Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Používa MG4 XPOWER jeden elektromotor?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Volkswagen Golf R: vášeň a rozvaha

8.9.2022

Volkswagen Golf bol a ešte aj stále čiastočne je model, ktorý sa konkurencia snažila a snaží dobehnúť, podobať sa mu a odhryznúť mu trocha z jeho trhového koláča nižšej strednej triedy. Golf si v tom súboji vždy počínal veľmi dobre. S chladnou hlavou a bez zbytočných extravagancií odrážal útoky. Z času na čas k tomu pridal trocha veľmi chutného korenia v podobne zábavnejších verzií GTI či pred dvadsiatimi rokmi svalnatým R32.

O modeli R32 sa často viedli diskusie a jeho legendu posilňoval fakt, že ich nebolo veľa a viac bolo rozprávkarov, než tých, ktorí ho reálne okúsili na vlastnej koži. Po dvadsiatich rokoch sa o eRku hovorí opäť a tie „obrubníkové“ reči sú znova vášnivé. Zmenilo sa veľa a súčasník dokáže zabaviť motoristickú dušu takým spôsobom, o akom sa pred dvadsiatimi rokmi R32 ani len nesnívalo.

Exteriér

V tomto má Volkswagen jasno. Základné modely sú dizajnovo umiernené a už desaťročia sa držia fungujúcej stratégie – nemeniť veľa, nemeniť málo. Golf automobilke sa za tento prístup vždy odmenil výbornými predajnými výsledkami. Pri ostrejších modeloch, Volkswagen zvykne na karosériu namontovať niekoľko športovo ladených doplnkov, aby odlíšil „bežné“ verzie, od tých výnimočnejších, ale robí to opäť veľmi racionálne – ani veľa, ani málo. Golf R má drsnejší predný a zadný nárazník, paket aerodynamických doplnkov, bočné prahové lišty, špeciálne disky, skrývajúce modré brzdové strmene s veľkým R.

Nad zadným oknom je veľký spojler a za príplatok nemalých 3 830 eur spod nárazníka trčí štvorica super vyladených koncoviek výfukového potrubia Akrapovič. Ten zo seba vypúšťa excelentný koncert plnotučného zvuku, zmes striel a hromového chrchlania. Nie je to lacný špás, ale v tomto prípade stojí za každé utratené euro.

Golf R vyzerá drsnejšie ako obyčajné Golfy. Nerobí to však okázalo, nevystrkuje zbytočne svaly na obdiv davom, no decentné doplnky sú dostatočne viditeľné na to, aby znalec ich existenciu ocenil a vedel, čo príde po stlačení štartovacieho tlačidla.

Interiér

V tomto prípade niet čo vytknúť. Azda len dotykový displej, ktorý len zbytočne odrádza pozornosť od diania okolo. Ani po týždni som si na niektoré jeho ovládacie nuansy nezvykol, ale možno keby som mal R dlhšie, prišiel by som infotainmentu na zúbok a aj toto mínus by zmizlo. Sedadlá majú výborný tvar, veľmi dobre držia telo a pritom sa dá v nich cestovať na poriadne dlhé vzdialenosti. Po bolesti chrbta v nich nie je ani stopy. Sedieť sa dá aj vzadu a to so všetkými plusmi nižšej strednej triedy. Výber materiálov je veľmi dobrý, dielenské spracovanie je tiež na vysokej úrovni. Slušný batožinový priestor z erka robí skvelé cestovateľské auto, ktoré bude milovať pokrútené cesty po chorvátskom pobreží.

Informácie za volantom zobrazuje dobre čitateľný displej. Erku by možno pasovali krásne tradičné analógové prístroje, ale v tomto prípade treba uznať, že Golf nie je žiadny spiatočník a modernú technológiu potrebuje.

Jazda

Všetko podstatné sa odohráva od naštartovania motora až po zabrzdenie kompaktného športovca. Zobudený dvojliter znie hrdinsky, chrapľavo a odhodlane. Štartuje sa vždy v športovom režime a ten je dostatočne dynamický a dá vodičom plné priehrštia jazdných zážitkov. Jazdu v režime komfort som dlho neskúšal, nebavila ma, lebo v športe je Golf dostatočne pohodlný, výborne nastavený a nepotrebuje výmenu ani na dlhých diaľničných presunoch. Zo všetkých režimov mi najviac radosti na tvári vykúzlil režime race, v nastavení special – s podtitulom Nürburgring. Ten hrboľatý okruh je na nekompromisné nastavenie rýchleho auta skvelým miestom. Vďaka nemu sa aj na našich cestách Golf R cítil ako doma. Zlý stav vozoviek ho vôbec nevyviedol z mieri. Naopak, cítiť v ňom um a vy môžete jazdiť rýchlo a pritom bezpečne.

Stačí stlačiť pedál na podlahu, všetkých 320 koní vystrelí Golf na 100 km/h za 4,7 sekundy. Ani sa nestačíte poriadne rozdýchať. Auto je dôveryhodne stabilné, k čomu si pomáha umne nastaveným pohonom všetkých kolies. Spolu s veľmi dobrým posedom je jazda s Erkom za odmenu. Dokáže vodiča vyšťaviť a aj sa mu za pevnú, no skúsenú vodičskú ruku odvďačiť. Riadenie ani pod mamutím krútiacim momentom 420 Nm neťahá za ruky a Golf je veľmi dobre odvládateľný. V kríze sa ozve mierna nedotáčavá charakteristika, lenže... Golf vie prekvapiť aj z opačnej strany. Vystrieda nedotáčavosť sa hravú pretáčavosť. Má totiž o jeden nečakaný režim navyše. Drift. V tomto momente zabudnite na šmýkanie sa nosom vpred. Volkswagen sa vďaka prefíkane nastavenému esp nechá vykrútiť do parádnych driftov. Tento režim nie je veľmi vhodný na bežné okreskové vyvádzanie. Tam je dobrý režim sport a race. Drift chce veľké parkovisko a chlapčenskú dušu.

Máte odvahu? Golf vás zabaví. Možno nie je taký priamočiary a riadenie nie je také urozprávané, ako by si fanúšikovia ostrých áut želali, ale keď mu prídete na kĺb, budete ho vodiť v zákrutách s bravúrou pretekára.

 

Stačí stlačiť pedál na podlahu, všetkých 320 koní vystrelí Golf na 100 km/h za 4,7 sekundy. Ani sa nestačíte poriadne rozdýchať. Auto je dôveryhodne stabilné, k čomu si pomáha umne nastaveným pohonom všetkých kolies. Spolu s veľmi dobrým posedom je jazda s Erkom za odmenu. Dokáže vodiča vyšťaviť a aj sa mu za pevnú, no skúsenú vodičskú ruku odvďačiť. Riadenie ani pod mamutím krútiacim momentom 420 Nm neťahá za ruky a Golf je veľmi dobre odvládateľný. V kríze sa ozve mierna nedotáčavá charakteristika, lenže... Golf vie prekvapiť aj z opačnej strany. Vystrieda nedotáčavosť sa hravú pretáčavosť. Má totiž o jeden nečakaný režim navyše. Drift. V tomto momente zabudnite na šmýkanie sa nosom vpred. Volkswagen sa vďaka prefíkane nastavenému esp nechá vykrútiť do parádnych driftov. Tento režim nie je veľmi vhodný na bežné okreskové vyvádzanie. Tam je dobrý režim sport a race. Drift chce veľké parkovisko a chlapčenskú dušu.

Máte odvahu? Golf vás zabaví. Možno nie je taký priamočiary a riadenie nie je také urozprávané, ako by si fanúšikovia ostrých áut želali, ale keď mu prídete na kĺb, budete ho vodiť v zákrutách s bravúrou pretekára.

 

Plusy

+ kvalita spracovania

+ bohatá výbava

+ plyný nárast výkonu až po červené pole

+ vynikajúce naladenie podvozka

+ využiteľnosť aj v bežnom živote motoristu

 

Mínusy

- dotykový infotainment odvádza pozornosť

- cenovka

 

Technické údaje

Motor - zážihový 4-valec

zdvihový objem – 1 984 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 235/320/ -

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 420/ 2 100 - 5 350

prevodovka – 7 rýchl. automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 4,7

max. rýchlosť - /km/h/ - 250

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 9,1/5,8/7,0

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 429,0/144,9/178,9

rázvor /cm/ - 262,8

celková hmotnosť /kg/ - 2 030

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - -

objem palivovej nádrže l/ - -

základná cena vozidla od /€/ - 51  490,- €

cena testovaného vozidla /€/ - -,- €

 

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

+ kvalita spracovania

+ bohatá výbava

+ plyný nárast výkonu až po červené pole

+ vynikajúce naladenie podvozka

+ využiteľnosť aj v bežnom živote motoristu

 

Mínusy

- dotykový infotainment odvádza pozornosť

- cenovka

 

Technické údaje

Motor - zážihový 4-valec

zdvihový objem – 1 984 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 235/320/ -

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 420/ 2 100 - 5 350

prevodovka – 7 rýchl. automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 4,7

max. rýchlosť - /km/h/ - 250

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 9,1/5,8/7,0

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 429,0/144,9/178,9

rázvor /cm/ - 262,8

celková hmotnosť /kg/ - 2 030

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - -

objem palivovej nádrže l/ - -

základná cena vozidla od /€/ - 51  490,- €

cena testovaného vozidla /€/ - -,- €

 

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 

 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén