Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v pondelok o cca 17:00 na STV Šport, v utorok o 17:35 na STV2 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai IONIQ 6
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Je Mazda japonská automobilka?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Toyota Land Crusier 3.0 D-4D AT Obývačka v teréne...

29.4.2010

 

V rodine Toyota má off-road Land Cruiser postavenie absolútneho vodcu. U modelu s dlhou a hlavne nepoškvrnenou históriou tentoraz modifikovali verziu, ktorá má označenie 150. Pridali jej mnoho drobností, ktoré dokážu spríjemniť jej používanie už aj v meste...

 

Exteriér

Iba ťažko si môže vodič, ktorý nemal to šťastie viesť Land Cruiser, predstaviť to, čo táto naleštená kopa plechu so siedmimi koženými sedadlami vo vnútri, dokáže v teréne. Auto pôsobí skôr nemotorne, a tak neprezrádza, že je nadaným skalolezcom. Novinka oproti predchodcovi narástla do dĺžky o 44 a do šírky o 10 centimetrov. Svetlá výška je až 22 centimetrov, viditeľne sa zlepšili aj nájazdové uhly. Zmena nastala i u optiky predných a koncových svetiel, v zadnej časti pribudol vkusný strešný spojler. Mnohé z detailov karosérie pochádzajú z nedávno uvedeného top modelu – V8.

Dovnútra sa aj šplhá...

Ak sa rozhodnete pre exkurziu po interiéri pripravte sa na to, že dovnútra budete nastupovať ako po rebríku. Je málo modelov, u ktorých nie je stupačka iba na ozdobu a podlaha tohto modelu je vysoko. Sedadlá sú etalónom priestrannosti, pri ortodoxnom off-roade prekvapia slušným bočným držaním. Optitrónové prístroje určené pre oči vodiča sú výborne prehľadné cez deň aj v noci, volant má primeraný priemer i hrúbku venca. O skvelej kvalite materiálov u Toyoty určite netreba detailnejšie písať. Spomeňme skôr také vychytávky, akými sú : trojzónová klimatizácia, bezkľúčové štartovanie, elektrické nastavovanie volantu v dvoch osiach, elektrické vztyčovanie i ukladanie tretieho radu sedadiel, samostatne pracujúca chladnička, 14 reproduktorov…
Jediným nedostatkom, ktorý sme vo vnútri objavili boli tlačidlá umiestnené na spodnej hrane prístrojovej dosky, ku ktorým sa bolo treba dostať popod volant a pritom sa ešte aj nakloniť. No aby sme boli objektívni - neboli to ovládače, na ktoré bolo treba počas jazdy siahať pričasto …
Pri interiéri však chceme spomenúť i priestor pre batožinu. V základe má 621 litrov, ak sa rozhodnete, že pocestujete s nákladom iba dvaja, tak priestor za vami bude mať 1 934 litrov! Páčilo sa nám, že na zadných dverách pribudlo samostatné tlačidlo pre otváranie iba vrchnej, sklenenej časti, čo uľahčuje manipuláciu pri nakladaní iba drobnej batožiny. Nepáčilo sa nám otváranie dverí smerom k chodníku, ktoré si vyžadovalo pri parkovaní zachovanie väčšieho odstupu od steny, či auta, pred ktoré sme nacúvali.

Do terénu s kamerami…

Na asfaltovej ceste ponúka trojlitrový štvorvalec s výkonom 127 kW a s 5-stupňovým automatom skôr pohodlnú, až komótnu jazdu. Predbiehanie dlhších kamiónov v úsekoch s horším výhľadom, je predsa len menej napínavé s použitím ručného módu preraďovania. Automat je totiž naladený tak, aby sa majiteľovi odmeňoval prekvapujúco nízkou spotrebou, a tak pracuje jemne a v niektorých situáciách pekelne pomaly… Ku komfortu na asfalte pripieva i novinka – systém KDSS, ktorý prepája hydraulicky stabilizátory náprav – tá sa postarala o to, že náklony karosérie v zákrutách sme aj napriek obrovským rozmerom a hmotnosti pri plne naloženom aute 2 990 kg ( !) takmer necítili. Starosti nám nerobili ani výrazne priečne nerovnosti v zákrutách.

To, čo možno tomuto autu vytýkať na asfalte, ospravedlňuje jeho absolútne nadanie pre jazdu v teréne. Rámový podvozok, tuhá zadná náprava. To sú prvky, ktoré už samé prezrádzajú to, akým toto auto vlastne je. No a ak si k tomu pridáte krútiaci moment 490 Nm už od 1 600 otáčok, systém Multi-Terrain Select (s predvoľbami bahno, piesok, vyjazdené koľaje a skaly), uzávierky medzinápravového a zadného diferenciálu, tak pochopíte, že môžete ísť hocikam. S brodivosťou 70 cm ešte aj do veľmi slušného potoka… A ak by pod jeho hladinou boli ukryté veľmi veľké skaly, tak si zapnete terénny tempomat Crawl Control, s ktorým môžete bez použitia plynu a brzdy ísť cez prekážky rýchlosťou od 1 do 7 km/h. Ak by ste chceli ešte jeden dôkaz o nadaní pre terén : aby ste videli cez čo vás Land Cruiser dokáže dostať má vo výbave nielen zadnú, ale aj prednú a bočnú kameru.

Auto pre chladnokrvných

Land Cruiser nie je stavaný na mestské myšičky, či ohurujúce výjazdy z križovatiek. Výborné spracovanie interiéru, kamery využiteľné nielen v teréne, ale aj pri stiesnenom parkovani v meste, z neho robia bezpečného a spoľahlivého cestovateľa. Jeho zrýchlenie i hmotnosť ho však predurčujú pre pokojnejších vodičov. Odmenou za krotenie emócií bude to, že ho určite nezastaví žiadna z prekážok, cez ktoré ho pustí svetlá výška podvozka a nájazdové uhly.

U nás Land Cruiser zabodoval aj tým, že sme s nim dokázali prejsť sto kilometrov po meste so spotrebou pod desať litrov, pri predpisovej jazde po bežných cestách si vypýtal 8 až 9 litrov a na diaľnici sme jeho spotrebu pri rýchlosti 130 km/h udržali bez problémov tesne nad desiatimi litrami…

PLUSY
+ jazda v teréne
+ vnútorný komfort
+ kvalita spracovania
+ spotreba

MÍNUSY
- automatická prevodovka
- otváranie zadných dverí

Technické parametre

Motor
naftový DOHC R4/16v

Objem motora cm3
2 982

Max. výkon kW/k/ot. min
127/173/3 400

Max. krútiaci moment Nm/ot.min
410/1 600 – 2 800

Pohon
4 x 4

Prevodovka
automatická 5

Zrýchlenie 0 – 100 km/h s
11,7

Max. rýchlosť km/h
175

Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
10,6/7,3/8,5

Pohotovostná hmotnosť kg
2 240

Celková hmotnosť kg
2 990

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Rozmery d/š/v cm
476 x 188,5 x 184,5

Rázvor náprav cm
279

Objem batožinového priestoru l
621/1 934

Emisie CO2 g/km
214

Cena od
39 000 s DPH

Cena testovaného vozidla
53 000 s DPH

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén