Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Môže mať Nissan X Trail len so spaľovacím motorom pohon všetkých kolies?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Najmenší z úsporných: VW Polo 1.4 TDI BlueMotion

15.1.2008


Do rámca aktivít úspornosti v koncerne Volkswagen zapadá aj jeho malý model Polo. Dostal nálepku BlueMotion, čím potvrdzuje svoju príslušnosť a poslanie.





Slovo Blue znamená, že patrí do Volkswagenu, pre ktorý je typickou farbou v logu modrá. Druhá časť zloženého názvu, Motion, znamená pohyb alebo mobilitu. V tomto prípade ide o symbol budúcnosti, pre ňu bude dôležitá úspornosť a zároveň ohľaduplnosť voči životnému prostrediu. Verzia BlueMotion vychádza z aktuálneho modelu Polo, no kvôli lepšej aerodynamike dostala zopár aerodynamických zmien. Karoséria sa z dôvodu lepšieho obtekania vzduchom tvarovo optimalizovala a preverovala v aerodynamickom tuneli. Súčiniteľ odporu vzduchu je 0,30, obtekanie karosérie vzadu usmerňuje zadný spojler. Vďaka lepšej aerodynamike sa mierne zvýšila maximálna rýchlosť. Verzia BlueMotion dosahuje špičku 176 km/h. Aj to je dôkazom toho, že úspornosť nerobí nijaké prieky pôžitku z jazdy. Poslaniu vozidla sa v plnom rozsahu prispôsobili aj štrnástkové disky, obuté sú do pneumatík s nízkym valivým odporom.

Komfort bez kompromisu

Aj napriek tomu, že Polo BlueMotion patrí medzi úsporných preborníkov, neodopiera posádke ani kúsok komfortu. Do prvkov výbavy patria centrálne zamykanie, elektrické ovládanie okien a vonkajších spätných zrkadiel. Príjemné cestovanie podporuje klimatizácia. Ovládače na stredovej konzole sa ocitli vo vyššej pozícii, ovládajú sa bez problémov. Palubná doska a ostatné obklady sa vyznačujú dobrou kvalitou, dobré je aj dielenské spracovanie. Poťahy dobre vyrysovaných sedadiel majú zaujímavý reliéf. Vodič si môže nastaviť svoje sedadlo aj výškovo, na zadnej delenej lavici sa v pohode odvezú dvaja pasažieri. Polo BlueMotion si neodopiera ani štandardnú ponuku bezpečnosti. V kabíne sa dá využiť viacero praktických odkladacích priestorov. V dobrej optike sa zraku prihovára aj podsvietenie prístrojovej dosky. Trojramenný volant možno nastaviť vo dvoch smeroch. Prístroje sú dobre čitateľné, rozmerná kopulka nad nimi vytvára predpoklad na obmedzenie reflexov. Zadná časť priestoru karosérie môže absorbovať 270 litrov batožiny, čo je v tejto triede väčšinový štandard. Po úplnom sklopení zadného deleného sedadla sa toto oddelenie zväčší na 1030 litrov. Nakladacia hrana je položená vyššie.


Strojca úspor

Nenáročný konzument nafty, motor 1.4 TDI, dosiahol svoju skromnosť po viacerých úpravách. Turbodúchadlo má variabilnú geometriu lopatiek turbíny a optimalizovaná je recirkulácia výfukových plynov, účinnejšie je chladenie. Naftový trojvalec spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá dostala z dôvodu dosiahnutia nižšej spotreby nafty dlhší tretí až piaty prevodový stupeň. Vozidlo je sériovo vybavené časticovým filtrom. V porovnaní s bežným Polom 1.4 TDI činí jeho úspora pol litra nafty na 100 kilometrov. Motor ponúka dobrý nástup od nízkych otáčok, špička krútiaceho momentu sa premieta do suverénneho ťahu už pri 1800 otáčkach za minútu. Pri pozoruhodnej úspornosti ponúka agilné jazdné výkony. Teoretický dojazd vozidla na plnú nádrž je 1150 kilometrov. Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu 3,9 litra nafty na 100 kilometrov. Aj tento variant potvrdzuje dobré naladenie podvozkových skupín.

Jozef Beníček
Foto – autor


Technické údaje

VW Polo 1.4 TDI BlueMotion

Motor naftový trojvalec
Zdvihový objem (cm3) 1422
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 59 (80)/4000
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 195/1800
Maximálna rýchlosť (km/h) 176
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,8
Spotreba paliva
mesto/mimo/kombinovaná (l/100 km) 4,9/3,2/3,9
Objem kufra (l) 270/1030
Objem nádrže (l) 45
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1084/466
Rozmery (mm) 3916x1650x1467
Rázvor (mm) 2466
Prevodovka 5-stupňová manuálna

Cena: od 497 800 Sk


Plusy:
• úsporný motor
• dielenské spracovanie
• výbava
• dobre naladený podvozok
• ergonómia


Mínusy:
• zvuk motora
• cena

 
 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén