Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Tip travel
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Využíva Mercedes-Benz E300 de benzínový agregát?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI DSG Style: voľba istoty

2.2.2023

Minulý rok na jeseň sme mali v relácii Autosalón Volkswagen Golf vo verzii R. Jeho vášnivé benzínové srdce mi robilo veľkú radosť a nevedel som sa ho nabažiť. Vydarený pätdverový hatchback síce vedel sem-tam jazdiť aj s rozumným apetítom, na základnú filozofiu modelu Golf však nedočiahol. Nebol ľudový a ani racionálny. Bola s ním vynikajúca zábava, no od modelového radu Golf sa očakáva viac. Preto sme si po niekoľkých mesiacoch do redakcie doviezli auto z opačného konca – teda racionálne, rozumne vybavené, s veľkým batožinovým priestorom, rodinným zameraním a asketickým agregátom.

Prapodstata Golfu, ktorý bol v deväťdesiatych a dlho aj v nultých rokoch neporaziteľný hráč v nižšej strednej triede, je práve v jeho ľudovosti – veď je to predsa nástupca slávneho Chrobáka. Golf svoju triedu definoval, dodnes je v nej ikonou a kým ho automobilka „nezareže“, tak ňou aj ostane. Je synonymom praktickosti a využiteľnosti – jednoducho auta na každý deň. Špecifikácia strieborného Golfu, ktorý zaparkoval na redakčnom parkovisku sa vymyká zo súčasných trendov. Nemá mild hybrid, nemá elektromotor, pod prednou kapotou nedrnčí trojvalček s litrovým objemom. Volkswagen vybral naftu – pohon, ktorý nedávno prešiel ťažkým obdobím, ohováraním a zatracovaním. Importér nám poslal verziu s dvojlitrovým turbodieselom. Vykľulo sa z neho auto, ktoré sme ani počas intenzívneho testovacieho týždňa nevedeli „vyjazdiť“ a dojazd klesal nebezpečne pomaly.

EXTERIÉR

Zvonka je Golf nudný... aspoň teda v striebornej farbe, ktorú zvolil importér pri jeho špecifikácii. V palete farieb, určených pre tento model, má automobilka toľko úžasných možností, že zvolenie striebornej je až hriech. Pravdou je, že štatistiky hovoria v prospech striebornej a koniec-koncov na údržbu je to jedna z najideálnejších možností. Nie je na nej vidieť špinu a v každodennej premávke sa stane Golf jej neviditeľnou súčasťou lúsknutím prsta. Ak je toto pre vás dôležité pri výbere auta, tak niet lepšej farby.

Dizajn je pokojný a neskrýva v sebe nechcené tajomstvá. Je konzervatívny, účelný, elegantný a dôstojne reprezentuje kvalitu wolfsburgskej automobilky. Exteriéru niet čo vytknúť. Volkswagen už roky pracuje s Golfom ako v rukavičkách. Neexperimentuje, neskúša zákazníkov provokovať a testovať si na nich dizajnové výstrelky. Od 70. rokov, z generácie na generáciu, karosériu vylepšuje, posúva ju dopredu a modernizuje. Preto laici niektoré generácie od seba nevedia odlíšiť. Na fotkách vidíte jeho ôsmu generáciu, ktorá je na trhu už viac ako dva roky.

INTERIÉR

Na redakčný test sme dostali verziu kombi, ktorú automobilka označuje ako Variant. Koncernová platforma nižšej strednej triedy je už dávnejšie vyskúšaná a overená. V našich končinách ideálna veľkosť rodinného vozidla. Rozumný batožinový priestor v základnom nastavení pohltí 611 litrov. Ak nechodíte na expedície a na dovolenky do Talianska, Chorvátska alebo pod Gerlachovský štít nevláčite tony zaváranín, vlastné matrace, pracovný stôl a kempingový nábytok, tak vám tento objem bude stačiť. Pre cyklistov, lyžiarov, nespratných cestovateľov dobre poslúžia lyžiny na streche, kam môže ísť „truhla.“ Lyžiari majú k dispozícii aj sklápateľnú lakťovú opierku v operadlách zadných sedadiel – tým sa vytvorí tunel, cez ktorý je možné vsunúť do interiéru lyže, bezpečne zabalené vo vaku. Sedenie na zadných sedadlách je pohodlné, a to aj pre dospelých pasažierov. Priestor na hlavu i kolená si nájde aj človek s výškou 190 cm.

Vpredu je tiež pohodlia dostatok. Testovaná verzia Golfu vo výbave Style ponúka skvele vykrojené sedadlá, s ukážkovým bočným vedením tela. Ergonómia je tiež výborná. Volkswagen vytiahol z infotainmentu pár dôležitých  tlačidiel na stredovú konzolu, klimatizácia však ostala ovládaná cez dotykovú obrazovku. Zdá sa však, že tomuto trendu konečne zazvonil umieračik a automobilky (dokonca aj z koncernu VW) ohlásili návrat ovládania niektorých funkcionalít cez fyzické tlačidlá. Testovaný Golf nemal na volante dotykové tlačidlá, a za to si VW zaslúži pochvalu. Tie dotykové síce vyzerajú veľmi dobre a zrejme aj ekonomicky neboli pre automobilku takou záťažou, ale ich prítomnosť robila šarapatu. Stačilo o ne zavadiť a preladili ste si rádio, vypli zvuk, „preštukali“ zobrazenie prístrojového panela.

Dielenské spracovanie interiéru je výborné, Volkswagen zvolil kvalitné a odolné materiály. Pobyt vo vnútri Golfu možno hodnotiť ako príjemne strávený čas a dlhé trasy posádku nezničia.

JAZDA

Neutrálne jazdné vlastnosti, pohodlný podvozok, ktorý nie je ani tvrdý, ani mäkký – to je tradičná a skvelá vizitka gigantickej automobilky. Podvozok, riadenie, správanie auta na ceste, schopnosť žehliť nerovnosti, trocha pozabávať v zákrutách, nezničiť vodiča zbytočnými nuansami, to je ten správny recept na auto pre každého vodiča. Golf Variant je presne taký. Naše hrboľaté cesty mu neprekážajú, diaľnice sú preň malina, v meste má správnu veľkosť a na okreskách si môžete schuti zajazdiť. Naša verzia bola vybavená sedemstupňovým automatom, čo na palubu prinieslo obrovskú pohodu. Jej softvér sa snaží držať otáčky čo najnižšie, a to len ľahko nad tisíckou. V miernych stúpaniach som mal pocit, že jej miestami treba trocha pomôcť výraznejším zošliapnutím plynu alebo podradením pádlom pod volantom. Je to však len skôr o pocite – naučené ucho počuje, že motor je podtočený. Agregát však má dostatok krútiaceho momentu aby si poradil s nízkymi otáčkami aj pri stúpaní. Výsledkom je príjemná spotreba.

Podľa výrobcu si Golf na sto kilometrov vypýta priemerne 4 litre, podľa WLTP je to 4,7 litra. Nám sa apetít dvojlitra v týždňovom teste podarilo držať medzi 4,7 – 5,1 litra, čo je vzhľadom na spôsob používania auta, časté mestské a diaľničné presuny, skvelý výsledok. Na sľubované štyri litre by sa dalo ísť, ak by sme zvolili ešte trocha vláčnejšiu nohu na „plyne“ a jazdili s prázdnym autom. Každopádne, trocha zatracovaný motor, o ktorom súčasné trendy ani len nechcú rozmýšľať, sa ukázal ako skvelou voľbou pre ľudí s veľkým ročným nájazdom. Jeho očarujúca dynamika, samozrejmosť, s akou si poradí v každej jazdnej situácii, skromný apetít a schopnosť zakrývať, že je to diesel (nepočuť ho a necítiť ho), sú momenty, ktoré v nás otvorili veľa otázok. Golf variant v tejto motorizácii je totiž ideálny cestovný prostriedok na dlhé vzdialenosti, kam zatiaľ elektromobilita nedočiahne.

Plusy

+ dielenské spracovanie

+ neutrálne jazdné vlastnosti

+ vnútorný priestor

+ nízka spotreba

+ vynikajúca dynamika

 

Mínusy

- vyššia cena

 

Technické údaje

Motor – vznetový 4-valec

zdvihový objem – 1 968 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 110/150/-

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 360/1 600 – 2 750

prevodovka – 7-automatická DSG

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 8,7

max. rýchlosť - /km/h/ - 223

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 4/3,6/4

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 463,5/146,9/178,9

rázvor /cm/ - 266,9

celková hmotnosť /kg/ - 2 060

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 611/1 642

objem palivovej nádrže /l/ - -

základná cena vozidla od /€/ - 24 390,- €

cena testovaného vozidla /€/ 32 990,- €

 

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 

 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén