Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v pondelok o cca 17:00 na STV Šport, v utorok o 17:35 na STV2 a v sobotu o 10:50 na STV2
FIFA - Goal of the Century
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Využíva VW Tiguan naftové a aj benzínové motory?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Nissan Micra 1.2 DIG-S CVT Tekna - Rýchlo aj bez stupňov...

27.3.2012

 

Nissan Micra sme testovali už v rôznych verziách. Tie, ktoré dostali pod kapotu vyšší výkon vždy boli pre nás mimoriadnym lákadlom. Aj preto sme si vybrali na test tú najvýkonnejšiu z aktuálnej ponuky - trojvalec spriahnutý s CVT prevodovkou. Priznáme sa zábavu sme od tohto bezstupňového automatu vôbec neočakávali...

Narástla

To, že Micra narástla vidno už zvonka. Jej dĺžka 378 cm a rázvor 245 cm výrazne zvýšili dávku priestorového komfortu hlavne pri päťdverovej verzii. Do kokpitu sa ta teraz nastupuje slušne nielen vpredu ale zlepšil sa aj prístup na zadný rad sedadiel. Priestor pre vodiča je evidentne väčší ako bol u predošlých verzií. Predný rad tvoria dobre tvarované sedadlá so slušným bočným držaním. Vzadu menej priestoru v oblasti kolien konštruktéri vyriešili tak, že pozícia sedadiel núti pasažierov k vzpriamenejšiemu sedeniu. Takáto poloha však nemusí byť pohodlná pre spolujazdcov s výškou nad 180 cm, pretože nad hlavami budú mať málo priestoru. To môžu tvrdo pocítiť na svojich hlavách pri prejazdoch väčších priečnych nerovností, pretože Micra má vzadu  tuhšie „pérovanie“.

Priestor určený pre batožinu má objem 265 litrov. To je hodnota, ktorú u mestského auta možno považovať za štandardnú. Samozrejme jeho rozšírenie je možné preklopením zadného radu sedadiel. Vtedy je k dispozícii použiteľných 605 litrov. Pri nakladaní ťažších predmetov môže prekážať vyššia nakladacia hrana, ktorá je však nevyhnutná, pretože zvyšuje tuhosť karosérie v zadnej časti. Pozitívne je, že pod podlahu batožinového priestoru sa zmestilo aj základné náradie a úzka 14-palcová dojazdová rezerva.

Príjemné prekvapenie

Vo vnútri je na prvý pohľad vidno, že kvôli udržaniu prijateľnej ceny sa šetrilo všade tam, kde to môže najmenej prekážať. Tvrdosť plastu palubnej dosky je však priveľmi viditeľná a škoda, že jej tvorcovia sa kreatívnejšie nepohrali s jej povrchom (napr. tak ako sa to vtipne podarilo u Toyoty Yaris, ktorá je v rovnakom segmente). Rozmiestneniu a počtu ovládacích tlačidiel však šetrenie prospelo, pretože pracovisko vodiča je teraz prehľadné a aj ergonomicky veľmi slušne zvládnuté.

Absolútnu pochvalu si zaslúži riešenie odkladacích priestorov. Je ich tu presne toľko, koľko budete s ďalšími troma spolujazdcami potrebovať a sú aj na tých najnezvyčajnejších miestach (napríklad v prednom sedáku spolujazdca).

Vždy nás zamrzí, keď do dverí nemôžeme dať ani menšiu fľašu, no v Micre majú miesto v stredovom tunely a tu sú pre vodiča praváka, podľa nás umiestnené dokonca lepšie ako by boli vo dverách. Páčila sa nám zaujímavosť: „kapsy“ na dverách sú osvetlené, a tak v nich v noci ľahko nájdete aj menšie predmety. Ešte nie stále tradičnými sú pred spolujazdcom hneď  dve prekvapivo priestranné priehradky...

Odolný, no nedotáčavý podvozok

Konštruktéri sa museli popasovať s riešením podvozka pre relatívne úzke, krátšie a vyššie vozidlo.  Výsledný produkt sa prejavuje ako tvrdší, ale sľubuje trvácnosť aj na rozbitých slovenských cestách, po akých musíme jazdiť.

Bolo pre nás príjemným zistením, že pôvodná koncepcia Micry: „v každom kúte koleso“ zostala stále zachovaná.  Ale aj napriek výbornej komunikácii riadenia s kompaktnou platformou musíme napísať, že pri rýchlejších nájazdoch do zákrut sme zaznamenali výraznú nedotáčavosť.

V Nissane sa pohrali aj s takými detailami akými sú umiestnenia zadných tlmičov na zadnú vonkajšiu hranu pevne uchytených vlečených ramien. Vďaka tomu je zadná náprava tuhšia, znesie väčšie zaťaženie, no uberá to z komfortu keď nezaťažené vozidlo prechádza cez priečne nerovnosti.

Pri pohľade zospodu sme si všimli, že pri riešení podvozka sa nezabudlo ani na taký dôležitý detail akým je vedenie výfukového potrubia ponad priečku zadnej nápravy, vďaka čomu sa oň ani pri prejazdoch väčších terénnych nerovností, pri ktorých hrozí „chytenie spodku“ netreba obávať.

Ako ju vníma vodič...

Novú Micru sme intenzívne testovali dvaja. Obaja máme na Micre najazdených už niekoľko desiatok tisíc kilometrov (pri živote ako nadšenci stále úspešne udržiavame modely z rokov 1998). A obaja sme sa zhodli na nasledovnom:

Trojvalec s objemom 1 198 cm3 (72 kW/5600 ot), s označením DIG-S (Direct Injection Gasoline – Supercharger) a s mechanickým preplňovaním, ktoré zabezpečuje kompresor, je prekvapujúcim pohonom. Jeho agilita je zjavná už od oblasti 1 000 otáčok. To je vďaka kompresoru, ktorý – rovnako ako klasické turbodúchadlo - však nepracuje vždy. Pri voľnobehu ho odpája elektromagnetická spojka. K optimalizácii spotreby, aj napriek väčšiemu výkonu, napomáha priame vstrekovanie a technológia označovaná ako Millerov cyklus. Tá umožňuje oneskorené zatváranie sacích ventilov v priebehu kompresie. Spoločne so samostatným systémom štart-stop to agregátu umožňuje dosahovať dobré hodnoty spotreby.

Už sme spomenuli, že v testovanom vozidle sme mali bezstupňovú prevodovku označenú ako CVT. Priznáme sa, že sme boli oprávnene skeptickí, pretože tento druh sme si mohli vyskúšať už vo viacerých značkách. V pamäti stále máme katastrofickú verziu robotizovanej prevodovky v jednom z menších modelov značky Citroen, v ktorom sme si pripadali akoby sme jazdili na lenivom a hlučnom vysávači...

Hoci CVT pre nás ešte stále nepredstavuje ideál, v Nissane pokročili oproti ostatným výrazne vpred. Prevodovka nevyháňa motor do zbytočne vysokých otáčok a oproti porovnateľným konkurentom v triede efektívnejšie využíva jeho potenciál. A ak by sa konštruktérom v Japonsku podarilo ešte úplne eliminovať občasné kolísanie otáčok mohla by byť Micra lídrom v kategórii vozidiel s bezstupňovou prevodovkou CVT. No aj napriek tomu miernemu kolísaniu otáčok musíme priznať, že auto zrýchľuje už v základnom móde prevodovky prekvapujúco a motor sa zbytočne nevytáča. Pri dravej jazde sme sa pohybovali v okolí 3500 otáčok, najvyššie sme sa dostávali pod hranicu 5 700 otáčok (maximum, keď sa aktivuje obmedzovač je 6 000 ot/min).

O ozajstnú zábavu sa nám postaral režim prevodovky označený písmenom S, pri ktorom sa zdvihne charakteristika krivky priebehu otáčok (o cca 1500 ot./min) a reakcie prevodovky na stláčanie plynového pedála sú svižnejšie. Zaujímavosťou je, že k dispozícii je ešte jeden, tzv. redukovaný režim prevodovky. Ten sme využívali pri zjazde z kopcov (na podporu brzdenia) a pri pomalom posúvaní sa v mestských kolónach...

Spotreba, verdikt...

Z našich doterajších testov už určite viete, že automatická prevodovka takmer vždy znamená vyššiu hmotnosť, väčšie trenie a tým aj vyššiu spotrebu. V prípade nedokonalej bezstupňovej prevodovky to môže znamenať nárast spotreby (oproti manuálnej prevodovke) aj o niekoľko litrov...

V prípade testovaného 3-valca s  prevodovkou CVT sa nám u Micry podarilo dosiahnuť dlhodobú spotrebu v meste 6,8 l/100 km. Pri jazde po diaľnici sme pri 130 km/h spotrebovali v priemere 5,9 l/100 km.

Nissan Micra môže zaujať tým, že narástla vo vnútri. Bodovať môže aj praktickými odkladacími priehradkami, ktorých je neočakávane veľa.  Najviac však pri rozhodovaní môže presviedčať spoľahlivosťou japonskej značky, ktorá je aj u tohto modelu neodškriepiteľná.

V prípade testovanej najdrahšej verzie ponúka komfort, množstvo praktického doplnkového vybavenia a športovo pôsobiaci exteriér. Zároveň však aj otázku: či sa (v aute nižšej kategórie),  za oddych ľavej nohy oplatí platiť za väčšiu spotrebu benzínu. My, ako vyznávači dynamickej jazdy na micrách s motokárovým podvozkom, by sme ju brali, ale radšej s klasickým manuálnym radením...   

PLUSY

+ dynamika

+ komunikácia prevodovky

+ odkladacie priestory

+ priestor pre posádku vpredu

+ riadenie

 

 

MÍNUSY

- tvrdosť podvozka

- spotreba

- povrchová úprava plastov

 

 

Technické údaje:

Motor

3-valcový s kompresorom

Zdvihový objem (cm3)
1 198

Výkon (kW/k/ot/min)
72/98/5 600



Krútiaci moment (Nm/ot/min)

142/4 400

Pohon

predných kolies

Prevodovka

CVT

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,9

 

Maximálna rýchlosť (km/h)
178


Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
5,9/4,5/5,0


Dĺžka x šírka x výška (cm)
378 x 167,5 x 152

Rázvor (cm)
245

Objem batožinového priestoru (l)
265/605

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 065

Celková hmotnosť (kg)
1 530

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové/bubnové

 

Emisie CO2 (g/km)
115

Cena vozidla od (€)

9 700.-

 

Cena testovaného vozidla (€)

 


 


15 750.-

 

 

   
 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén