Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
TIP travel last minute
 
Citroën Jumper Furgon ihneď so zľavou 20% a úrokom od 1,55%
 
Aktuálna súťažná otázka
 

Znamená označenie RS na Octavii slovné spojenie Rallye Sport?

 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Mercedes-Benz EQS 580 4Matic: Elektróny zaliate luxusom

22.12.2021

Vývoj v elektromobilite ide míľovými krokmi dopredu. Bežní užívatelia a konzumenti motorizmu len sotva tušíme, čo všetko sa odohráva v útrobách automobiliek, s čím počítajú ekonómovia, s čím plánovači a čo vlastne dostávajú na stôl vývojári. Automobilky sa s novými výzvami vyrovnávajú rôzne. Priémiové to majú o kúsok náročnejšie, musia tomu všetkému totiž dať navoňaný cveng. Mercedes to pri modeli EQS zvládol bravúrne.

Exteriér

Model EQS je už na prvý pohľad obrovský kus auta, ktorý budí rešpekt. Už pri dennom svetle privoláva veľa zvedavých pohľadov a keď slnko zájde za horizont a krajinu zaleje tma, EQS vyzerá ako z inej planéty. Predná slepá maska môže mať 3D motív s hviezdičkami, aby bolo jasné, že toto je Mercedes. Je to huncútstvo, ale dôležitejšie je, že maska je výsostne podriadená aerodynamike. A pri aerodynamike si Mercedes-Benz spravil významný zárez do histórie. Hodnotou 0,20 cx patrí k absolútnej špičke na svete, lebo inžinieri zo Stuttgartu vedia, že dobrá aerodynamika má na dojazde významný podiel. A vynikajúca aerodnymika šetrí. Prednú kapotu napríklad neotvoríte. Naliať vodu do ostrekovačov je možné cez špeciálny výsuvný element na boku karosérie.

Našťastie sa však Mercedes nevzdal klasických spätných zrkadiel. Pritom ten systém už má vyskúšaný vo veľkých ťahačoch. Každopádne, v tomto urobil dobre.

Mercedes pri EQS nestavil na overené recepty a nechce sa podobať na niektorý z modelov, i keď z celkového dizajnového rámca spoločnosti úplne neunikol. Predsa len poznateľnosť značky je pri nemeckom výrobcovi veľmi dôležitá.

Výrazným dizajnovým prvkom sú disky kolies. Sú obrovské. Nijako však neznižujú kvalitu jazdy. Dizajnovo sú vydarené, má v nich prsty oddelenie AMG. Čo na EQS povedia tradiční klienti značky? Niekoľko názorov sme pozbierali, no prevažovali otázky na technológiu, výbavu a dojazd, z čoho sa dalo vyčítať, že výzor im nijako neprekáža.

Interiér

Mercedes pri stavbe EQS nemusel prihliadať na existujúci automobil. Luxusné vozidlo je od počiatku stavané ako elektromobil a preto Mercedes pracoval s priestorom ako sa na prémiového výrobcu patrí. Žiadne obmedzenia. Nová akumulátorová platforma neubrala z komfortu a priestoru pre posádku ani kúsok. Priestor bol v tomto prípade nadradeným parametrom a pri jazde vpredom i zadnom rade sedadiel to cítiť – áno, je tam luxusného komfortu dosť. Pri porovnaní s triedou S sa veru zahanbiť nedá. Obrovský rázvor kolies až 3 210 mm je viac ako má trieda S a tak isto aj pridlhá karoséria s rozmermi 5 179 mm si s eSkom môže tykať.

Výbava modelu EQS je futuristická, luxusná a ešte raz luxusná. To, čo si každý v aute, aj pasažieri na zadných sedadlách, všimnú, je obrovská palubná doska, ktorá vyzerá ako jeden nekonečný displej. V skutočnosti skrýva tri:  jeden za volantom, gigantický v strede a jeden pred pasažierom. Reálne k životu za volantom človek nepotrebuje nič z toho čo ponúka, na druhej strane, je demonštráciou technologickej sily Mercedesu. Dokážete si cez ne nastaviť auto podľa chuti. Podvozok si prispôsobiť jazdnému štýlu alebo to nechať na inteligentný softvér, ktorý číta vaše vodičské nálady. Hra pexeso je už len akási čerešnička na vydarenej torte, to aby ste sa nenudili, keď ostanete v zápche alebo budete čakať na dobitie akumulátorov. Keď k tomu pripočítame obrovský head up displej, ponúkajúci virtuálnu realitu, tak áno – budete sa cítiť ako v počítačovej hre, ako v paralelnom vesmíre, kde vám nechajú vyskúšať si na vlastnej koži, ako chutí budúcnosť. Treba však aj priznať, že na zoznámenie sa so všetkými možnosťami extrémneho infotainmmentu je potrebný... určite viac ako jeden týždeň. Aby sa pritom človek cítil príjemne, tak sedenie je z galaxie prvej triedy luxusného lietadla.

EQS nezaostáva ani batožinovým priestorom. Je doň výborný prístup. Mercedes totiž nie je klasický sedan, ale liftback a vzadu má piate dvere.

Jazda

Zatiaľ to bola všetko len teória. Aby sa tento luxusný balík elektroniky dal aj využiť, tak Mercedes zapracoval na dojazde. Použil moderné akumulátory, na ktoré dal záruku 10 rokov alebo 250 000 kilometrov. To už je slovo do bitky.

Jazdné vlastnosti EQS sa dajú prirovnať k obláčiku letiaceho nad zemou, ktorý nevyruší nič, čo sa okolo neho deje. Vzduchový podvozok udržiava posádku odstrihnutú od rozbitej reality našich ciest. Filtruje vynikajúco a módmi sa dá nastaviť jeho správanie tak, že si vodič môže vychutnať aj dynamický jazdný štýl. Výborne naladené riadenie a schopný podvozok celkom umne maskujú veľkú váhu luxusného auta. Tá sa však dá efektívne využiť pri rolovaní. Stačí pustiť plyn a auto, ak má nastavenú najmenšiu silu rekuperácie, prípadne inteligentnú formu rekuperácie, vie premeniť svoju váhu na benefit a „kotúľa“ sa po asfalte bez výrazného spomaľovania, čím si predlžuje reálny dojazd.

Vozidlo sme testovali v čase, keď vonku ešte nezúrila zima, takže prekurovanie interiéru nám z akumulátora percentá neodoberalo. Úplne bez ventilátorov sme však nefungovali, mali sme pustenú automatickú klimatizáciu, takže palubná elektronika bola neustále v pohotovosti. Obrovský akumulátor s kapacitou 107,8 kWh po plnom nabití sľubuje dojazd niekde okolo 600 - 700 kilometrov. Českým novinárom sa podarilo, pri maximálne hospodárnej, predvídavej a ekologickej jazde, dosiahnuť dojazd 880 kilometrov. My sme sa k týmto hodnotám veľmi nepribližovali. Trasa Bratislava - Košice by sa však pri umiernenom jazdnom štýle dala zvládnuť pomerne hravo. No ak si  neustriehnete rozumnú rýchlosť, tak dojazd padá rýchlo dole. Tak isto, ak neodoláte návykovej pružnosti dvojice elektromotorov s výkonom 385 kW, ktoré sa starajú o pohon všetkých kolies. Dokážu vystreliť 2,5 tonové EQS na stovku pod 5 sekúnd a to s takou vervou, že sme si to opakovali pri každej možnej príležitosti. To však odhrýza z dojazdu nepomerne viac ako obyčajná jazda.

 

Mercedes-Benz EQS vizuálne napovedá, že je lepší na dlhých cestách, no on sa vďaka podvozku nestratí ani na pokrútených asfaltkách medzi dedinami. Má natáčaciu zadnú nápravu a tá pomáha pri prepletaní sa mestom, parkovacích manévroch i pri rezaní zákrut. Chutia mu veru aj diaľnice. Vďaka nízkemu aerodynamickému odporu a dobrému vedeniu vzduchu okolo karosérie je jazda tichá. Pripomína rútiaci sa luxusný rýchlik TGV.

Dôležitou súčasťou života s elektromobilom je nabíjanie. Mercedes sa nechá „ládovať“ aj výkonom 200 kW. Stačí preto 15 či 20 minúť pri rýchlonabíjačke a do prázdnej baterky sa dostane toľko energie, že vydrží na 300 až 400 kilometrov. To nie je vôbec zlé. Vyskúšali sme si to na vlastnej koži a systém nás ani raz nesklamal. Tankovali sme na rýchlonabíjačkách, pri ktorých postavení sa dali dokopy viaceré automobilky a Mercedes je medzi nimi. Dostať sa k 2/3 dojazdu chce len jednu kávu na pumpe s rýchlonabíjačkou.

Na palube, samozrejme, nechýba ani armáda bezpečnostných asistentov. Ich kráľom je systém autonómnej jazdy, ktorý dokáže pri mestskej rýchlosti naplno zastúpiť úlohu vodiča – u nás to neskúšajte, naša legislatíva týmto nápadom nepraje.

 

Plusy

+ kvalita spracovania

+ bohatá výbava

+ pokroková technológia

+ využiteľný dojazd

+ veľký batožinový priestor

 

Mínusy

- brzdy by mohli mať ostrejší nástup

- veľa modernej technológie v palubnej doske trocha odvádza pozornosť

 

Technické údaje

Motor – 2 × elektromotor

Kapacita akumulátor  – 107,8 kWh

výkon /kW/k/ot/min/ - 385/523/ -

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 855/ -

prevodovka – jednorýchlostná automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 4,3

max. rýchlosť - /km/h/ - 210

spotreba kombinácia kWh/100 km 18,4 – 21,1

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 521,6/151,2/192,6

rázvor /cm/ - 321,0

prevádzková hmotnosť /kg/ - 2 480 – 2 585

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 610/1 770

základná cena vozidla od /€/ - 117 380,- €

cena testovaného vozidla /€/ - 173 082,- €

 

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 

 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén