Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Používa MG4 XPOWER jeden elektromotor?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Škoda Yeti 1,2 TSI - Najslabší snežný muž?

17.12.2010

 



Keď Yeti prichádzal na trh už sa vedelo o jeho najväčšom konkurentovi Dacii Duster. Tvrdá konkurencia prinútila škodovku k taktickým ťahom. Jedným z nich je i lacnejší model, ktorý má maloobjemový motor a iba predný náhon. Ako jazdí Yeti, ktorý sa stále tvári ako väčšie SUV s motorom 1,2 TSI? Nezopakuje sa neúspech Fabie s trojvalcom 1,2 HTP?

Exteriér
Vzhľad Yetiho netreba príliš opisovať. Nejde o žiadnu extravaganciu, skôr prakticky pôsobiaci vzhľad, ktorému by nemalo hroziť, že vzhľadovo prirýchlo zostarne. Na testovanom modeli nás zaujalo, že dvojica koncoviek výfuku zostala, i keď motor férovo ohlasuje, že od neho žiaden brutálny výkon nemožno očakávať. Na Yetim sa nám stále páčia krátke predné i zadné previsy a svetlá výška podvozka, ktoré ho predurčujú do ľahšieho terénu, no v tomto prípade slúžia iba ako kulisa. I keď sme zistili, že do toho naozaj ľahšieho terénu sa dá pokojne vydať aj s touto verziou.

Interiér: strohosť a kvalita
Vo vnútri Yetiho nás vždy prekvapí to, že nás – nič neprekvapí, no ani neurazí... Ničoho tu nie je priveľa, no najdôležitejšie je, že pre prácu vodiča tu naozaj nič nechýba. Pre posádku vpredu je pripravený príjemne vyšší posed. Vzadu je k dispozícii trojica prakticky samostatne sa sklápacích operadiel, z ktorých to stredné je skôr pohodlnou lakťovou opierkou ako operadlom. Priestor pre batožinu je dostatočný a aj vtipne variabilný.

Bude ten motor stačiť?
Tak táto otázka v nás rezonovala už od chvíle, keď sme sa dozvedeli, že táto verzia Yetiho ide do výroby. S agregátom sme sa už stretli pri testovaní menšieho VW Golf a v ňom nás zaujal no pri športovej jazde i varoval - vyššou spotrebou. Ako si poradí s hmotnostne i rozmerovo väčším autom?

Koncepcia motora 1,2 TSI vznikla najmä kvôli konkurencii. Ľahký agregát (s hmotnosťou iba 90 kg!) je vybavený ventilovým rozvodom OHC, jedným vačkovým hriadeľom a dvoma ventilmi v každom valci. Konštruktéri sa snažili o to, aby v ňom bolo menej pohyblivých súčiastok a tým aj menej trenia a teda aj opotrebovania. Zaujímavosťou je, že ozubený remeň tu nahradila ozubená rozvodová reťaz, ktorá nedôverčivým sľubuje doživotnú výdrž bez výmeny a teda aj to, že agregát by sa tak skoro nemal „uťahať“.

Z technických údajov sme sa dozvedeli, že najvyšší krútiaci moment motor dosiahne už pri 1 500 otáčkach a to by malo byť pri jazde po meste výhodou. A naozaj - pri výjazdoch z križovatiek a pri zaraďovaní sa na hlavné ťahy sme ocenili to, že sme zažívali skorý pocit jeho ťahu. Nástup turba je citeľný, no jeho účinok vo vyšších otáčkach už nie je ohurujúci. Pri snahe o vytáčanie tohto agregátu sme si (tak ako u Golfu) všimli, že si začína pýtať už nesympatické množstvo paliva a tým prezrádza svoj menší objem.

V praxi
Yeti 1,2 TSI má rád mesto. Na diaľnici sa tiež nestratí, pretože pohodu a dobrý pocit z nízkej spotreby mu pomáha navodiť dobre odstupňovaná šesťstupňová prevodovka. Ku komfortu prispieva i dobre navrhnutý podvozok, ktorý je tichý a vynikajúco drží zvolenú stopu. Musíme však priznať, že absenciu pohonu 4x4, ktorá znamená odľahčenie zadnej nápravy, sme pri prejazde priečnych nerovností zaznamenali. Auto sa pri ňom správa predsa len menej komfortne. To čo aj tejto verzii však zostalo je dobrý pocit posádky pri prejazde zákrut. Yeti sa ani ako „dvojkolka“ takmer vôbec nenakláňa a do zákrut sa zarezáva rovnako excelentne ako plnohodnotná štvorkolka.

Spotreba
Tento objem nutne vyvoláva pocit, že v snahe o čo najlepší výkon bude „žravý“. Výrobca u tohto modelu udáva kombinovanú spotrebu 6,4 l/100 km. My sme sa pri prísne ekonomickom štýle jazdenia (bez vytáčania) dostali predsa len o čosi vyššie, no neprekročili sme hranicu 7 l/100 km. Najlepší údaj, ktorý sme dosiahli bol 6,8 l/100 km. Pri bežnej jazde po meste, pri ktorej sme nesúťažili, no ani úporne nesledovali palubný počítač sme sa dostali na spotrebu 8,1 l/100 km. Mimo mesta sme sa dostávali pravidelne pod sedem litrov, no v prípade dynamickej jazdy s častým vytáčaním motora do maxima sme často prekračovali aj hranicu 10 l/100 km.

Pre koho áno?
Tento model je určený pre pokojnejších, zrelých vodičov, ktorí jazdia najmä po spevnených povrchoch. Jazdu po teréne totiž férovo nesľubuje, a to ako dlho by motor vydržal pričasté pokusy o športovú jazdu ukáže, vzhľadom na jeho nedávny vznik, až prax...


Technické údaje:

Motor
1,2 TSI 4/8 DOHC

Zdvihový objem (cm3)
1 197

Výkon (kW/k/ot/min)
77/105/5 000

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
175/1 500 – 3 500

Pohon
predná náprava

Prevodovka
6-stupňová manuálna

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,8

Maximálna rýchlosť (km/h)
175

Spotreba (l/100 km)
6,4

Dĺžka x šírka x výška (cm)
422,3 x 179,3 x 169,1

Rázvor (cm)
257,8

Objem batož. priestoru (l)
405/1760

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 345

Celková hmotnosť (kg)
1 890

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové


Cena základnej verzie (€)
13 900 s DPH

Cena testovaného vozidla (€)
18 600 s DPH

Jednou vetou:

Dobrá voľba ak bývate v meste a citlivo šliapete na plyn...

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén