Aktuálna súťažná otázka
Vyrába Peugeot model 208 v Trnave?
 
A: Áno

B: Nie



 
 
Zobraziť iba značku:

JAGUAR I-PACE EV 400 AWD: Zábava na elektriku

7.1.2020

Koncom minulého roka sme si vyskúšali celý rad automobilov, ktoré viac, či menej koketovali s elektrikou. Vrcholom testovacej flotily bol jednoznačne Jaguar, ktorý nám modelom I-Pace dokázal, že aj s elektrikou môže byť zábava. Aj keď to má svoje nemalé úskalia.

Značka Jaguar so sebou nosí pečiatku, ktoré bez pochýb okliešťuje jej snahy o prežitie. Asi by ste od nej nečakali v portfóliu ľahké úžitkové automobily, mikrobusy, či lenivé mestské približovadlá. História Jaguaru predsa obsahuje fascinujúce autá, z ktorých sú dnes mimoriadne vzácne zberateľské kusy. Majú spoločné jedno – športovosť. Už fakt, že sa výrobca pustil do výroby športovo-úžitkových áut, vyzerá, akoby sa s opovrhnutím postavil k svojej histórii. Aj keď na druhej strane, ak by to neurobil, možno by už neexistoval. Preto sme mu to, ako fanúšikovia automobilizmu, odpustili. A teraz Jaguar prekročil ďalší míľnik. Fabrika tlačená represiami za nadmerné CO2 a pokutovaná za hladné motory, musela pristúpiť k implantovaniu elektrického pohonu. Žiadnej automobilke to nemožno zazlievať, je množstvo faktorov, ktoré na toto rozhodnutie vplýva. Ale chceli sme si vyskúšať, ako to dopadlo. A veru, boli sme milo prekvapení.

Exteriér

Dizajn čistého elektromobilu nijako nezakrýva príslušnosť k značke. Jaguar sa v prípade I-Pace nemá za čo hanbiť, preto jeho línie pasujú do rodiny britského výrobcu. Agresívne tvary sú prísne podriadené aerodynamike a to do posledných detailov. Napríklad kľučky dverí. Zaťahujú sa keď zamknete auto alebo sa ním začnete hýbať. Vo vystrčenom stave sú hranaté a nejde práve o dizajnový skvost. Zadné partie sú vybavené funkčným spodným difúzorom, odtrhovou hranou na vrchole piatych dverí a veľkým prítlačným krídlom. Vpredu je na kapote, ktorá neskrýva motor, obrovská diera. Tá vedie vietor na predné okno a pomáha tlačiť na prednú nápravu. Pod kapotou je malý batožinový priestor, v ktorom sme vozili káble na nabíjanie.

Najdôležitejší fakt je, že I-Pace je SUV. Preto má vyššiu svetlú výšku. Karosériu však nechránia plastové obloženia. Bočné prahy majú okrasný charakter s drobnými aerodynamickými vlnkami. Ani spodná hrana predného nárazníka nie je súčasťou terénnych schopností Jaguaru. Oprieť ho o hlinu, kamene alebo vysoký obrubník by znamenalo poškriabanie laku. Vzadu je difúzor a ten by ste tiež nechceli opierať o zem. V tomto Jaguar skĺbil športovú históriu s moderným SUV vzhľadom. Možno to spraviť nemusel, ale aktuálne je to objemový trend pre mnoho automobiliek, takže tento krok je pochopiteľný.

Ak by ste však silou-mocou potrebovali ísť do terénu, auto sa ho nebojí. Má pohon všetkých kolies. To je však z jeho terénnych schopností všetko. Lúka, nespevnené cesty alebo veľa snehu mu nerobia vrásky. Po prvom pridaní plynu odhalíte, že terén je mimo a že I-Pace je špecialista na niečo celkom iné.

Interiér

Fantasticky spracovaný vnútorný priestor je prepchatý vybranými materiálmi. Mäkké plochy sú prekryté jemnou kožou a aj odhalené plasty vyzerajú dôveryhodne. Interiéroví dizajnéri skombinovali čierne plochy s hliníkovými doplnkami a vyzerá to veľmi dobre. Má to podčiarknuť športový charakter auta a to sa podarilo. Dominantou interiéru je nádherne vyzerajúci volant. Ten odkazuje na bohatú históriu značky, je subtílny a výrobcovi sa umne podarilo skombinovať tlačidlá, odkaz minulosti a superštýl. Stred palubnej dosky patrí veľkému displeju infotainmentu. Nepatrí k najprehľadnejším a bude si vyžadovať plné sústredenie (až kým sa s ním neskamarátite). Za týždeň každodenného používania sa nám to podarilo len čiastočne. Nastavuje sa ním príliš veľa funkcií a to dokonca aj tie, ktoré by ste si pre komfortnejšie spolunažívanie s autom radi aktivovali okamžite. Navyše je trocha pomalý. Zaujímavosťou sú tlačidlá pod displejom. Vodičove má dokonca tri spôsoby ovládania. Stláča sa, vyťahuje sa, točí sa ním a ovládate ním kúrenie, vetranie i komfortné funkcie sedadla.

Sedenie na zadných sedadlách spríjemňuje ich anatomické vykrojenie. Sú vyhrievané a dá sa v nich zvládnuť poriadna porcia kilometrov. Batožinový priestor 656 litrov je celkom slušný a dobre využiteľný. Keď k tomu pripočítame 27 litrov vpredu, tak sa dá počítať, že s Jaguarom zvládnete slušný výlet. Po prvom „tankovaní“ sme však ďaleké cesty zavrhli.

Výbava je hodná prémiovej povesti Jaguaru. Modelu I-Pace nechýba nič z ponuky výrobcu. Od skvelých materiálov, cez špičkovú muziku až po prvotriedne spracovanie. Nechýba množstvo bezpečnostných asistentov, plná konektivita a útulnosť.

Jazdné vlastnosti

Túžbu poriadne si s Jaguarom zajazdiť vzbudzuje už obyčajný pohľad na jeho dynamické tvary. Našu zvedavosť posilňoval fakt, že ide o čistý elektromobil, navyše v segmente, ktorý sa podobnými sľubmi ako dával Jaguar, zatiaľ hrdiť nemohol. Dva elektromotory disponujú spoločným výkonom 294 kW (400 k). Jeden poháňa prednú, druhý zadnú nápravu. Automatická prevodovka má jeden rýchlostný stupeň a SUV má pohotovostnú hmotnosť 2,2 tony. Podľa papierov Jaguar vystrelí na 100 km/h za 4,8 sekundy. Skúsili sme to. Pri plnom pridaní plynu je nástup výkonu okamžitý. Krútiaci moment 696 Nm prichádza razantne, bez varovania a ak si nedáte pozor, sekne vám v krku. Zrýchlenie je také dramatické, až je návykové. Jaguar je po jazdnej stránke skutočne podarené auto. V zákrutách sa nenakláňa, správanie podvozka je čitateľné a jeho nastavenie je akurátne tvrdé. Hrubšie zaobchádzanie na pokrútených okresných cestách ho nevyvádza z mieri. Vďaka výkonom a skvelému riadeniu auto výborne maskuje svoju váhu. Tú pocítite až pri plných brzdách, ktoré sa mimochodom, pri bežnej jazde vďaka masívnemu využívaniu rekuperácie, príliš nedostávajú k slovu. A to všetko je zabalené do šialeného ticha. Keď vypnete rádio, tak budete počuť len trolejbus, ktorý vás stále naháňa – potom si uvedomíte, že to ste vlastne vy.

Skúšali sme jazdiť aj s plne zapnutým eko režimom, ktorý naplno využíva rekuperáciu, jazdili sme s režimom, ktorý využíva rolovanie a teda maximálne sa snaží zužitkovať nahromadenú kinetickú energiu. Jazdili sme v športovom i ekologickom režime. Sľubovaný dojazd cez 400 kilometrov sme po prvých jazdách zdecimovali na polovicu. Stačilo si naplno vychutnávať ohromné dynamické vlastnosti auta. Potom sme šli  na diaľnicu a minuli sme zvyšok energie. Reálne sme zajazdili len niečo cez 200 kilometrov. Dobíjanie na 80 % dokáže 70 kW nabíjačka nabiť za 90 minút. Potom sa systém odpojí a vypýta si nabíjačku s menším výkonom. Tých 80 % nám stačilo na teoretický dojazd 330 km. Tie sme skúšali vyjazdiť čo najšetrnejšie. Zima a využívanie kúrenia stiahli dojazd na 270 km. Ďalšie nabitie a jazdenie vo vychladnutom aute bez muziky nám dopomohlo k najazdeniu 290 km. S plne nabitým autom sme spravili 350 km. To vzhľadom na komfort, jazdné schopnosti, veľkosť batožinového priestoru a skutočne vydarené auto nie je veľa. Ísť na dlhú cestu naprieč malým Slovenskom je takmer nemožné, ak nemáte čas na pauzu. Navyše diaľničné tempo je k dojazdu ešte prísnejšie. A tak sme ostali v meste a jeho okolí.

 

Plusy

+ jazdné vlastnosti

+ dielenské spracovanie

+ spracovanie interiéru

+ je schopný aj v teréne

+ úžasná dynamika

 

Mínusy

- od dojazdu sme čakali viac

 

Technické údaje

Motor -  2 x elektromotor

výkon /kW/k/ot/min/ - 294/400/-

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 696/-

prevodovka – 1-stupňová automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 4,8

max. rýchlosť - /km/h/ - 200

spotreba /mesto/mimo/kombinácia kW/h /100 km/ - /-/21,2

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 468,2/156,5/189,5

rázvor /cm/ - 299,0

pohotovostná hmotnosť /kg/ - 2 208

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 656+27

Kapacita akumulátorov           90 kW/h

základná cena vozidla od /€/ - 78 696,- €

cena testovaného vozidla /€/ - - €

 

                                                                                                     text a foto: Samuel Vanko Autosalón
 

 

 

Pridanie príspevku do diskusie

Vaše meno
Váš email (nepovinný)
(nebude nikde zverejnený)
Diskusný príspevok
Zoznam príspevkov v diskusii:
Zatiaľ nie sú pridané žiadne príspevky. Buďte prvý, kto pridá príspevok.
 
Autosalón
SUZUKI JIMNY 1.5 VVT GLX10.1.2020
MERCEDES-BENZ V300d10.1.2020
DS 7 CROSSBACK10.1.2020
HYUNDAI KONA HYBRID20.12.2019
AUDI SQ720.12.2019
CITROEN C4 CACTUS HATCHBACK20.12.2019
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén