Aktuálna súťažná otázka
Tvorí pohonnú sústavu Mercedesu E 300de dieslový a elektrický motor?
 
A: Áno

B: Nie



 
 
 
Zobraziť iba značku:

Ford S-Max 2.0 TDCi ST-Line: Zábavné MPV existuje!

22.5.2020

Pred segmentom SUV, ktorý aktuálne kraľuje v tabuľkách predajnosti, tu bol iný hit – trieda MPV. Praktické vozidlá s pohodlným nastupovaním, výbornou variabilitou sedadiel a hlavne so schopnosťou premeniť sa hocikedy na praktickú nákladnú dodávku. MPV postupne odchádzajú do zabudnutia a ich vyznávači to chtiac-nechtiac musia akceptovať. Našťastie nájdu sa ešte výrobcovia, ktorí dokážu potešiť. Medzi nich patrí aj Ford. Jeho modely Galaxy a  S-Max to nevzdávajú  a ešte aj v roku 2020 ponúkajú svoje viaceré veľmi zaujímavé verzie. My sme si zajazdili na Forde S-Max, ktorý pod kapotou ukrýva spoľahlivý naftový dvojliter, podporovaný hneď dvoma turbami, aby sme sa pri testovaní nenudili...

Exteriér

S-Max sa predstavuje druhou generáciou, ktorá síce už nie je aktuálnou novinkou, no pre mnohých zostáva stále veľmi príťažlivou. Zvonka, vďaka príplatkovému vybaveniu ST-Line, pôsobí kompaktne a naozaj športovo. Bočná silueta je skvelo klinovitá, ukončená strešným spojlerom a s dostatkom presklenia, ktoré garantuje dobré výhľady všetkým cestujúcim. Vážnosť bočnej siluety podporujú aj dravo nadizajnované 18-palcové kolesá (cez ktoré vidno červené brzdiče) a viditeľné „erby ST-Line“ v odvetrávacích otvoroch, ktoré sú v horných rohoch blatníkov nad prednou nápravou.

V prednej, no aj v zadnej časti, zaujme nadčasová grafika združených svietidiel. Vpredu je veľkorysý gril a vzadu dodáva autu sebavedomie dvojica výfukových koncoviek.

Interiér

To, že táto verzia nie je úplne obyčajným približovadlom, prezrádza vo vnútri všadeprítomné červené prešívanie. Je tu oprávnene, pretože pod kapotou je motor, ktorý nie je typickým MPV-agregátom – ale k nemu sa dostanete až v ďalšom odseku. Vraciame sa teda k interiéru: na stredovom panely dominuje LCD displej s dotykovou obrazovkou so systémom SNC 3 (AppleCar Play, AndroidAuto).

Do auta sa posadí pätica cestujúcich. Vpredu veľmi pohodlne, vzadu sedia o čosi vyššie ako je obvyklé, čo síce ponúka lepší výhľad na krajinu, ale na druhej strane ťažšie nastupovanie pre menšie osoby.

Na sedadlách sa nám páčilo, že sú z veľmi kvalitnej látky a sú dobre tvarované. Zadný rad sedadiel sa dá horizontálne posúvať a jeho operadlá sklopiť do  ideálnej roviny. Vďaka tomu môže priestor určený pre batožinu bez akejkoľvek námahy (po stlačení tlačidla v batožinovom priestore) narásť zo základných 700 (!) až na 2200 litrov...

Pohľad vodiča

Nastupovanie do vozidla je priestorovo bezproblémové. Sedadlo je komfortné a ponúka široký rozsah nastavení. V športovo dizajnovanom aute (samozrejme aj s hliníkovými pedálmi) by sme však očakávali o čosi hrubší veniec volantu. Neobvyklý je otočný ovládač 8-stupňovej automatickej prevodovky, na ktorý sa však dá po niekoľkých jazdách privyknúť.

Pod kapotou skúšaného vozidla bol vznetový agregát s dvoma turbami, ktorý dosahoval výkon 240 koní. V kombinácii s úctyhodným krútiacim momentom 500 Nm poskytoval vodičovi výdatnú porciu dynamiky. Pohonná jednotka veľmi dobre komunikuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Pri najdynamickejšom možnom zrýchľovaní je preraďovanie rýchlostných stupňov  plynulé a bez nepríjemných trhnutí. Jediné, čo nás pri automate trocha obmedzovalo bolo, pri zaradení spiatočky, jeho krátke zaváhanie kým sa vozidlo pohlo.

Auto má vo výbave všetky dostupné elektronické asistenčné systémy, a tak je s ním jazda v každom z režimov veľmi bezpečná. Podvozok sa správa neutrálne, pri plne naloženom aute má vodič i v úsekoch s prudkými zákrutami pocit absolútnej istoty. Pri takto „nadupanom“ MPV nám pri rozjazdoch chýbal pohon 4x4. Výrobca ho do tohto modelu montuje, no zvláštne – iba do slabšej z ponúkaných verzií, a tak sme na križovatkách občas neefektívne „zahrabali“...

Akustický komfort je pre posádku príjemný, do vozidla sa zvuk motora dostáva iba pri prudkom akcelerovaní, hluk podvozkovej platformy do auta preniká minimálne a aj to iba pri prejazde výraznejších priečnych nerovností.

Napriek tomu, že auto má naozaj silný motor dá sa s ním jazdiť aj s veľmi akceptovateľnou spotrebou. Na okreskách sme sa pohybovali v okolí 5,0 l/100 km, na diaľnici to bolo 7,7 l/100 km a v meste sme jazdili so spotrebou 8,6 – 8,8 l/100 km.

Resumé

Ford S-Max je zaujímavou alternatívou pre tých, ktorí potrebujú auto s väčším batožinovým priestorom, no občas si zatúžia obliecť „pretekársku kombinézu“. Toto auto je ideálne najmä tým, že spája praktickosť s nádielkou nadpriemernej dynamiky, ktorú spoľahlivo strážia dobre vyladené bezpečnostné systémy. Najdôležitejším pre nás však je, že pomáha skvelému segmentu MPV pokračovať ďalej...

Foto: Andrej

Text: www.stellacentrum.sk

 

PLUSY

+ výkon motora
+ prevodovka
+ variabilita zadného radu sedadiel
+ riadenie, stabilita v zákrutách
+ výhľad z vozidla


MÍNUSY

- absencia pohonu 4x4

 

Technické údaje:

Motor

R4 naftový

 

Zdvihový objem (cm3)
1999


Výkon (kW/k/ot)
176/240/3750


Krútiaci moment (Nm)

500/2000-2250
 

Pohon

prednej nápravy
 

Prevodovka

8-stupňová automatická
 

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
8,6

 

Maximálna rýchlosť (km/h)
218

 

Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
6,5 – 7,0


Dĺžka x šírka x výška (mm)
4796 x 1916x 1658


Rázvor (mm)
2850


 

Objem batožinového priestoru (l)

700/2200

 

Pohotovostná/celková hmotnosť (kg)

1766/2575

 

Cena vozidla od (€)

29 980

 

Cena testovaného vozidla (€)

39 550
 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén