Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
TIP travel last minute
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Využíva Subaru Outback na pohon aj elektromotor?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Volkswagen Polo GTI: adrenalínový drobec

6.4.2023

V súčasnosti v automobilovom priemysle prebieha revolúcia. Plní titulné stránky automobilových magazínov a Európa v nej hrá dôležitú úlohu. Chce vymeniť autá so spaľovacím motorom za vozidlá na elektrinu. Ako protiprúdovo v tomto snažení pôsobí malé auto s veľkým benzínovým agregátom, ktorého základným poslaním je zábava za volantom? A na druhej strane, ako úžasné chuti?

Exteriér

Volkswagen Polo GTI zvonka odhalíte ľahko. Teda, ak ste automobilový fanúšik a viete, čo si treba všímať. Exteriér je vyzdobený emblémami GTI, dekoračnými lištami, jeho výraz dotvára šesťuholníková mriežka masky chladiča. Na výber sú 17 alebo 18-palcové disky kolies, ktoré potvrdzujú staré dobré pravidlo – kolesá robia auto. Polu pasujú a zvýrazňujú jeho športový potenciál. Polo sa na svet pozerá IQ.Matrix LED svetlometmi, ktoré svietia veľmi dobre.

Nám prišla do redakcie verzia v bielom prezlečení, ktorá dovolila vyniknúť červeným exteriérovým detailom. A keď si všimnete dvojitú koncovku výfuku, bude vám jasné, že toto Polo nie je len bežným mestským autom, ale v sebe skrýva oveľa viac. Kombinuje skvelé úžitkové vlastnosti malého auta s veľkým interiérom, ktorý sa rozmerovo podobá modelu Golf siedmej generácie... a navyše vie pekelne dobre jazdiť.

Interiér

Volkswagen sa už roky pýši skvelým dielenským spracovaním svojich interiérov. Dáva si na nich záležať naprieč celým svojim portfóliom. Verzia GTI patrí v rámci modelu Polo k najvyšším výbavám, preto v interiéri čakajte viac, než len dobre vybavené auto. Volkswagen dal do GTI trocha jeho slávnej histórie. Sedadlá sú preto oblečené do typických károvaných poťahov. Už samotné sedadlá napovedia o zameraní Pola GTI. Sú dobre vyrezávané a v zákrutách celkom ochotne podržia telo, vďaka čomu sa vodič môže naplno venovať šoférovaniu.

Palubnej doske vládne dotykový displej, ktorý je možné využiť aj na zobrazenie údajov o jazde, preťaženia, tlaku turbodúchadla či teploty motora. Jednoduchý a prehľadný interiér je výborným miestom na zábavu počas jazdy napríklad na okruhu, ale aj na pohodlne strávený čas na dlhých výletoch. Batožinový priestor s objemom 305 litrov je dostatočný pre aktívnu dvojicu, ktorej Polo veľkostne postačí, ak teda nevozí lode alebo člny.

Jazda

Volkswagen Polo najviac zaujme jazdou. Pod prednou kapotou je benzínový štvorvalec s objemom dva litre a výkonom neskromných 152 kW. Prednými kolesami sa do asfaltu opiera krútiacim momentom 320 Nm a vie byť poriadne neskrotný nespratník. Agregát si k výkonu pomáha turbodúchadlom. Jeho nástup je však rozumný. Vďaka výborne nastavenému podvozku a riadeniu Polo v zákrutách „neťahá“ za volant a vodič si môže Polo nastaviť podľa chuti. Nastaviteľný podvozok funguje vo viacerých režimoch. Spolu s režimami sa prestavuje aj charakteristika motora a sedemstupňovej automatickej prevodovky. Podvozok je tuhší aj v komfortnom režime, no s touto náturou treba pri modeloch GTI počítať. Torzná tuhosť karosérie je príkladná a ani v športovom režime nie je Polo „kostitras“.  Podvozok je vyladený umne a s jednoznačným dôrazom na zábavu. V technických pasážach je neutrálny a až skutočne na hrane začne ukazovať rožky.

Natíska sa otázka, či by Polo GTI nebolo lepšie s manuálnou prevodovkou. Automat je však dostatočne rýchly, určite rýchlejší ako ruky a nohy bežného vodiča. Navyše má poloautomatický režim. Automatu sa dá pomôcť pádlami pod volantom, dáva medziplyny a v spojení s krásnym zvukom je v tejto verzii Polo GTI veľkou chuťovkou.

Ohromná chuť motora po výkone je cítiť pri každom zošliapnutí plynového pedála. S malým autom sa zahráva ako s hračkou, no stále je dostatočne kultivovaný, aby ste si ho zvolili na dlhý výlet, počas ktorého si z času na čas vychutnáte príval adrenalínu. Napríklad na Grossglockneri, keď sa vyberiete na turistiku do rakúskych Álp.

Polo sa napriek svojej nezbednej povahe dokáže držať pekne pri zemi. V pokojnom tempe zvládne vodič s prázdnym autom podliezť hranicu 6 litrov na 100 km. Pri ťažkej nohe a ráznejšom tempe sa dotýka 9 litrov. Priemer zhruba 7 litrov nie je utópia, skôr príjemné zistenie.

 

Plusy

+ vnútorný priestor

+ kvalita spracovania

+ nástup výkonu

+ skĺbenie každodennej použiteľnosti a športového využitia

+ spotreba

 

Mínusy

- vyššia cena

 

Technické údaje

Motor - zážihový 4-valec

zdvihový objem – 1 984 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 152/206/-

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 320/1 500 – 4 500

prevodovka – 7-stupňová automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 6,5

max. rýchlosť - /km/h/ - 240

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 7,4/4,6/5,6

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 407,4/143,1/175,1

rázvor /cm/ - 254,9

celková hmotnosť /kg/ - 1 800

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 305/1 079

objem palivovej nádrže /l/ - 40

základná cena vozidla od /€/ - 27 690,- €

cena testovaného vozidla /€/ 27 690,- €

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 

 

 

 

 
 
 
Hyundai IONIQ 6
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén