Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Tip travel
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Využíva Mercedes-Benz E300 de benzínový agregát?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Renault Arkana E-Tech full hybrid 145: štýlovo každý deň

28.7.2023

Francúzskej automobilke Renault v oblasti dizajnu ostatné roky ide karta. V čase, keď sa množstvo áut na seba až priveľmi podobá si Renault udržiava poznateľnú tvár, ktorá je moderná, vie čo je „trendy“ a pritom ostáva svojská. Ak niekto vyberá auto podľa výzoru, tu je na správnej adrese. Do redakcie nám na krátky test prišiel model Arkana a benzínovým agregátom a hybridnou technológiou E-Tech. Dostal podobnú úlohu, ako nami nedávno testovaný model Austral: zvládnuť rodinný výlet a dennú prácu v redakčných službách. Renault obstál na jednotku a prekvapil skromnosťou.

EXTERIÉR

Ako som už v úvode naznačil, dizajn crossovera je vydarený. Dizajnéri sa s modernou SUV karosériou vyhrali. Pôsobí kompaktne, dynamicky a sebavedomo. Klesajúca zadná časť, marketérmi s obľubou označovaná – v štýle coupé -, je zaujímavým dizajnovým prvkom. Veko batožinového priestoru sa zdvíha aj so sklom, čiže prísni automobiloví zatrieďovači by Arkane priradili niečo ako SUVliftback. Nie je podstatné, kde by ho radi videli marketéri a kde neoblomní puntičkári, dôležité je, ako všetko funguje. Vizuálne veľmi dobre. Vyššia karoséria s tmavými ochrannými lištami okolo spodnej časti trocha potláča veľkosť zadných kolies – tie aj v 18-palcovej verzii vyzerajú schované – umocňuje to aj ich tmavá farba. Ide však len o vizuálny dojem, ktorý sa stratí, ak sa na auto pozriete z iného uhla.

Tmavosivá farba skombinovaná s tajomne čiernym predným grilom a čiernym znakom je zaujímavá farebná kombinácia. Aktuálne ide o skutočne trendové farebné spektrum. Ak máte radšej veselé, menej „drsniacke“ farby, tak dávam do pozornosti tmavočervenú, ktorá nádherne zvýrazní dizajn auta.

Veľkosťou Arkana nijako neklame. Ide o kompaktný crossover, ktorý je príjemným stredom – teda, ani malé, ani veľké. V meste nezavadzia, s Renaultom sa dobre parkuje a pritom to nie je krpec, ktorý by nedokázal zastúpiť rolu jediného auta v rodine.

INTERIÉR

Farebne sa nesie v duchu exteriéru. Z automobilky nám poslali špecifikáciu, ktorá zahŕňa obklady pripomínajúce lakované uhlíkové vlákna. Sedadlá potiahnuté kožou a príjemnou alcantarou sú pekne vyrezávané a vďaka veľkému rozsahu nastavenia volantu si priestor na mieste vodiča nájde akákoľvek konfekčná veľkosť. Displej, ktorý tróni na palubnej doske nie je nijako zamaskovaný, dosť vytŕča, ale ak by ho chcel Renault niekam vtesnať, musel by byť výrazne menší. Takže takto je to v poriadku. Chválim hardwarové tlačidlá klimatizácie či vyhrievania sedadiel. Chýbalo mi fyzické tlačidlo ovládania hlasitosti autorádia. Po prvom dni a prvej stovke najazdených kilometrov som si našiel cestu k rádiu aj ovládačom pod volantom a naučil sa ho intuitívne používať. Pri Australi mi prekážal mohutný stredový tunel, na ktorom bolo samoúčelné držadlo, s ktorým som sa jednoducho nestotožnil a vždy keď sa pozriem na Arkanu, tak si poviem: áno, takto je to správne. V interiéri je dostatok odkladacích priestorov, materiály sú veľmi dobré a spolunažívanie s Arkanou bolo príjemné. V každej situácii, v ktorej som sa s autom ocitol, som bol pevnými nohami na zemi, netápal som, vedel som, kde mám čo hľadať. Jednoducho, cítil som sa ako doma. Aj tu to Renaultu vyšlo.

Na zadných sedadlách je miesta dostatok pre dospelého pasažiera aj pre deti v sedačkách, aj keď tie, ak majú cez 130 cm, už okopávajú operadlá predných sedadiel. Na nedostatok miesta sa však počas rodinného výletu nesťažovali.

Batožinový priestor je napriek klesajúcej zadnej časti celkom slušný. Prázdny zhltne poskladaný kočiar alebo splní priestorové nároky štvorčlennej rodiny. Odvezie ju komfortne a so všetkou batožinou aj na týždňovú dovolenku k moru. Pasažieri ocenia množstvo konektorov na nabíjanie zábavnej techniky. Interiér ako celok? Skvelá práca.

 

JAZDA

Vyššie ťažisko nie je negatívom. Na pokrútenej horskej asfaltke smerom na Šturec bola Arkana predvídateľným, zábavným autom. Na druhej strane, vyšší podvozok sa hravo vyrovná s ľahkým terénom, keď sa vyberiete na chatu. Chúťkam ísť mimo asfaltku sekundujú pneumatiky s vyšším profilom. Arkana nie je terénne auto, ale úloha všeumelca jej sedí. Pokojné presúvanie alebo športovejšie tempo podvozku nerobí prekážky. Renault nastavil Arkanu tak, aby pasovala každému a na každý deň. Nie je to extrémista, no ani nudné približovadlo z bodu A do bodu B.

Zvedavý som bol hlavne na spotrebu, na veku batožinového priestoru totiž svietilo označenie E-Tech, ktoré má korene v F1 a po mojich skúsenostiach s touto technológiou som očakával skvelé výkony a rozumnú spotrebu. Arkana nesklamala. Elektrina držala apetít crossovera pekne skrátka, a to bolo príjemnou čerešničkou na jazdných vlastnostiach Renaultu. Jazdil som s kombinovanou spotrebou na úrovni 5 litrov. Automatická multimódová prevodovka si svoju prácu robí svedomito, radí hladko a neoberá vodiča o šoférske zážitky. Ľahká Arkana sa dobre cíti v zákrutách, na diaľnici i v meste. Je to všeumelec, ktorý poskytne dobrý vnútorný priestor, pokojné a zároveň zábavné jazdné vlastnosti, komfort, výborné dielenské spracovanie a modernú technológiu. Takto chutí budúcnosť skutočne vynikajúco.

 

Plusy

+ kvalita spracovania

+ bohatá výbava

+ kompaktné rozmery

+ skromný apetít

+ komfort cestovania

 

Mínusy

-

 

 

Technické údaje

Motor - zážihový 4-valec

zdvihový objem – 1 598 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 105/143/ 5 600

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 148/ 3 600

prevodovka – multimódová automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 10,8

max. rýchlosť - /km/h/ - 172

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / - /-/4,8

dĺžka x šírka x výška /cm/ - 456,8/182,1/157,6

rázvor /cm/ - 272,0

celková hmotnosť /kg/ - 1 961

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 480/ -

objem palivovej nádrže l/ - 50

základná cena vozidla od /€/ - 24 900,- €

cena testovaného vozidla /€/ - 31 600,- €

 

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén