Dnes je štvrtok, 7 november 2024
|
Vo svete plnom rozmaznaných SUV, ktoré sa zväčša do terénu nikdy nedostanú, sú naozajstné terénne autá výnimočné zjavy. Ako sa žije s terénnym, pracovným pickupom?
Do redakcie nám prišiel na krátky týždňový test Jeep Gladiator vo výbave Overland. Veľký terénny pickup spredu pripomína slávny model Wrangler, má plnohodnotnú, päť miestnu kabínu a za sebou si vezie nákladný priestor, ktorý poteší farmárov. Gladiator je odvážne vozidlo pre nespútaných dobrodruhov, má množstvo silných stránok i pár nedostatkov, pre ktoré budete musieť vo svojom živote spraviť niekoľko drobných kompromisov.
EXTERIÉR
Štvordverová karoséria s dlhou ložnou plochou meria takmer 5,6 metra. Je to dĺžka, ktorá vie narobiť vodičom v mestách problémy s parkovaním. Gladiator má cúvacie kamery, takže tesne parkovacie manévre nie sú problém. Ťažkosti prídu pri hľadaní dostatočne veľkého miesta. Veľkosť pickupu naplno cítiť v podzemných garážach. Na druhej strane, Jeep v nich nestratíte, je totiž neprehliadnuteľný.
Karoséria vo všetkých smeroch poteší milovníkov klasického offroadu Wrangler. Má neohrabané detaily, a to Gladiatoru náramne pasuje. Zvonka viditeľné pánty dverí, vystúpené blatníky, dlhý nárazník či poistky prednej kapoty sú dokonalým doplnkom drsniackej karosérie. Kabínu je možne rozložiť a z Gladiátora spraviť polokabriolet, čo je v lete vynikajúce. Preháňať sa po farme ako vo filmových kovbojkách je nezabudnuteľný zážitok, ktorý si budete chcieť pravidelne pripomínať. Nevýhodou je, že rozloženú kabínu treba niekde upratať. Dvere, panely strechy, to všetko sa dá odmontovať, no bezpečne ich uložíte až v garáži. Dať tieto dielce na korbu nie je najlepší nápad, Gladiator si totiž z času na čas na priečnych nerovnostiach trocha poskočí.
„Vyzlečená“ karoséria vyzerá veľmi dobre. Korba nášho testovacieho exemplára bola prikrytá praktickou, uzamykateľnou roletou. Samotná korba nie je veľká a dospelácke bicykle, uložené naležato, už trocha pretŕčajú. Pri viacerých bicykloch už treba rozmýšľať nad nosičom bicyklov, ktorý sa pohodlne zmestí na ťažné zariadenie. Nákladný priestor je chránený špeciálnou ochrannou vrstvou. Je matná a drsná. Výborné chráni ložnú plochu pred poškriabaním. Nedostatkom je relatívne nízka nosnosť − auto odvezie 613 kg nákladu – vrátane pasažierov. V tejto kategórii autá zvládnu aj jednu tonu.
Vyššia svetlá výška je adekvátna zameraniu Gladiatora. Doma je v teréne a tomu je podriadené takmer všetko... akurát použité pneumatiky boli skôr asfaltové. Počas týždňa spolunažívania s Gladiatorom sme šli vyskúšať schopnosti vozidla aj do terénu. Jeep nás nesklamal ani s použitými cestnými pneumatikami. Hrebienok by nám spadol vo väčšom blate.
INTERIÉR
Dvojitá kabína pri pracovných pickupoch je vítaná. Z auta sa okrem čistého pracanta stane zároveň rodinný cestovateľ. Interiér Gladiatora sa nesie v duchu terénnych modelov značky. Na palubnej doske je veľa tlačidiel. Jeep sa nesústredil na eleganciu a krásu, ale skôr na funkčnosť. Tlačidlá sú prehľadne rozmiestnené, pochopiteľné a vďaka ich hardvérovej forme sú naplno využiteľné v akejkoľvek situácii. Nechýbajú držadlá. Tie uľahčujú nastupovanie do vysoko situovanej kabíny. Poteší komfortná výbava: dobré audio, klimatizácia, parkovací a bezpečnostní asistenti.
Sedenie na zadných sedadlách je dobré. Netreba na nich hľadať bezhraničný komfort, ale skôr úžitkovosť. Prítomnosť zadného radu sedadiel robí z Gladiatora široko využiteľný automobil, ktorý vie slúžiť aj ako jediné vozidlo v rodine.
Pri nastupovaní si treba dávať pozor na blato. Gladiator nemá vymoženosti rozmaznaných SUV, ktoré chránia prahy od špiny a zároveň nohavice posádky od nečakaných zablatených fľakov. Je to však jeden z kompromisov, ktorý radi urobíte, lebo Gladiator nie je obyčajná „leštenka“.
JAZDA
Pri hodnotení jazdných vlastností treba rovno priznať, že Gladiator je najlepší v blate, na poli, farme či ako pomocník v lyžiarskych strediskách. Na zlom, zablatenom a rozbitom povrchu je vynikajúci. V mestských podmienkach mu robia zle akurát stiesnené priestory.
Na hladkom asfalte sa nestratí, k čomu pomáhajú už spomínané cestné pneumatiky. Gladiator sa vysmieva zlým cestám či výtlkom. V zákrutách na priečnych nerovnostiach trocha zneistie zadná náprava, ale to je skôr len ponos, ktorý si šoféri terénnych vozidiel nebudú všímať. Podvozok je silnou stránkou Gladiátora.
To najlepšie na Jeepe je motor. Naftový šesťvalec s objemom tri litre je vynikajúci. Spolupracuje s komfortným osemstupňovým automatom, ktorý zvláda aj zaťaženie v teréne. Maximálny výkon takmer 200 kW je postačujúci. Pružný motor je skvelým spoločníkom a má veľmi zaujímavý zvukový prejav, ktorý sa zo súčasných vozidiel už pomaly vytráca. Kombinovaná spotreba nám počas týždňa oscilovala od 9 do 12 litrov. Najhorší výsledok bol v meste a pochopiteľne v teréne. Medzimesto či svižná jazda po lúčnej ceste držala spotrebu pod 9 litrov.
Nájsť limity Gladiatora nie je jednoduché. V bežne dostupnom teréne na stavenisku či v chatovej oblasti malých Karpát je nemožné autu pokrčiť sebavedomie. Špeciálny offroadový areál odhalil, že pri ostrých vrcholoch kopcov dlhý rázvor púšťa stred vozidla veľmi nízko k zemi. Boli to však úseky určené tvrdým offroadom s krátkou karosériou.
Pre koho teda je? Pre každého. Vie byť rodinným autom s veľkým, no plytkým batožinovým priestorom, dokáže vás prepraviť na druhú stranu Európy bez toho, aby ste zošaleli z „pomalojazdy“, akurát so spotrebou vás nepoteší. Vynikajúci je na stavbách, farmách, gazdovstvách.
Plusy
+ výraz naozajstného pracovného teréniaka
+ postačujúca výbava
+ motor s výborným prejavom a ťahom z nízkych otáčok
+ komfortná automatická prevodovka
+ dynamika
Mínusy
- nižšie užitočné zaťaženie
- cena
Technické údaje
Motor – vznetový 6-valec
zdvihový objem – 2987 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 194/264/3 600
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 600/1 400 – 2 800
prevodovka – 8-stupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 8,6
max. rýchlosť - /km/h/ - 177
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 12,0/8,0/9,6
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 559,1/189,4/184,3
rázvor /cm/ - 348,8
celková hmotnosť /cm/ - 2 925
batožinový priestor /rozmer v mm/ - 1 531 × 1 442
objem palivovej nádrže /l/ - 72
základná cena vozidla od /€/ - 60 900,- €
cena testovaného vozidla /€/ 72 870,- €
HYUNDAI KONA 1.6 T GDi 7 DCT5.11.2024 |
LEXUS LBX5.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 63 AMG5.11.2024 |
ŠKODA SCALA 1.0 TSI5.11.2024 |
ALFA ROMEO GIULIA 2.0 TURBO4.11.2024 |
EŠTE LEPŠÍ A KRAJŠÍ CAPTUR25.10.2024 |