Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Používa MG4 XPOWER jeden elektromotor?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Hyundai Genesis Coupe 3.8 V - Ľudový superšport...

6.9.2011

 

Hyundai konečne urobil športové auto, ktoré nevyzerá ako prapodivný kórejsky šarkan v tvare poskrúcanej banánovej šupky. Takto sme si uľavili, keď sme citrónový Genesis zbadali po prvý raz. Do krikľavej farby zabalený 6-valcový agregát lákal na vyskúšanie. O tom, že nie je komótnym približovadlom nás presvedčil hneď po prvom pridaní plynu...

Štvormiestny, ale...
Genesis je homologizovaný ako štvormiestne kupé. Vpredu sú sedadlá, ktoré majú primeranú tuhosť a tá neunavuje ani pri dlhšom výlete, bočné tvarovania operadiel a sedákov sú veľmi slušné, i keď podľa nás by mohli byť o čosi výraznejšie. Chválime výraznú oporu v oblasti stehien i možnosť nastavenia nízkeho posedu, ktorý majú radi športovo založení jazdci. Chvályhodné je aj to, že i pri najnižšej polohe má vodič z auta prekvapujúco dobrý výhľad do všetkých smerov.
Vzadu sú pripravené dve sedadlá, ktoré síce pôsobia veľkorysejšie ako v ostatných kupé, ale ani na ne by sme neposadili na dlhšiu cestu nikoho, kto meria viac ako 170 centimetrov. Navyše - priestor pre nohy vzadu obmedzuje aj mohutný tunel , cez ktorý motor kardanovým hriadeľom poháňa zadnú nápravu.

Technika
Podvozkovú platformu vybavili pri nápravách vpredu technikou MacPherson a vzadu viacprvkovým zavesením. Už prvé metre po rozbitých cestách Bratislavy nás presvedčili o tom, že tento podvozok je naladený tak, aby poskytoval čo najvyššiu možnú mieru komfortu aj pri civilnom jazdení. Prekvapujúco sa nespráva ako „kostitras“, čo u konkurencie býva hlavným znakom kupé a pre ktorý nakoniec od kúpy športového auta mnohí radšej ustúpia. Chválime preto aj malý zdvih pruženia a dobre navrhnutú tuhosť tlmičov.
Zaujímavá je aj koncepcia rozloženia hmotnosti, pri ktorej je na prednej náprave 55 % a na zadnej 45 %. K ideálu 50:50 sa dá totiž dopracovať prekvapujúcou ľahko. Konštruktéri totiž rátajú s tým, že hmotnosť pasažierov a ich rozmiestnenie v kabíne ideálny pomer prirodzene upraví k ideálu...
Motor - vidlicový šesťvalec s atmosférickým nasávaním s objemom 3778 centimetrov kubických - je uložený pozdĺžne. Jeho výkon 303 koní prenáša na zadnú nápravu cez samosvorný diferenciál automatická šesťstupňová prevodovka!

„Nakopnutie“, „kopnutie“ a driftovanie...
O tom, že pod kapotou nie je úplne bežná technika sme sa presvedčili po naštartovaní. Jemné prišliapnutie plynového pedála pošle do dvojice výfukov očakávané bublanie šesťvalca. Po zaradení D (na automate) a už po veľmi jemnom šliapnutí na pedál nás to úplne neočakávane a nekompromisne zatláča do sedadiel. Razantné upozornenie na to, že na toto auto si treba dávať pozor, ihneď pochopíme...
Príjemným zistením po prvých metroch je, že celú túto strojovňu stráži elektronika do takej miery, že aj absolútny amatér si môže dovoliť v zákrutách efektné „driftnutie“. To mu totiž dovolí systém stabilizácie ešte predtým ako razantne zasiahne. Nebezpečným pre úplných začiatočníkov na tomto aute však je, že na prístrojovej doske má aj tlačidlo pre úplné vypnutie stabilizačného systému.
Subjektívne nevieme posúdiť ako sme (aj po mnohých testovacích jazdách i na oveľa silnejších autách) dobrí vodiči, no prvá „paľba“ s vypnutým ESP v úplne suchej asfaltovej zákrute nás pozitívne vystrašila. Auto sa v stotine sekundy dostalo do výrazne pretáčavého šmyku a po razantnej „kontre“ sa ihneď pretočilo na druhú stranu a toto trikrát za sebou zopakovalo. Ak by v tej prvej zákrute bola voda, alebo šotolina, tak s testom končíme... Po tejto skúsenosti sme sa však naučili rešpektovať komunikatívny plynový pedál a jazdiť s ohľaduplnosťou k pneumatikám na zadnej náprave. Ak by vás teda zaujímalo náše odporúčanie, tak: kým si toto auto viackrát nevyskúšate na bezpečnej a hlavne uzavretej ploche, tak tlačidlo stabilizácie určite nevypínajte.

V prevádzke...
Motor nás potešil poctivým výkonom aj bez pomoci turba. Najvyšší krútiaci moment dosahuje v oblasti 4700 ot./min a ochotne ťahá až po 6000 ot./min. Automatická prevodovka má možnosť radenia aj krídelkami pod volantom. Napriek tomu, že zaradený prevodový stupeň sa v manuálnom režime snaží udržať čo najdlhšie automat vždy vyhráva a preradí. Pri ubratí plynu sa nám páčil zvuk medziplynu vo výfukoch pred podraďovaním na nižší prevodový stupeň. Neraz sme ocenili výbornú prácu štvorpiestikových bŕzd Brembo, ktoré dokážu toto náradie účinne krotiť. Riadenie je komunikatívne, dlhý rázvor v zákrutách oprávnene prispieva k pocitu mimoriadnej stability podvozka.
Najočakávanejším údajom nášho testu je pre vás určite spotreba. Pri víťazných pretekoch v meste (od semafora k semaforu) sme nemali problém odpísať z nádrže 13 – 15 l/100 km. Pri bežnej jazde sme sa mestom pohybovali so spotrebou niekde medzi 9,5 – 13,2 l/100 km. Pri predpisovej 130-tke na diaľnici sme jazdili za 8,9 l/100 km a keď sme sa neponáhľali tak 110-ku sme si vychutnávali pri 7,5 l/100 km. To podľa nás pre 6-valec s výkonom 223 kW nie sú vôbec zlé hodnoty...

Zhrnutie
Na Genesis sa netreba prvoplánovo pozerať iba ako na športové auto. Je plnohodnotne pripravený aj pre každodenné používanie. S rozumne vyladeným podvozkom zvláda komfortne aj menej rovné povrchy. K jeho „civilnej“ použiteľnosti prispievajú aj: batožinový priestor s objemom 332 litrov, pre ľudí do 160 cm dokonca aj dve plnohodnotné sedadlá vzadu, dobré bezpečnostné vybavenie (ABS + EBD, HBA, ESP, TCA, 6 airbagov, ISOFIX), pripájateľnosť zariadení cez USB, AUX, iPod a dokonalé odhlučnenie kabíny.
Pre nás najdôležitejším argumentom, pre ktorý môžeme toto auto odporúčať je, že za cenu, za akú ho Hyundai ponúka dostanete také množstvo pocitu sebavedomia, za aké by ste pri ostatných konkurentoch tohto segmentu zaplatíli minimálne raz toľko...
Zdroj: www.stellacentrum.sk

PLUSY
+ cena
+ exteriér
+ riadenie
+ motor
+ spotreba
+ samosvorný diferenciál


MÍNUSY
- dominancia automatickej prevodovky
- materiály v interiéri


Technické údaje:

Motor
6/24, DOHC

Zdvihový objem (cm3)
3 778

Výkon (kW/k/ot/min)
223/303/6 300


Krútiaci moment (Nm/ot/min)
361/4700

Pohon
zadná náprava


Prevodovka
6-stupňový automat

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
6,3

Maximálna rýchlosť (km/h)
240

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
14,8/7,0/9,9

Dĺžka x šírka x výška (cm)
463 x 186,5 x 138,5

Rázvor (cm)
282

Objem batožinového priestoru (l)
332

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 664

Celková hmotnosť (kg)
1 930

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové chladené/kotúčové

Emisie CO2 (g/km)
235

Cena vozidla od (€)
30 654

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén