Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Používa MG4 XPOWER jeden elektromotor?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

GLK 320 CDI Hranatý, menší SUVerén!

23.2.2009

 

Už pri prvých šumoch o tom, že GLK vzniká, bolo jasné, že na jeho konštruktérov čaká neľahká práca. Veď vypiplať menšieho, no rovnako nadaného súrodenca klasického „Géčka“ a fešáckeho „Emelka“ to mohla byť aj nesplniteľná úloha. Navyše, pripravovaný pôrod sťažovalo aj to, že tento model mal odštartovať popri tak zdatných konkurentoch akými sú BMV X3 a Audi Q5...

 

Menšie „Géčko“?
Hoci je Mercedes GLK na úplne prvý pohľad rovnako hranatý a svalnatý ako jeho veľký brat, predsa len to nie je úplná ponáška na militantne pôsobiace „Géčko“. Pri pozornejšom pohľade si všimneme skoro jemnú, elegantne predĺženú prednú kapotu, s jediným prelisom. Presne cez jej stred. Predná maska je impozantná a vkusná, sebavedomo sa hlási k všetkým hviezdam, ktoré už jazdia po cestách, ohraničujú ju veľkoplošné svetlomety a drobné guľaté svetlá do hmly, integrované v spodnej časti veľkého nárazníka.
Bočná silueta je zaujímavá akoby defenzívnym posunutím celej kabíny dozadu, hlboko za dominantnú prednú časť. Upúta prakticky vyčnievajúcimi lemami blatníkov, ktoré prezrádzajú nadanie podvozka pre jazdu terénom.
Zadná časť svojou strmosťou prezrádza príbuznosť k ostatným Mercedesom, hore zaujme do strechy integrovaný spojler, v strede decentná dávka chrómu a dole dvojica výfukových koncoviek, osadených disciplinovane do každého z rohov.

Poďme dovnútra...
Interiér úspešne komunikuje s vonkajškom. Tiež je tu viac hranatosti ako oblín. Trojramenný volant s ovládaním telefónu, palubného počítača a audia je pred trojicou ukazovateľov. Ten, ktorý je vľavo informuje o teplote motora a stave pohonných hmôt, stredný je rýchlomerom s integrovanou projekčnou plochou pre zobrazovanie údajov z palubného počítača a úplne vpravo je otáčkomer. Pokračujme stredovým panelom s veľkou obrazovkou pre zobrazovanie audia i navigácie (škoda, ze nie je dotyková) a pohľad na palubovku skončime krytom nad odkladacou schránkou spolujazdca, ktorá je z praktického brúseného hliníka. Veľmi sme ocenili ergonomické umiestnenie otočného ovládača informačného systému Comand APS, ktoré bolo vyriešené tak, že sme ho končekmi prstov dokázali ovládať aj vtedy keď sme mali pravý lakeť pohodlne opretý o stredovú opierku.
V testovanej verzii boli kožené sedadlá, ktoré boli síce dostatočne pohodlné a vďaka koži aj príjemne tuhé, no poskytovali o čosi menšiu bočnú oporu pre trupy vodiča a spolujazdca. Páčilo sa nám, že páčky ich elektrického ovládania boli prehľadne umiestnené na dverách, ocenili sme i možnosť kompresorového dofukovania opory v krížovej oblasti operadiel. Menšiu bočnú oporu operadiel určite nemožno považovať za príliš veľký hendikep, pretože takýto typ vozidla i tak nedovoľuje extrémne prejazdy ostrých zákrut. Zadný rad sedadiel nás upútal príjemným sklonom jeho operadiel, a tak bol až neočakávane pohodlný. Avšak v prípade, že za volantom sedel vodič vyšší ako 180 cm, mal pasažier v druhom rade pred kolenami dosť málo miesta. No s tým treba rátať, pretože GLK má spomedzi „súvéčok“ tejto značky najkratší rázvor.

Nasadli sme a....
Najskôr sme si zašomrali. Prídavné nástupné prahy nám - s dlhšími nohami - zbytočne ušpinili nohavice. To sa zopakovalo i pri vystupovaní. Neskôr sme si na ne už dávali pozor a dokonca sme ich aj pochválili. No nie pri našom nastupovaní, ale pri jazde náročnejším lesným terénom. Práve v ňom nás zavčasu upozornili, že sme sa dostali do užších a hlbších vyjazdených koľaji ako by sme zvládli, a zachránili podbehy pred nepríjemnými škrabancami. Preto ich môžeme tým, ktorí budú častejšie v ľahšom teréne odporučiť, no do mesta ich považujeme za zbytočné.
Šesťnásobná fascinácia
Naftový trojlitrový šesťvalec od tohto výrobcu je podľa nášho názoru jedným z najlepších na súčasnom trhu. Hoci už má aj veľmi zdatných konkurentov, predsa len je stále unikátny úžasným zvukom, pokojným behom a skvelými parametrami (165 kW a 540 Nm). Páčilo sa nám, že v GLK ho dokázali zosúladiť so 7-stupňovou automatickou prevodovkou tak, že takmer úplne zmizli momenty, v ktorých sa vodičovi zdá, že „naftiak“ sa pod dvetisíc obrátok musí najskôr rozdýchať, aby konečne „potiahol“. O elimináciu tohto efektu sa okrem iného stará i hydrodynamický menič momentu. Ten mení obrátky motora tak, že „spánkový“ efekt posúva tak, že v oblasti kritických obrátok si ho ani neuvedomíte...
Vďaka čistému vzostupnému radeniu 7-stupňového automatu vodič najmä v športovom móde úplne stráca pocit straty pri preraďovaní jednotlivých stupňov. Presvedčili sme sa, že to, čo výrobca deklaruje – teda, že GLK dokáže s týmto motorom zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako osem sekúnd - je naozaj pravdivý údaj. Dynamika takmer dvojtonového auta je impozantná.
To ďalšie čo, veľmi radi a verte, že objektívne pochválime je naladenie podvozka. Vodič si sám môže zvoliť komfortný a športový režim. O ideálny kontakt s vozovkou sa v každej zo situácií stará permanentný pohon všetkých kolies 4MATIC.
Komfortný režim sme využívali najmä na bratislavských rozbitých cestách. Športový sa nám zasa osvedčil pri rýchlej jazde po kľukatých horských serpentínach. Pri voľbe športového režimu auto s podporou systému Agility control príjemne stvrdlo a v zákrutách takmer nebolo nakláňanie (zapríčinené vyšším ťažiskom i hmotnosťou) vôbec cítiť. No a pretože v každom z módov sa zmení i charakteristika práce motora a prevodovky, pri športovom móde sme zaznamenali i mierne zvýšenie spotreby. Tú sme otestovali pri dlhej ceste po zasnežených a zamrznutých kopcoch stredného a východného Slovenska. V hlbšom snehu, s prevahou stúpania sme s ťažkou nohou na plyne, no s pocitom úplného bezpečia „išli“ za necelých jedenásť litrov na sto kilometrov. Pri jazde po upravených vozovkách, v komfortnom móde a pri veľmi disciplinovanom vodičskom režime sme dosahovali spotrebu pod deväť litrov na sto kilometrov...

Cieľová skupina?
Mercedes GLK je dôstojným reprezentantom SUV stredného segmentu najnovšej generácie. S tradične dobrým vypracovaním interiéru a s veľmi inovatívnym exteriérom má šancu stať sa bestsellerom pre vodičov, ktorí hľadajú SUV s kompaktnými rozmermi, pri ktorých im nevadí relatívne menší batožinový priestor. Nami testovaná motorizácia predstavuje ideál pre dynamickejších jazdcov, ktorí obľubujú silné a sebavedomé autá, no viac ako po nespevnených cestách jazdia po asfalte (hoci aj s tými nespevnenými si v rozumnej miere poradia). Musíme však upozorniť, že pre naozaj ťažký terén by sme odporúčali predsa len to rokmi osvedčené „Géčko“...


Technické parametre
Motor
vznetový 6-valec, common rail

Objem motora cm3
2987

Max. výkon kW/k/ot./min.
165/224/3800

Max. krútiaci moment Nm/ot./min.
540/1600-2400

Prevodovka
7-stupňová, automatická s možnosťou sekvenčnej voľby

Pohon
stály pohon všetkých kolies

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s
7,5

Maximálna rýchlosť km/h
219

Maximálna brodivosť mm
300

Maximálna stúpavosť %
do 68


Spotreba l/100 km kombinácia
7,9

Objem palivovej nádrže l
66

Rozmery d/š/v mm
4525/1855/1699

Rázvor mm
2755

Svetlá výška mm
do 208

Objem batožinového priestoru l
450/1550

Pohotovostná hmotnosť kg
1880

Celková hmotnosť kg
2500

Cena vozidla v EUR od
45 934.- (1 383 807,68 Sk)










autor: www.stellacentrum.sk



© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén