Dnes je štvrtok, 3 október 2024
|
Kategória vozidiel, ktoré nie sú ani dodávky a ani klasické kombi, je svojská a obľúbená. Ich hlavnou devízou je vnútorný priestor a oproti klasickým dodávkam zaujme potenciál zvládať aj preplnené mestá a malé parkovacie miesta. Siahajú po nich rodiny, firmy a výletníci. V strednom prúde by ste zrejme nenašli automobilku, ktorá tento typ karosérie niekedy nemala v ponuke alebo s ním aspoň nekoketovala. Do redakcie prišla faceliftovaná Toyota Proace City Verso a modernizácia jej pomohla… Toyota je ešte lepšia.
EXTERIÉR
Ani kombi, ani dodávka má svoje výhody. Medzi ne patrí napríklad dvojica posuvných zadných dverí, cez ktoré sa dobre nastupuje/vystupuje a hlavne sa výborne otvárajú na preplnených parkoviskách. Šetria miestom a neodierajú iné vozidlá. A dobre sa cez ne nakladá a vykladá tovar, čiže presne to, čo by ste od tohto typu vozidla túžili dostať. Modernizácia tento výdobytok nechala nedotknutý, a to je dobre. Kompaktné rozmery si poradia s preplneným mestom, vďaka parkovacím asistentom nie je problém Toyotu zaparkovať takmer kamkoľvek - stačí vám miesto ako na kombi nižšej strednej či strednej triedy.
Modernizácia dala karosérii len jemné zmeny. Vynovený dizajn priniesol napríklad novú tvár, vpredu sú prekryté časti, kde inak býva veľká mriežka chladiča, čo je v súčasnosti celkom obľúbený dizajnový prvok, ktorý prospieva aerodynamike. Pribudli ledky, a to je pre viditeľnosť v noci skvelá správa.
INTERIÉR
Toyota Proace City Verso je aj po modernizácii ukážkovo praktická. Interiér je očarujúcim miestom s množstvom odkladacích priestorov, ktoré sú navrhnuté veľmi rozumne a sú tak plne využiteľné. Sú nad hlavou, okolo vodiča, na palubnej doske, v stredovej konzole i oproti spolujazdcovi. USB porty vpredu aj vzadu sú pripravené priviesť elektrinu do každého telefónu na palube a pod nohami spolujazdca je klasická zástrčka, napríklad na notebook alebo prenosnú chladničku. Proace sa pýši veľkým batožinovým priestorom, stropom vysokým aj pre žirafy a množstvom miesta pre každého pasažiera. Cestujúci sedia na svojich vlastných sedadlách, takže lavice by ste vo vnútri hľadali ťažko. Toyota pritom neprerástla svoje kompaktné rozmery. Japonská automobilka má v ponuke verziu long - predĺžený sedemmiestny variant, ale to na veci nič nemení, akurát že odvezie viac ľudí - a to pohodlne. Dvojicu sedadiel si Toyota nechá priplatiť za 900 eur. V krátkej verzii nie je možné mať sedem miest. Pribudli bezpečnostné asistenčné systémy, a tak aj tento pracovno-rodinný pomocník je v súčasnosti plne vyzbrojený a pripravený vás brániť, chrániť a pomáhať vám.
Prepracovaný interiér zaujme novým volantom s klasickými tlačidlami a výrazne si polepšil infotainment. Ten je prehľadný, no napriek tomu by sme privítali, ak by nastupujúci trend návratu fyzických tlačidiel brali automobilky vážnejšie. Treba vyzdvihnúť, že Proace City Verso je jednoducho auto, ktoré tu je pre každého.
Drobnú kritiku si zaslúži lakťová opierka, ktorá má len dve polohy - vyklopená alebo zaklopená a hýbe sa spolu s operadlom. Možnosť viacerých sklonov by pomohlo pohodlnejšiemu odloženiu ruky.
Zadné sedadlá sú pevne ukotvené, ale pod nimi sú ďalšie možnosti na uloženie vecí. Dajú sa sklopiť, takže kto kombinuje tento typ auta s rodinným a podnikateľským životom, ten nájde pracanta ako lusk.
JAZDA
Toyota Proace City Verso je postavená na platforme vyvinutej v spolupráci so Stellantisom. Tá umožňuje využívať klasické termické agregáty alebo elektromotory, takže v ponuke nechýba elektrina, benzínový motor alebo, ako v našom prípade, štvorvalcový naftový jeden a pol liter. Osobne by som siahol práve po tejto motorizácii, lebo mi pri tomto type áut a mojom životnom štýle dáva najväčší zmysel. Toyota ponúka dve výkonové verzie naftového štvorvalca. Slabšia má 75 kW, kombinovaná je so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo 96 kW - tu je okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky aj 8-stupňová automatická skriňa. Práve tento motor s automatickou prevodovkou zaparkoval na našom redakčnom parkovisku. Je to výborná voľba, komfortná a jednoducho, takto by som to videl aj ja u seba v garáži. Toyota s manuálnou prevodovkou zrýchli za 9,8 sekundy, s automatickou prevodovkou za 10,6 sekundy. Dosiahnuť papierovú hodnotu kombinovanej spotreby, čo je 5,5 - 5,8, sa ukázalo ako veľmi jednoduchá úloha. Miestami sa nám v redakcii podarilo jazdiť aj kúsok pod 5, a to sa v súčasnosti, pri tých optimistických meraniach automobiliek, už nevidí.
Podčiarknuť a zhrnúť - nie je to športovec, ale ani nechcel byť. Je to milovník rodín, skvelý zamestnanec, neúnavný pracant a nemá žiadne hviezdne maniere.
Plusy
+ praktický interiér
+ kompaktné rozmery
+ rozumné prevádzkové náklady
+ komfort
+ množstvo odkladacích priečinkov
Mínusy
- priemerné dielenské spracovanie
Technické údaje
Motor - vznetový 4-valec
zdvihový objem – 1 498 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 96/131/ 3 750
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 300/ 1 750
prevodovka – 8 rýchl. automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 10,6
max. rýchlosť - /km/h/ - 181
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 6,5/4,8/5,5 – 5,8
dĺžka x šírka x výška /cm/ - 475,3/184,8/184,0
rázvor /cm/ - 297,5
celková hmotnosť /kg/ - 2 150
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 850
objem palivovej nádrže l/ - 50
základná cena vozidla od /€/ - 27 600,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 35 760,- €
Text a foto: Samuel Vanko
TOYOTA YARIS HYBRID 130k27.9.2024 |
JEEP AVENGER 1.2 T e27.9.2024 |
SEAT LEON SPORTSTOURER 1.5 eTSI27.9.2024 |
CUPRA FORMENTOR 1.5 TSI13.9.2024 |
LEXUS RX350h13.9.2024 |
VW GOLF VARIANT 2.0 TDI13.9.2024 |