Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Môže mať Nissan X Trail len so spaľovacím motorom pohon všetkých kolies?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

KIA Sportage PHEV 1,6 T-GDi: Každodenný pracant s pomocníčkou elektrinou

28.11.2022

Aktuálna KIA Sportage si na trhu ide svoju vlastnú úspešnú hru. S konkurenciou sa vie biť hrdinsky a vďaka svojim prednostiam je často víťazom. Do redakcie nám prišla v poriadne nabitej výbave a navyše vo verzii plug-in hybrid. Podrobili sme ju testu každodennosti.

Exteriér

Novú KIA Sportage už na našich cestách vidieť a vizáž je jej príjemnou stránkou. Je dôkazom, že automobilka nespí na vavrínoch a z generácie na generáciu model vylepšuje a na dizajnéroch pritom nešetrí. Dizajn je už na prvý pohľad nepomýliteľný. Je futuristický, sebavedomý, auto vďaka nemu pôsobí hrdo a pritom elegantne. Dizajnéri sa pritom nijako nesnažili zakryť proporcie vozidla. KIA Sportage je SUV a je to na nej stále vidieť. A to je dobre.

Prvé čo zaujme je svietenie. LED diódy vpredu vytvárajú charakteristický svetelný podpis modelu Sportage. Rovnako vzadu je typický svetelný podpis tvorený ledkami. Pri pohľade na zadné partie je jednoznačné, že KIA svoje modely dizajnovo prepája. V Sportage preto uvidíte tak trocha z modelu EV6.

Ak sa obzeráte po modeli Sportage ako po všeumelcovi, ktorý vás cez týždeň bude sprevádzať po meste a na dlhých cestách a potom cez víkend vyvezie na chatu, tak treba auto rozumne konfigurovať. Výbava GT-Line, ktorá je rozmaznávajúca a dáva autu športovejší šmrnc, poteší oko, no nepoteší výletníkov do nespevneného terénu. Disky s lesklými čiernymi elementmi si zrejme veľmi nepotykajú s ostrými kameňmi skrývajúcimi sa v hlbokom blate a ochranné lišty po okolí karosérie sú tiež lakované a doslova si pýtajú škrabanec. Vyššia svetlá výška a schopnosti auta si naopak s terénom rozumejú.

Interiér

KIA ponúka veľkorysý priestor na každom sedadle a vzadu je miesto doslova výletnícke. Dospelý pasažier má dostatok priestoru na ležérnu polohu bez akéhokoľvek kompromisu. Skvelé. KIA použila pri tvorbe interiéru kvalitné materiály a zabezpečila veľmi dobré dielenské spracovanie. Sportage pôsobí vo vnútri prémiovo a tomuto pocitu sekunduje aj výbava.

Palubná doska je výrazne zameraná na vodiča a tomu je podriadená celá jej architektúra. Vysoká výbava dostala na palubu najmodernejšiu technológiu, množstvo bezpečnostných asistentov, 12,3-palcový dotykový displej multimediálneho systému s navigáciou a rovnako veľký displej je aj pred volantom. Displeje sú vizuálne prepojené, čo navodzuje dojem jednej obrovskej obrazovky. Pod stredovým displejom je novinka v podobe dotykovej lišty – tá má na starosti ovládanie multimediálneho systému a klimatizácie. Pri ovládaní všetkých obrazoviek je najlepšie stáť. Zvyk na ne nebol automatický.

Nevýhodou vysokej výbavy je množstvo klavírneho laku, ktorý je na dverách, stredovej konzole, na palubnej doske. Ak Sportage má byť plnohodnotný rodinný pomocník, bude teda voziť aj deti a ich existencia v aute dokáže narobiť šarapatu – zvlášť na klavírnom laku.

Sportage poteší rozmerným batožinovým priestorom, ktorý je síce v prípade plug-in hybridnej verzie menší ako základ, no stále výborný. Tých 46 litrov padlo za obeť najmä štvorkolke, ktorá je pri pluginoch základným pohonom. Konečných 540 litrov je však stále výborná hodnota. Po kompletnom zložení sedadiel je k dispozícii pekných 1 715 litrov. Vyššia nakladacia hrana nepoteší ľudí s nižšou telesnou výškou.

JAZDA

Pri jazde KIA veľmi prekvapí. Sportage je pokojný, komfortný a sebaistý automobil. Vyššie ťažisko SUV nie je prekážkou. Na ceste je KIA stabilná. Plug-in hybridný pohon funguje ako veľmi dobrý pomocník. Pomáha pri rozbiehaní, akcelerácii a pri jazde v teréne. Základom je benzínová štvorvalcová 1,6 s výkonom 132 kW. Už tento výkon je dostatočný, KIA totiž nie je zbytočne ťažká. Elektromotor poskytuje ďalších 67 kW a systémové maximum je príjemných 195 kW. Na kolesá posiela 6-stupňová automatická prevodovka krútiaci moment 350 Nm a KIA zrýchli pod 9 sekúnd. Po plnom nabití by mala zvládnuť takmer 80 km na elektrinu. To sme počas testu nedokázali. Elektrina nám vystačila na zhruba 50 km, čo však na jej mestské využitie postačilo. Rekuperačný systém si vždy udržiava v akumulátoroch toľko energie, aby bola k dispozícii na pomoc v núdzi, či pri vážnejších jazdných manévroch.

Veľmi príjemne prekvapila kombinovaná spotreba. Tú sme hravo stlačili pod 6 litrov a našim najlepším výsledkom je 5,4 litra na 100 km – v tomto prípade sme sa však oblúkom vyhli diaľniciam.

Či má Sportage PHEV zmysel? Ak máte možnosť nabíjať či už doma alebo v práci, tak áno. Noc, či pracovný čas na plné nabitie bohato postačuje a elektrina potom dokáže s priemernou spotrebou divy. Ak však nebudete nabíjať, tak je lepšie siahnuť po hybridnom variante.

 

Plusy

+ kvalita spracovania

+ bohatá výbava

+ rozumné prevádzkové náklady

+ neutrálne jazdné vlastnosti

+ veľkosť vnútorného priestoru

 

Mínusy

- interiérové obklady háklivé na odtlačky prstov

- bez nabíjania nedáva zmysel

 

Technické údaje

Motor - zážihový 4-valec + elektromotor

zdvihový objem – 1 598 cm3

výkon spaľovacieho agregátu kW/k/ot/min/ - 132/180/ 5 500

 

výkon elektrického agregátu /kW/k/ot/min/ - 67/91/ -

výkon hybridnej sústavy/kW/k/ot/min/ - 195/265/ -

krútiaci moment hybridnej sústavy /Nm/ot/min/ - 350/-

prevodovka – 6 rýchl. automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 8,2

max. rýchlosť - /km/h/ - 191

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 8,0/5,8/6,9

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 451,5/165,0/186,5

rázvor /cm/ - 268,0

celková hmotnosť /kg/ - 2 030

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 540/1 715

objem palivovej nádrže l/ - 42

základná cena vozidla od /€/ - 41 990,-

cena testovaného vozidla /€/ - 47 690,-

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén