Dnes je štvrtok, 23 marec 2023
|
Škoda Fabia je už dve desaťročia automobilom, v ktorom si mnohí tunajší motoristi urobili autoškolu alebo si ho kúpili na svoje prvé naozajstné kilometre. Fabiu milujú aj veľké firmy, ktoré ju majú vo svojich flotilách. Nikdy síce nepatrila k najlacnejším vo svojom segmente, no dokázala presvedčiť priestorom, ponukou doplnkov a servisnou sieťou. Každá zmena bola ostro sledovaná médiami, ale najmä kritikmi a zákazníkmi. Teraz je tu štvrtá generácia a pochopiteľne, z každej strany sa na ňu upreli neľútostné reflektory zvedavosti.
Príchod štvrtej generácie Fabie bol očakávaný a my sme boli zvedaví, kam sa Škoda posunie. Fabia to z roka na rok mala ťažšie a ťažšie. Vo vnútri portfólia vystrájala Octavia, ktorá si už od 90. rokov uzurpovala všetku pozornosť. Sem-tam spoza nej vykukol Superb. Ostatné modely čakali na moment, keď si na ne marketing spomenie a vytiahne ich na chvíľu na výslnie, aby po krátkom čase znova prišla Octavia a všetko zhltla. Dôkazom sú aj predajné čísla. Octavia dokázala zametať s každým, kto sa jej postavil do cesty. Veľká modernizácia bola pre Fabiu šanca a po prvom teste môžeme povedať, že automobilka ju nepremárnila a stvorila skvelé auto.
Exteriér
Možno si poviete, že Škoda mohla dizajn trocha viac ustreliť od predchádzajúcich verzií, no v celom koncerne VW Group majú jeden rozumný recept na úspech. Pri ťažiskových modeloch sa nehrajú na hrdinov a modernizujú s citom, do dizajnu zarezávajú skalpel obozretne, a tak aby sa zapáčili verným i novým klientom. Takže nová Fabia neprináša okatú dizajnovú revolúciu. Na druhej strane, na karosérii je odvedenej toľko práce, že si v Škode zaslúžia veľkú pochvalu. Vraj až tri a pol roka dolaďovali exteriér a svoju domácu úlohu zvládli na jednotku. Vďaka dizajnovým úpravám sa podarilo znížiť aerodynamický odpor vzduchu na krásnu hodnotu 0,28 cx. Pohrali sa napríklad s diskami kolies, ktoré bývajú veľkou zlobou v aerodynamike. Plastovými krytmi prekryli medzery medzi lúčmi a nasmerovali tak obtekajúci vzduch tým správnym smerom. Kryty sa dajú odložiť a za pár sekúnd sa z diskov stanú dizajnové doplnky automobilu.
Možno je to banalita, no podčiarkuje hrdosť automobilky na svoj pôvod - na predných dverách sú jemné trojuholníkové prelisy, ktoré pripomínajú základný element českej vlajky.
Najdôležitejšie na novej Fabii sú nové rozmery. Škoda použila na stavbu štvrtej generácie novú koncernovú platformu, a tá jej otvorila dvere na zväčšovanie. Fabia na dĺžku preskočia hranicu 4,1 metra, je širšia a nižšia. To pozitívne vplýva na športovejší výzor karosérie, ale aj na jazdné vlastnosti. Podrástol totiž aj rázvor.
Výraznejší dizajn Fabie vyšperkovali v Škode použitím ostrorezaných predných svetiel, zasahujúcich až do blatníkov. Automobil tak dostal sebavedomejší výraz. Napriek všetkým zmenám a väčším rozmerom, Fabia pôsobí kompaktne a zo zmien profituje najmä posádka.
Interiér
Ak by niekto čakal od Fabie chudobnú príbuznú Octavie a ostatných modelov z portfólia automobilky, bol by prekvapený, ako vynikajúco je spracovaný interiér štvrtej Fabie. Je plný detailov, ktoré zvýrazňujú dobre odvedenú prácu fabriky. Dielenské spracovanie je na vysokej úrovni, palubná doska, posed, sedenie vzadu: to všetko poskočilo míľovými skokmi dopredu. S pohodlím a komfortom ide ruka v ruke aj ponuka odkladacích priestorov. Ani v tomto Fabia neťahá za kratší koniec. Interiér je vybavený typickými „smart“ riešeniami a kde sa dal dať priečinok na drobnosti, tam aj je. Navyše je doplnený detailmi, na ktoré veľa automobiliek nemyslí. Napríklad. Už sa vám stalo, že ste pri odchode z podzemného parkoviska hľadali parkovací lístok? Po vreckách, niekde okolo popolníka, vo dverách? A on bol nakoniec spadnutý vo výduchu kúrenia! Škoda Fabia má na to presne vyčlenený priestor. Organizátor neporiadku je v kufri i v interiéri a k tomu slušný výber výbavových prvkov a plejáda asistenčných systémov. To všetko je dobrou vizitkou mladoboleslavskej automobilky. Aj tu však platí, ak sa utrhnete z reťaze a neodoláte príplatkovým prvkom, Škoda si za neskromný postoj ku konfigurácii nechá rada zaplatiť.
Batožinový priestor atakuje nižšiu strednú triedu, teda vody, kde poľuje na klientov Golf, ktorý v krátkej verzii má len o niečo väčší kufor než Fabia. Ak vám bola doteraz Fabia malá a Octavia zbytočne veľká, tak štvrtá generácia vás poteší.
Jazda
Oranžová Fabia z obrázkov patrí medzi tie lepšie vybavené. Za volantom sa preto skrýva digitálny prístrojový štít, ktorého zobrazenie sa dá modifikovať podľa chuti. Je prehľadný, dobre čitateľný a zle mu nerobí ani priame slnko. Digitálna prístrojovka je za príplatok.
Srdcom testovanej Fabie bol trojvalcový jednoliter. Ten je vynikajúco odhlučnený, vyvážený a ak budete niekomu tvrdiť, že to má štyri valce, tak vám uverí. Totiž zvukový prejav neprezradí, že pod kapotou tancujú len tri hrnčeky. Výkon 81 kW je pre potreby aktívneho motoristu postačujúci. Nezlomí mu kolená ani, keď auto plne naložíte (a že sa tam zmestí toho dosť).
Vďaka neutrálne nastavenému podvozku, ktorý výborne filtruje nerovnosti sa dá s Fabiou aj pošantiť. Motor nebude proti ťažkej nohe a síce nie je pretekár, dynamiky poskytne akurát. Spolupracuje s automatickou prevodovkou. Tú je možné prispôsobiť si podľa nálady. Po naštartovaní sa dá do základného módu a snaží sa držať otáčky čo najnižšie, to pomáha znižovať spotrebu, no prípadný kick down je vtedy trocha ospalý. V režime sport je auto príjemne napružené a pripravené sa ísť pobiť s nepokojnou dopravou.
Hlavnou témou pri trojvalcovom motore sú spotreby. Podľa výrobcu by mal priemerný apetít oscilovať okolo šiestich litrov. Nám to v teste vychádzalo na 6,5 litra.
Celkovo ide o vydarený počin, Fabia je dospelejšia, krajšia, lepšia, vybavenejšia. Je to najlepšia Fabia, akú Škoda stvorila, ak teda počítame tie z množiny bežné.
Plusy
+ kvalita spracovania
+ vnútorný priestor
+ dizajn
+ ponuka príplatkových prvkov
Mínusy
-
Technické údaje
Motor - zážihový 3-valec
zdvihový objem – 999 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 81/105 / 5 500
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 200 / 2000 - 3000
prevodovka – 7-stupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 9,6
max. rýchlosť - /km/h/ - 205
spotreba kombinácia l/100 km / 5,5 – 6,1
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 410,8/145,9/178,0
rázvor /cm/ - 256,4
celková hmotnosť /kg/ 1 584 – 1 709
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 380 /1 190
objem palivovej nádrže l/ - 40
základná cena vozidla od /€/ - 14 760,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 17 260 €
Text a foto: Samuel Vanko
PEUGEOT 40823.3.2023 |
MG HS 1.5T DCT EXCLUSIVE23.3.2023 |
MERCEDES-BENZ A18015.3.2023 |
ŠKODA ENYAQ iV 80 LOFT15.3.2023 |
MERCEDES-BENZ EQS SUV 58015.3.2023 |
TOYOTA COROLLA CROSS10.3.2023 |