Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v pondelok o cca 17:00 na STV Šport, v utorok o 17:35 na STV2 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai IONIQ 6
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Je Mazda japonská automobilka?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Volvo XC70 D5 - Crossover rozvážnych...

27.5.2010

 

Nie je veľa áut pre vodičov, ktorí nechcú zbytočne provokovať, ale požadujú bezpečie a mimoriadnu kvalitu. Tento model je už dlhé roky voľbou znalcov, ktorí síce do zákrut nejazdia rýchlo, no nikdy nezastanú keď z ich cesty k cieľu zmizne asfalt...

 

Zaoblená klasika

Prvý z modelov XC70, označovaný ako Cross Country vznikol z hranatého modelu V70 tým, že „zdrsnel“ po pridaní off-roadových krytov na spodné partie a o čosi ho zvýšili. Netrvalo dlho a Cross Country stal sa kultovým autom bezhraničných cestovateľov. Nevyhnutná omladzovacia kúra spred zhruba dvoch rokov priniesla zaoblenie hrán a viac viditeľné plastové doplnky. Zaujímavé je, že tábor priaznivcov modelu rozdelila jeho zmena na dve skupiny: na tých, ktorí tvrdia, že nová – oblejšia - verzia sa nevydarila a na tých, ktorí menej hranatý vzhľad chvália. Priznáme sa, že spočiatku sme s kolegami patrili k prvej skupine. Postupom času sme sa však zaradili k tým, ktorým sa toto auto začalo páčiť. O tom, či sme na správnej strane necháme rozhodnúť vás. Bez toho, aby sme sa čitateľov pokúšali presviedčať subjektívne a možno až neobjektívne pochvalným opisom exteriéru...

Poctivý interiér

Výborné sedadlá, veľký volant, veľkorysá a prehľadná nádielka ovládacích tlačidiel, ktoré sú na stredovom „aero“ panely vždy tam kde ich vodič hľadá. Potešilo nás, že ešte stále je tu vidieť a na dotyk aj cítiť kvalitu a eleganciu . Náležitosťami, ktoré k Volvu patria a azda nezmiznú ani z ďalších modelov (ktoré vzniknú už pod novým čínskym vedením) sú nielen vyhrievané a aj ventilované sedadlá, ale aj to, že všetko čoho sa dotýkajú dlane, lakte a stehná vodiča je potiahnuté kvalitnou kožou. A priestor, priestor... Je ho dosť pre piatich cestujúcich, no aj pre batožinu, pre ktorú je už v základe určených 575 litrov objemu. Ak zadný rad sedadiel zostane prázdny a jeho operadlá sa v pomere 40:20:40 sklopia do roviny, tak tento objem narastie na 1 580 litrov.

Zaujímavý agregát

Naftový päťvalec s označením 2,4D sa do modelov Volvo montuje už dosť dlho. Najskôr sa výraznejšie konštrukčne nemenil (dva razy pribudli iba kW), ale tentoraz mu pridali aj druhé turbodúchadlo a výkon narástol na solídnych 205 koní. Zmenili sa aj piezoelektrické vstrekovače, ktoré teraz pracujú pod tlakom dve tisíc barov, iná je koncepcia vložkovania hliníkového motora, v rámci ktorej sa namiesto jednej spoločnej oceľovej vložky používa päť samostatných. Kompresný pomer konštruktéri zmenili zo 17,3:1 na 16,5:1, čím podľa ich tvrdení dosiahli tichší a kultivovanejší chod motora. Podľa nás vyššia hlučnosť a aj mierne vibrácie zostali, ale nám neprekážali, skôr sme ich chápali tak, že môžeme lepšie vnímať pri zrýchľovaní citeľne vyšší výkon (rovnako ako pri modeli XC60 s rovnakým motorom).
Pozitívnym zistením teda je, že s takto upraveným agregátom sa podstatne zlepšila dynamika auta. Oblasť, pri ktorej sme začali vnímať „záťah“ 420 Nm sa teraz dostala už na veľmi slušných 1 500 – 1 700 obrátok (predtým to bolo od 2 000 obrátok).

Asfalt netrhá...

Hoci pohonná jednotka papierovo prezrádza, že silu má, v praxi sa správa trocha inak. Pri predbiehaní sme ju museli držať nad hranicou 3 000 obrátok, aby sme si tých dvestopäť koní uvedomovali. To, čo pri predbiehaní vyvolávalo spočiatku mierne mrazenie na chrbte bola práca 6-stupňového automatu Geartronic. Pojem kick-down je preň neznámy. Po zošliapnutí pedála mu trvalo dosť dlho kým podradil (vždy už neskoro) a to si od nás (keď sme sa ponáhľali) vyžadovalo naozaj veľmi predvídavú jazdu. Zrýchliť radenie sa nám veľmi nedarilo ani pri používaní manuálneho radenia – automat mal vždy prioritu. Na ďalšie pokusy jazdiť športovo s automobilom, ktorý má bez posádky takmer 1,8 tony, sme teda veľmi rýchlo zabudli. Ale pretože XC70 je o niečom inom nechali sme sa už ďalšie kilometre unášať komfortne...

Podvozková platforma je vybavená spojkou Haldex štvrtej generácie, a tá dokáže udržať auto vo zvolenej stope v každej situácii bezpečne aj bez toho aby vodič zistil, že nejazdí s permanentným pohonom všetkých kolies. Hoci je svetlá výška 21 cm pri rozumnom nájazde do zákrut sme neznamenali žiadne dramatické náklony. Riadenie je podľa očakávania síce menej komunikatívne, no v spolupráci s elektronikou auto vždy spoľahlivo posiela tam, kam si to vodič želá. Komfortná jazda sa vyplatí i kvôli spotrebe. Kým v „športovom“ režime sme nemali problém dostať sa aj nad hranicu spotreby 11 l/100 km, pri „intelektuálnom“ spôsobe jazdy sme sa dostávali v kombinovanom cykle trvale pod 9 l/100 km. Auto je úplne ideálnou voľbou pre rýchlu a komfortnú diaľničnú jazdu.

Zhrnutie

Ešte stále nové Volvo XC70 je autom, ktoré aj napriek dostatočnému výkonu nie je určené na adrenalínovú jazdu. Najbohatšia bezpečnostná výbava na súčasnom trhu, vynikajúca kvalita spracovania a nádielka vnútorného priestoru z neho robí neodškriepiteľne najlepšiu alternatívu pre tých, ktorí chcú cestovať v pohode a aj s množstvom batožiny veľmi ďaleko. Netreba zabúdať ani na to, že vďaka vynikajúcej koncepcii a svetlosti podvozka, ktorý doslova žehlí všetky nerovnosti, sa s ním dá bez obáv prekonať i náročný terén a to je určite tým najzaujímavejším bonusom.

A naša dôležitá poznámka: tomu, komu spôsobili vrásky na čele riadky o tom, že nie je športovým náradím, môžeme odporučiť osvedčenú a rýchlejšiu manuálnu 6-stupňovú prevodovku, ktorú vo Volve robia už roky veľmi dobre a s ktorou je zrýchlenie už len podľa „papierov“ minimálne o pol sekundy kratšie...

PLUSY
+ kvalita spracovania
+ vnútorný priestor
+ výkon nového motora

MÍNUSY
- spotreba
- „vláčny“ automat

Technické údaje:
Volvo XC70 D5 AWD

Motor naftový
DOHC 5/20v

Zdvihový objem (cm3)
2 400

Výkon (kW/k/ot/min)
151/205/4 000

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
420/1 500 – 3 250

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
8,9

Maximálna rýchlosť (km/h)
205

Spotreba (l/100 km)
10,1/6,1/7,5

Prevodovka
automat 6

Pohon
4x4

Dĺžka x šírka x výška (cm)
483,8 x 186,1 x 211,95

Rázvor (cm)
281,5

Objem batož. priestoru (l)
575/1 580

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 794

Celková hmotnosť (kg)
2 220

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Emisie CO2 (g/km)
199

Cena základnej verzie (€)
43 840 s DPH

Cena testovaného vozidla (€)
49 360 s DPH




© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén