Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Tip travel
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Využíva Mercedes-Benz E300 de benzínový agregát?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Peugeot 408 1,2 PureTech: športovo naladený elegán

9.5.2023

Znalci francúzskeho Peugeotu spozornejú vždy, keď označenie modelu začína štvorkou, ktorá patrí jeho strednej triede. Moderná 408 svoju históriu trocha hodila za hlavu, no neostala jej nič dlžná. Peugeot 408 je hrdým nástupcom ikonických sedanov a bude naďalej reprezentatívnym „vozením“.

Trocha si zalistujme v histórii. Peugeot 401 prišiel na trh v 30. rokoch. Mali ho radi podnikatelia, doktori či solventní ľudia, ktorí nemali hlboko do vrecka. Peugeot modelom 401 uviedol do svojho portfólia karosársku verziu kupé/kabriolet s pevnou strechou, rozdelenou na dve časti, a sklápajúcou sa do zadného batožinového priestoru. Nasledovaná bola modelom 402 s aerodynamickou karosériou, obrovskou mriežkou chladiča, za ktorou sa skrývali svetlomety a niekoľkými slávnymi karosárskymi variáciami – medzi nimi Darl'Mat, model nezameniteľne pripomínajúci karosériu Bugatti. Niet sa však čomu čudovať, mali rovnakého karosára Carrosserie Pourtout.

Nasledovala 403, ktorú vo verzii kabriolet používal aj slávny detektív Colombo. Peugeot 404 bol predstavený v 60. rokoch. Karosériu nakreslili u Pininfarinu a medzi rôznymi verziami bol aj dlhý sedan so štvoricou dverí. Milovali ho taxikári a dostal sa na trhy po celom svete. Na Peugeot 405 si spomenú dnešní štyridsiatnici. Sen podnikateľov a cestovateľov, obchodných cestujúcich a nakoniec aj rodín. Superšportová 405 pokorila Pikes Peak, sedan bol nezameniteľný, pohodlný a vynikajúco jazdil. Vo verzii kombi (označená ako Break) bol Peugeot ideálnym rodinným autom s bezodným batožinovým priestorom. Nasledovala okrúhla 406, ktorá je vo verzii kupé od Pininfarinu vyhľadávaným youngtimerom. Peugeot 407 nestratil zo svojho francúzskeho šarmu a stále bol v ponuke ako sedan, kombi (sw) alebo kupé. Novinka 408 prekvapila.

Exteriér

Výrazný dizajn zapadá do histórie modelového radu svojou filozofiou. Peugeot mal vždy odvahu určovať trendy, a to aj v tridsiatych, šesťdesiatych, deväťdesiatych rokoch. Jeho 408 je preto na cestách neprehliadnuteľná. V predných partiách je však pomýliteľná s menšou 308, ale na rováši to má hlavne extrovertný a výrazný dizajnový jazyk súčasných Peugeotov. Karoséria 408 je dlhá, vyššia a vybrala sa iným smerom, než šli doteraz „štvorkové“ Peugeoty. Francúzi siahli po overenom recepte crossoverov a miešaním segmentov. Vyšší podvozok, ochranné plasty a masívne nárazníky dávajú dizajnu vzhľad SUV. Ten skrotili dizajnéri ostro rezanými líniami a ako celok pôsobí agresívne, športovo a odhodlane. Z praktického hľadiska možno Peugeotu vyčítať, že predné partie sú poskladané z jedného karosárskeho kusa, čo bude pri malých poškodeniach zbytočne vysoká škoda. Vnímanie dizajnu je čisto subjektívnou disciplínou, treba však priznať, že je relatívne málo áut, ktoré v súčasnosti tak priťahujú pozornosť. To je dôkaz, že Peugeot 408 láka, páči sa a automobilka sa nevybrala zlou cestou.

 

Interiér

Veľkosť karosérie cítiť aj v interiéri. Do vnútra sa zložia 4 dospelí pasažieri, množstvo batožiny a stále budú mať pohodlie. Model 408 hravo zvládne nároky päťčlennej rodiny. Peugeot použil veľmi dobré materiály, ktoré sú dielensky dobre zapracované. Bohatá výbava tlačí cenu hore, na palube vám však nebude nič chýbať.

Drobnú výčitku si zaslúži digitálny kokpit, ktorý je vždy po presadnutí z iného auta pre mňa neprehľadný. Na druhej strane, keď si vodič naň zvykne, lebo bude 408 používať každý deň, tak tento pocit zmizne. Rovnako aj multifunkčná dotyková obrazovka, tróniaca v strede palubnej dosky si vyžiada zvyk. Všetko je však o pravidelnom a každodennom používaní. Dostatok odkladacích priestorov, skvelé sedadlá a veľký batožinový priestor robia zo 408 hodnotné vozidlo, ktoré sa s kvalitami svojich predchodcov môže spokojne rovnať. Ani ich odkazu neostal nič dlžný. Drží sa trendov a ukazuje, kam smeruje budúcnosť, pretože 408 nie je väčšia len tak pre nič za nič. S najväčšou pravdepodobnosťou sa dočkáme aj čisto elektrickej verzie.

Jazda

Aktuálne sú v ponuke dva varianty pohonu. Plug-in-hybridný, ktorého cenovka dáva zmysel len ak máte doma možnosti nabíjať a využijete elektromotor skutočne naplno. Druhou možnosťou je trojvalcová 1,2 s výkonom 96 kW. Vzhľadom na veľkosť auta tieto čísla vyvolávajú otázniky. Bude to stačiť? Naladenie trojvalca je veľmi dobré. Jeho trojvalcovú charakteristiku nie je cítiť. Dynamicky je naladená skutočne dobre, k čomu pozitívne prispieva aj naladenie automatickej prevodovky. Tá ho síce drží v dolných otáčkach, aby pomohla stláčať priemernú spotrebu, no v prípade potreby zrýchlenia ochotne reaguje podradením aj o niekoľko prevodových stupňov, využije chuť motora po otáčkach a vodičovi sa odvďačí príjemným zrýchlením.

Jednadvojka nie je asketická. Spotrebu najviac tlačí hore diaľnica a „ťažká noha“. Vtedy atakuje osemlitrovú hranicu. Držať apetít v rozmedzí 6 – 7 litrov si vyžiada rozvahu za volantom. Jazdné vlastnosti 408 sú adekvátne segmentu. V zákrutách je Peugeot stabilný, vyššie ťažisko veľmi necítiť. Peugeot 408 je hltač kilometrov, diaľky mu pasujú, a tak ako predchodcovia, dokáže vo vás vykúzliť úsmev a pohodu.

 

Plusy

+ vnútorný priestor

+ výrazný dizajn

+ bohatá výbava

+ naladenie prevodovky

+ aerodynamický komfort

 

Mínusy

- cena

- neprehľadný digitálny kokpit

- neprehľadná karoséria v zložitejších parkovacích manévroch

 

Technické údaje

Motor - zážihový 3-valec

zdvihový objem – 1 199 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 96/130/5 500

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 230/1 750

prevodovka – 8-stupňová manuálna

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 10,4

max. rýchlosť - /km/h/ - 210

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 7,2/6,1/5,2

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 467,8/147,8/184,8

rázvor /cm/ - 278,7

celková hmotnosť /kg/ - 1 920

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 536/-

objem palivovej nádrže /l/ - 52

základná cena vozidla od /€/ - 33 990,- €

cena testovaného vozidla /€/ - 38 690,- €

 

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén