Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Môže mať Nissan X Trail len so spaľovacím motorom pohon všetkých kolies?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Renault Captur: Nový služobníček

2.7.2020

Nech máte k autám akýkoľvek vzťah, z toho najracionálnejšieho pohľadu ide o pomocníkov. V našej redakcii sa ich premelie obrovské množstvo. Zväčša len na krátko. Ale aby sme dokázali okolo nich spraviť celý ten výrobný servis, potrebujeme verného sluhu, ktorý u nás vydrží dlhšie. Tento raz sme siahli po predajnom trháku, mestskom SUV, Renault Captur. Veľkostne by nám mal stačiť a cenovo ide o rozumnú investíciu. Či vydrží naše nároky, miestami drsnejšie zaobchádzanie, televízne výroby a sem-tam aj terén? Uvidíme, necháme si ho totiž na dlhodobý test.

Vozidlo patrí k stále silnej módnej vlne mestských crossoverov, či SUV. Je jedno ku ktorému označeniu sa prikláňate, všetky majú pár spoločných čŕt. Zdanlivo a niekedy aj naozaj vyšší podvozok, ochranné plasty okolo automobilu, robustnú karosériu, vyšší posed za volantom a v závislosti od modelu či automobilky – pohon len predných kolies. Výnimky majú pohon všetkých kolies, ale v našom prípade tomu tak nie je. Tento variant auta spĺňa bežné nároky motoristu na dennodenný život. Rozbité cesty prestanú byť problém, lebo dobre utlmený podvozok neprenáša do interiéru priveľké rázy. Neotravuje vás nedokonalosťami okolia. Capturu v tomto smere nič nechýba.

Exteriér

Francúzska dizajnová škola sa vo výzore Renaultu Capture nezaprie. Aj keď nie je extravagantný, ani ťažko pochopiteľný, patrí k tomu najkrajšiemu, čo tento segment ponúka. Automobilky si na vozidlách tejto triedy dávajú záležať, je to pre nich totiž veľký zdroj príjmov.

Captur je nakreslený svedomito. Vyzerá dôveryhodne, sebavedomo a na ceste dôstojne. Proti gustu žiaden dišputát, ale aktuálne to s veľkosťou poznávacích prvkov trocha preháňajú vo všetkých automobilkách. Aj znak Renaultu smeruje ku gigantickým rozmerom. Ale ako hovorí jedna múdrosť, každá kráska má svoje škaredé znamienko, ktoré ju robí krásnejšou.

Pri špecifikovaní Capturu sa veľa nenarobíte. V ponuke má dve výbavy. Rozumnú a tú lepšiu. Delí ich od seba približne dvetisíc eur (v závislosti od porovnávaného variantu). My sme siahli po tej lepšej, označenej ako Intens (tá už je v dopredaji a Renault trocha obmení ponuku). Dostali sme dvojfarebný lak, parkovacie senzory, full LED svetlomety a sedemnásť palcové disky. Je to slušná kombinácia, ktorá zaujme aj náročnejších estétov.

Plastové prekrytia karosérie sú umiestnené veľmi dobre. Nie sú len marketingovým trikom na vytiahnutie peňazí, ale funkčným doplnkom. Takže, ak bývate v dome, ku ktorému nedočiahol asfalt alebo máte chatu vysotenú mimo civilizácie, no dostupnú po poľnej ceste, tak tráva, nízke kríky, kamienky či blato vás nebudú trápiť. So sedemnásť palcovými diskami je to trocha zložitejšie. Nie sú pri cestovaní v bahne neprekonateľnou prekážkou, ale pri pohľade na ne si súboj so vzpriečenými ostrými kameňmi rozmyslíte.

Interiér

Máme jasné preferencie. Celý náš tím sú vysokí jedinci a preto potrebujeme dosť priestoru. Jazdíme veľa a radi a aj keď gro najazdených kilometrov spravíme v meste, sem-tam ide Captur s nami na dlhý výlet. Priestor na nohy, hlavy, vystrčené kolená, statívy, koľajnice, kamery, tašky, brašne teda musí byť dostatočný. Najlepšie sa nám žije s Capturom v dvojčlennom tíme. Skúšali sme štvoricu a pri základnom nastavení batožinového priestoru sa to dá zvládnuť. Posúvateľná zadná lavica, ktorá zväčší batožinový priestor, však oberie posádku vzadu o životný priestor. Do kufra sme sa počas „natáčacích“ dní zmestili aj s technikou. Pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti prišlo zväčšenie batožinového priestoru vhod.

Na predných sedadlách je všetko bez kompromisov. Pochopiteľná ergonómia a solídne materiály robia čas strávený za volantom príjemným. Bohatá výbava vrátane klimatizácie, plnej konektivity a slušného audia dávajú Capturu šmrnc luxusnejšieho auta, než znie jeho meno. Preto treba doň sadnúť bez zbytočných pečiatok, určite vás prekvapí.

Captur má množstvo odkladacích priečinkov. Na veľké 1,5 litrové fľaše, na kávu, mince, telefóny, na doklady – všetko potrebné je po ruke. Útulnosť interiéru na dlhých výletoch oceníte.

Jazda

Renault Captur je v ponuke s naftovými i benzínovými agregátmi. My sme sa vybrali zlatou strednou cestou. Siahli sme po benzínovom štvorvalci s výkonom 96 kW. Ten sme si dopriali so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Pri nízkom zaťažení sa ukázal výkon ako dostatočný a pravdu malo odhaliť plne obsadené auto. Captur ani vtedy nestratil dych. Benzínový motor s automatickou prevodovkou je veľmi dobrá voľba – hlavne v meste. Prevodovka je celkom dobre odstupňovaná, zvládne aj dynamické nároky vodiča a radí hladko. Nepatrí medzi najrýchlejších pracantov, na potreby bežnej dopravy je absolútne postačujúca.

Jazdné vlastnosti robustného mestského crossovera sú neutrálne. Podvozok si hravo poradí aj s rozbitým povrchom. Na posed za volantom sme si museli trocha zvykať. Možno je to však daň za časté striedanie vodičov a rôzne preferencie každého z nich.

Agregát je tichý, rád sa nechá poštekliť plynom, naň však reaguje trocha pomalšie. Dynamika agregátu je v bežnej doprave veľmi dobrá.

Najviac sme boli zvedaví, ako sa bude chovať spotreba. Po najazdení prvej tisícky klesla na 6,1 l/100 km, čo je nad očakávania dobrý výsledok. Na relatívne čerstvý motor je to skutočne striedmy apetít. Captur sme zaťažovali služobnými úlohami, vozili sme ním balíky na poštu, používali sme ho ako pojazdnú kameru, ale aj ako služobníka pre všetko – od chodenia na kávu, obed až po nudné jazdenie z roboty domov, z roboty domov. Pevne veríme, že dobrý dojem, ktorý v nás zanechal, si udrží aj ďalej.

Plusy

+ vnútorný priestor

+ variabilita interiéru

+ možnosť individualizácie

+ spracovanie

+ jazdné vlastnosti

+ rozumná spotreba

 

Mínusy

- nepoužiteľné sedadlá zadného radu pri zväčšenom batožinovom priestore

 

Technické údaje

Motor - zážihový 4-valec

zdvihový objem – 1 333 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 96/130/5 000

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 240/1 600

prevodovka – 7-stupňová automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 9,6

max. rýchlosť - /km/h/ - 193

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 7,5/5,1/5,5 – 5,7

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 422,7/157,6/179,7

rázvor /cm/ - 263,9

celková hmotnosť /kg/ - 1 816

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 404/1 456

objem palivovej nádrže /l/ - 48

základná cena vozidla od /€/ - 14 900,- €

cena testovaného vozidla /€/ 20 900,- €

 

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén