Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Tip travel
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Využíva Mercedes-Benz E300 de benzínový agregát?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

KIA Sorento 2.2 CRDi: nezlomný

12.6.2024

KIA Sorento patrí medzi stabilné piliere portfólia kórejskej značky. Ponúka všetko, čo si môžete od športovo-úžitkového vozidla želať. Robustnosť, skvelú výbavu, výborné a silné agregáty, jazdné vlastnosti, ktoré vám umožnia autom jazdiť doslova v každom počasí a takmer kdekoľvek na svete. V redakcii preto býva o Sorento bitka.

EXTERIÉR

Začiatkom tohto roka KIA predstavila na našom trhu jemne omladenú verziu Sorenta. Zmeny sa udiali na karosérii, ale aj v interiéri. Dizajnové zmeny vidieť najmä vpredu. Sorento sa začalo podobať na model EV9, čo je však čisto elektrické SUV značky. Táto zmena dala výzoru Sorenta viac uhladenosti. V zadných partiách sa zmenila grafika svetiel. Takmer 5 metrové SUV svoje rozmery dizajnom neskrýva. Pôsobí sebavedomo a nový vizuál prednej masky tento pocit ešte umocnil.

Dizajn je celkovo vydarený, trocha mu chýba európska elegancia, no to vôbec neprekáža. Vďaka tomu je nepomýliteľné. Okolo karosérie sú tradičné decentné ochranné lišty.

INTERIÉR

Novinkou v interiéri je usporiadanie displejov. Aktuálne sa dvojica displejov z predfaceliftovej verzie zmestila do jednej dlhej multiobrazovky. Začína za volantom, má teda v sebe aj prístrojový štít a následne obrazovku infotainmentu. Na takéto umiestnenie si treba trocha zvyknúť. Tradicionalisti budú možno frflať, ale funkčne ide o dobré riešenie. Nevýhodou sa môže zdať priveľa nastavení sústredených do dotykového displeja, čo môže negatívne pôsobiť na koncentráciu vodiča na jazdu. Našťastie KIA zachovala dotykovú, viac úrovňovú lištu pod infotainmentom. Ponúka ovládanie rádia a klimatizácie a keď si na jej fungovanie zvyknete, funguje naozaj presvedčivo.

Vďaka dĺžke auta sa podarilo interiérovým inžinierom vopchať do vozidla tretí rad sedadiel, vďaka čomu je Sorento sedemmiestne. V päťmiestnom nastavení je k dispozícií na batožinu krásnych 705 litrov. Ak zložíte druhý rad sedadiel, v Sorente odveziete 2 100 litrov a ak používate sedemmiestny variant, potom má KIA nachystaných 179 litrov, čo veru nie je veľa a pri rodinných výletoch budete musieť použiť strešný box.

Automobilku treba pochváliť za dizajn sedadiel. Vpredu sa sedí výnimočne dobre, výrazné bočnice operadiel dobre vedú telo a sťažovať sa nebudú ani pasažieri vzadu. Ich sedadlá sa dajú posúvať a polohovať. Spolujazdcovo sedadlo je nastaviteľné vo viacerých polohách a má oporu pre lýtka. To by nebolo nič výnimočné, no takéto sedadlo má aj vodič, vďaka čomu si môže plnohodnotne oddýchnuť počas státia napríklad na benzínovej pumpe.

JAZDA

Sorento nie je jediné SUV v ponuke značky, no je najväčšie z tých, ktoré majú v ponuke spaľovací motor. Môžete ho mať v elektrifikovanej verzii, no vzhľadom na charakter auta nám k nej najviac pasuje veľký a relatívne skromný diesel. Sorento má rázvor 2,8 metra, čo dáva veľkému SUV pokojné jazdné vlastnosti. Napriek veľkosti je stále dostatočne obratné a ak ste pevne rozhodnutý mať len jedno auto na všetky príležitosti, Sorento sa dokáže so vztýčenou hlavou popasovať aj s mestom a malými parkovacími priestormi v podzemných garážach. Miernym obmedzením sa môže zdať svetlá výška, tá je menšia ako 18 centimetrov, čo je negatívum v ťažšom teréne.

Pod kapotou nášho Sorenta pracoval naftový štvorvalec spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Softvérom si nechá špecifikovať charakteristiku, ktorú prispôsobuje povrchu a režimu pohonu všetkých kolies. Agregát má silný záber už od nízkych otáčok. Jeho razantný nástup cítiť už od 1 700 ot/min. Krútiaci moment 440 Nm je k veľkosti auta a jeho váhe ideálny. Maximálny výkon 142 kW dovolí Sorentu ťahať aj prívesy či karavan s váhou 2 500 kg. Hanbiť sa nemusí ani za šprint. Z nuly na 100 km/h Sorentu stačí menej ako 10 sekúnd.

Výrobca udáva pre túto verziu Sorenta spotrebu 6,5 litra. To je dosiahnuteľné s ľahkou nohou a s ľahkým autom. Rýchlostné cesty a 130 km/h tlačia spotrebu k 8 litrom, kombinovaný konzum Sorenta sa nám podarilo ustáliť na úrovni 7 – 7,5 litra. Čo je vzhľadom na veľkosť vozidla vynikajúce.

Plusy

+ kvalita spracovania

+ bohatá výbava

+ rozumný apetít

+ nastavenie pohonu všetkých kolies

+ priestorová ponuka

 

Mínusy

- malý batožinový priestor v 7-miestnej verzii

- nižšia svetlá výška

 

Technické údaje

Motor - vznetový 4-valec

zdvihový objem – 2 151 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 142/193/3 800

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 440/ 1 750 – 2 750

prevodovka – 8 rýchl. automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 8,8

max. rýchlosť - /km/h/ - 187

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 8,4 – 8,7/5,5 – 5,7/ 6,5 – 6,6 (podľa výrobcu)

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 481,5/190,0/170,0

rázvor /cm/ - 281,5

celková hmotnosť /kg/ - 2 600

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 179/2 085

objem palivovej nádrže l/ - 67

základná cena vozidla od /€/ - 51 990,- €

cena testovaného vozidla /€/ - 56 490,- €

 

Text: Samuel Vanko

Foto: KIA

 

 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén