5-stupňová manuálna/redukcia

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,7

Maximálna rýchlosť (km/h)
185

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
9,4/6,4/7,5

Dĺžka x šírka x výška (cm)
456 x 178 x 170

Rázvor (cm)
261,5

Výška podvozka (cm)
21,5
Objem batožinového priestoru (l)
450/1 660

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 475

Celková hmotnosť (kg)
1 940

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové chladené/kotúčové

Emisie CO2 (g/km)
173

Cena vozidla od (€)
28 990 vrátane DPH

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén