Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Môže mať Nissan X Trail len so spaľovacím motorom pohon všetkých kolies?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Volvo XC60 D5 AWD Švéd z posilňovne...

6.5.2010

 

Volvo XC60 sa dalo na posilňovanie už dávnejšie. Najskôr začínalo s výkonom 120 kW, potom sa posunulo na 136... Po ostatnom pobyte vo „fitku“ to dotiahlo na 151 kW (205 koní) a to je už výkon kvôli, ktorému sme sa rozhodli, že si ho opäť radi vyskúšame...

Majstrovstvo dizajnu

Exteriér XC60-ky je taký, že sa odlišuje od každého z konkurentov. Nepomýlite si ho s Audi, Mercedesom-Benz, no ani s BMW. Vpredu je sebavedomo veľké logo, svetlomety sú zámerne pretiahnuté viac dozadu, tak aby zvýraznili líniu kapoty do „V“. Spodná časť predného spojleru má integrovanú dvojicu svetiel do hmly a ďalší z prieduchov, ktorý zabezpečuje aerodynamicky chladiace obtekanie vzduchu po spodnej časti a je ukončená spodným čiernym krycím plastom. Bočný pohľad prezrádza kompaktnosť a prekvapujúco väčšiu svetlosť podvozka ako má XC90. Šarmantná zadná časť je dôkazom vysokého dizajnérskeho dôvtipu. Združené zadné svietidlá sú jednoducho fascinujúce. To, že je auto určené i pre výlety do ľahšieho terénu prezrádza „hliníkový“ kryt jej spodnej časti.

Vnútro: pekné, pohodlné, zrozumiteľné...

...také je Volvo XC60 v interiéri. Najcennejším z pozitív je príjemne vyšší „posed“ na neprekonateľne pohodlných sedadlách. Hoci je toto SUV „menšie“ priestor vpredu i vzadu je bohatý. K dispozícii pre batožinu stále zostáva príjemných 655 litrov a po sklopení zadného radu sedadiel do ideálnej roviny dokonca 1455 litrov.

Interiér je až na menšie detaily rovnaký ako u V70-ky. Nadchli nás v ňom „budíky“, ktoré sú najkrajšie v noci, najzrozumiteľnejšie ovládanie klimatizácie, s akým sa momentálne môžete v aute stretnúť (to, kam má „fúkať“ znázorňuje silueta sediaceho pasažiera), vzdušný stredový panel, pred ktorý ukryjete niekoľko drobností...

Najbezpečnejšie z rodiny

Nebolo by to Volvo, keby nechcelo dokázať, že v oblasti bezpečnosti je stále tým najlepším, s čím sa môžeme na cestách stretnúť. XC60 ako prvý model v tejto kategórii má už v základnej výbave systém City Safety. Je to čosi, čo vzniklo na základe poznatku, že až tri štvrtiny zo všetkých dopravných nehôd sa stanú v meste počas „prískokov“ v kolónach a pri parkovaní. Kamera umiestnená v hornej časti čelného skla monitoruje priestor 10 metrov pred vozidlom a vyhodnocuje to, ako rýchlo sa k pevnej prekážke približuje. Do rýchlosti 15 km/h, ak vodič nereaguje, dokáže auto bezpečne zastaviť pred pevnou prekážkou samé. V oblasti 15 – 30 km/h sa o to dokáže pokúšať rovnako, no v prípade extrémne klzkého podkladu fyziku neoklame, ale predsa len dokáže výrazne zmierniť následky kolízie.
Ďalšími veľmi zaujímavými prvkami, ktoré sa nám v meste osvedčili bola kontrola „mŕtveho uhla“ spätných zrkadiel (BLIS) a projekcia výstražného svetelného pásu na čelné sklo, sprevádzaná dokonca zvukom gongu v prípade, keď sme sa k autu idúcemu pred nami priblížili už natoľko, že by sme to nemuseli bezpečne ubrzdiť...

Nádielka bezpečnostných systémov je tak bohatá, že pri ich opise by sme sa k jazdným vlastnostiam už ani nedostali, a tak spomeňme pre zaujímavosť v skratkách iba niektoré: systém automatického brzdenia CWAB, systém stabilizácie ťahaného prívesu TSA, systém varovania na neželané opustenie jazdného pruhu LDW, ochrana pred prevrátením vozidla RSC...

Za volantom

Najnovší vznetový päťvalec D5 sa po posilňovacej kúre, v rámci, ktorej dostal k dispozícii až dve turbodúchadlá, po štarte prihlási k životu veľmi dôrazne. Ak je studený je ho prekvapujúco počuť, po zahriati stíchne a potom už začne jeho zvuk skôr tešiť. Viacerí z kolegov ho ohodnotili ako mimoriadne hlučný, no nám sa pri jazde páčilo, že sme každé ráznejšie prišliapnutie „plynového“ pedálu aj počuli. Pri športovejšej jazde, nás zvuk spod prednej kapoty teda skôr nadchýnal ako rušil...

Ak už spomíname športovejšiu jazdu tak musíme zdôrazniť, že tento motor ju už umožňuje. Auto, aj napriek pomalšej šesťstupňovej automatickej prevodovke dokáže na stovku zrýchliť v čase pod deväť sekúnd. To je slušná hodnota. Páčilo sa nám i to, že nový agregát prejavuje ochotu zrýchľovať už od hranice 1 500 otáčok, čo jeho predchodcovi dramaticky chýbalo... Trocha opatrnejší však treba byť vzhľadom na hmotnosť a mierne vyššie ťažisko vozidla pri prejazdoch ostrejších zákrut. Tento hendikep však dokáže až po hranice neporaziteľných fyzikálnych zákonov ustrážiť podvozok Four-C, ktorý umožňuje nastavenie jedného z troch režimov, z ktorých ten športový je podľa nás pre slovenské cesty až príliš tvrdý. Nám plne vyhovovalo základné fabrické nastavenie...

Nie a áno...

Volvo XC60 D5 nie je športovým autom, takým sa ani nesnaží byť. Azda najviac patrí do rúk vodiča, ktorý má rád pohodlie, no luxusné a veľmi bezpečné zvezenie dopraje i spolujazdcom. Haldex, ktorý je súčasťou veľmi vydarenej podvozkovej platformy mu umožní napríklad ľahký a sebavedomý výjazd po poľnej ceste na kopec, na ktorý sa autá iba s predným náhonom nedostanú. Pri výletoch však musí rátať s tým, že po naštartovaní vždy začuje, že má „naftiak“. No tento zvuk mu vždy zvestuje aj to, že ak sa bude snažiť, tak každých sto kilometrov môže prejsť s priemernou spotrebou pod deväť litrov nafty. Ak sa však bude priveľmi nadchýnať tým, aké veľké a silné stádo koní má v rukách, hravo prekročí hranicu spotreby, ktorú výrobca optimisticky uvádza ako najvyššiu možnú...

PLUSY
+ bezpečnosť
+ sedadlá
+ pružnosť motora

MÍNUSY
- spotreba
- hluk motora (nám neprekážal)

Technické parametre
Volvo XC60 D5 AWD
Motor
naftový DOHC R5/20v

Objem motora cm3
2 400

Max. výkon kW/k/ot. min
151/205/4 000

Max. krútiaci moment Nm/ot.min
420/1 500 – 3 250

Pohon
4 x 4

Prevodovka
automatická 6

Zrýchlenie 0 – 100 km/h s
8,9

Max. rýchlosť km/h
205

Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
10,1/6,1/7,5

Pohotovostná hmotnosť kg
1 827

Celková hmotnosť kg
2 505

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Rozmery d/š/v cm
462,8 x 189,1 x 171,3

Rázvor náprav cm
277,4

Objem batožinového priestoru l
490/1 450

Emisie CO2 g/km
199

Cena od
34 950 s DPH

Cena testovaného vozidla
45 200 s DPH

 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén