Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v pondelok o cca 17:00 na STV Šport, v utorok o 17:35 na STV2 a v sobotu o 10:50 na STV2
Škoda Plus
 
 
Aktuálna súťažná otázka
Vyrába VW už desiatu generáciu modelu Multivan?
 
A: Áno

B: Nie



 
 
 
Zobraziť iba značku:

Mercedes-Benz Citan Tourer PRO 110 CDI: Rodinný priateľ

29.4.2022

Ak ste sa prehrabávali ponukami automobiliek a hľadali niečo akurátne pre vašu aktívnu rodinu, mohli ste zakopnúť o malosť kombíkov a veľkosť dodávok. Nič medzi tým nie je? Ale je. Existuje kategória vozidiel, ktoré vyhľadávajú najmä malí živnostníci, hodinoví manželia, maliari, remeselníci či trhovníci. Spolovice osobáky a spolovice dodávky. Osobnú verziu takéhoto všeumelca Mercedes-Benz Citan Tourer sme dostali na test do redakcie a venovali sme mu dosť času, aby sme si preverili jeho schopnosti. Zobrali sme ho na plnotučný rodinný výlet.

Exteriér

Na pôdorys nie je o nič väčší ako kombík. Zvonka vyzerá ako osobné auto typu kombi s trocha prifúknutou karosériou, zvýšenou strechou a niekoľkými veľmi praktickými riešeniami. Vďaka veľkej bočnej ploche Mercedes mohol využiť posúvacie dvere vedúce k zadnému radu sedadiel. Nie je to prevratná novinka a Mercedes nie je jediný, kto „šupačky“ používa, treba totiž povedať, že tento typ dverí je jeden z najpraktickejších pri nakladaní tovaru a tiež detí. Oceníte ho na úzkych parkoviskách, pretože nezaberajú toľko miesta, ako konvenčné otváracie dvere. A priestor na nákladku nie je nijako obmedzený. Dvere Citanu sa pekne odsunú, a tak vznikne veľkorysý priestor napríklad na pohodlné upevnenie detských sedadiel.

Mercedes nenechal nič na náhodou a aby sa nesťažovali ani pasažieri vpredu, tak im umožňuje otvoriť dvere až do pravého uhla. Nasadanie je preto extrémne pohodlné, akurát sa potom dvere zo sedadla ťažšie dočahujú.

Dizajn karosérie je konzervatívny, neprovokuje a Mercedes na ňom neskúša žiadne prevratné ťahy, čiary, hrany, obliny. Nevytŕča z radu. Akoby si bol vedomý svojej úlohy – byť neodvrávajúcim pomocníkom, nie módnym doplnkom.

Vyššia karoséria nepôsobí vyrušujúco a má v sebe dávku elegancie. Pred dvoma dekádami vyzerali tieto vozidlá, akoby si vozili so sebou ruksak, no to už je dávno preč, dizajn je veľmi umne uprataný. Ak teda počítate len s jedným autom v rodine, ktoré musí zvládnuť plné rodinné zaťaženie, či jazdu do divadla, smelo môžete nad tou kategóriou uvažovať.

Interiér

Zatiaľ čo Citan nevyvolá vášne zvonka, interiér si vás získa. Začnime odpredu. Sedadlá vyzerajú dôveryhodne, pre rozmaznaných možno nebudú najpohodlnejšie. Nás po tisíc kilometrovej testovacej porcii nič nebolelo. Vodičové sedadlo má chrbtovú nastaviteľnú oporu, ktorá odľahčí kríže a chrbát sa neprepadne do nepríjemnej pozície.

V súčasnosti je trendy mať na palubnej doske minimálne obývačkovú LCD obrazovku. Citan ju našťastie nemá. Musíme sa priznať, že vybavenie Citanu sa nám z užívateľského hľadiska pozdávalo. Rozumný infotainment a multimediálny systém, uložený na dizajnovo vydarenej palubnej doske, neobťažuje, všetko dôležité sa dá nastaviť tlačidlami v stredovej konzole alebo na volante. Sedempalcová dotyková obrazovka ponúka navigáciu a viacero nastavení, ktoré nie sú okamžite potrebné pri šoférovaní. Napríklad stráženie plynulej jazdy v pruhoch sa dalo v ponuke nastavení nájsť hravo. Počas týždňového testovania sme neprišli na nič, čo by nám chýbalo. Pripojenie k telefónu, indukčné nabíjanie umiestnené v spodnej časti stredovej konzoly (pred radiacou pákou), ponuka a využiteľnosť funkcií – to všetko hralo pre pozitívny výsledný verdikt. Je veľmi príjemné, ak existuje auto, ktoré človek dokáže využiť na sto percent a zbytočne si nepripláca za výbavu, ktorú využije len pri prvom hraní sa na parkovisku, keď ešte zmysly opantáva eufória z nákupu.

Nad hlavou pasažierov v prednom rade sedadiel je veľký odkladací priestor. V prípade kuriérov je vhodný na odloženie si papierov, pre rodiny na množstvo tých dôležitých drobností, bez ktorých sa výlet nezaobíde. Priečinok je hlboký a ľahko sa v ňom veci rozkotúľajú.

V druhom rade sedadiel je dostatok priestoru na dve plnohodnotné detské sedačky a medzi ne sa zmestí ešte jeden dospelý pasažier. Vyskúšali sme túto formáciu na vzdialenosť 2 × 300 kilometrov a nikto z auta nevyšiel polámaný. Pre dospelákov je vzadu na nohy dosť priestoru, na dlhých cestách potešili dostupné USB konektory. Najväčšou devízou a vlastne aj dôvodom, prečo siahnuť po Citane je batožinový priestor. Ten aj v základnej verzii pohltí všetko, čo potrebujete na poriadnu dovolenku. Vďaka vyššej karosérii môžete batožinu vrstviť a do Mercedesu tak naládovať viac, ako na dvojtýždňovej paneurópskej dovolenke budete potrebovať. Batožinový priestor je ľahko prístupný, v základnej verzii má Citan výklopné dvere.

Jazda

Testovaný Citan bol poháňaný naftovým štvorvalcom s objemom 1,5 litra. Jeho maximálny výkon 70 kW je dostatočný. V bežnom živote motoristu bude postačovať. Pri snahe o ráznejšie predchádzacie manévre však stráca paru a dych. Ak je Citan plne naložený, tento neduh sa trocha zvýrazní. Ak však nejdete na cestu pretekať, bude vám tento motor stačiť. Jeho obrovským plusom je apetít. Náš dlhodobý priemer sa ustálil na úrovní 5,9 litra. V tom je započítané upchaté mesto, dynamická diaľnica a 90 percent kilometrov sme najazdili v plnom naložení. Najhoršiu spotrebu sme mali 6,3 litra. Pod tento výsledok sa podpísala ťažká noha. Ak by sme sa snažili jazdiť trocha viac na spotrebu, zrejme by sme podliezli aj hranicu 5,5 litra. Asistent preraďovania drží otáčky pomerne nízko, motoru to však nijako neprekáža. Šesťstupňová manuálna prevodovka je sprevodovaná veľmi dobre. Akustický komfort na palube je priemerný. Vysoká karoséria celkom dobre odoláva bočnému vetru.

Celkový dojem z Citanu sme mali veľmi dobrý. Je to neúnavný hltač kilometrov a neodvrávajúci pomocník. Neprinesie síce veľa emócií, ale splní vaše cestovateľské a každodenné dopravné želania do bodky. Zhltne množstvo nákladu, je skromný na prevádzku, nevytŕča z radu, nemá problém s vašimi sťahovacími náladami a vaše deti bude milovať. Naftová opatrovateľka či rodinný kamarát na pohľadanie.

Plusy

+ vnútorný priestor

+ kvalita spracovania

+ dojazd a spotreba

+ rozumná výbava

+ veľkosť batožinového priestoru

+ množstvo odkladacích priestorov

 

Mínusy

- priemerný výkon

 

Technické údaje

Motor - vznetový 4-valec

zdvihový objem – 1 461 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 70/95/ 3 750

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 260/ 1 750

prevodovka – 6 rýchl. manuálna

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 15,5

max. rýchlosť - /km/h/ - 164

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 5,8 - 5,7/4,6 - 4,5/5,3  - 4,8

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 449,8/181,3/191,9

rázvor /cm/ - 271,6

celková hmotnosť /kg/ - 2 174

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 517/2 390

objem palivovej nádrže l/ - 54

základná cena vozidla od /€/ - 26 588,- €

cena testovaného vozidla /€/ - 31 906,- €

 

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 

 

 

 

 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén