Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
TIP travel
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Je Taigo najmenšie SUV v ponuke Volkswagenu?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

Jedna hodina úplného ticha môže viesť k mikrospánku. Riešením však nie je ani hlasná hudba

4.7.2025

S príchodom letných dovoleniek prichádzajú aj dlhé hodiny za volantom. Ako ich prežiť bezpečne? Jedným z často podceňovaných, no významných faktorov ovplyvňujúcich bezpečnosť jazdy je úroveň hluku v interiéri vozidla. Prílišné ticho, rovnako ako nadmerne hlasná hudba môžu negatívne ovplyvniť bdelosť a reakcie vodiča.

Odborníci preto zdôrazňujú, že aj výber hudby a jej intenzita majú priamy vplyv na pozornosť, mieru stresu a štýl jazdy.

 

Mnohí vodiči sa domnievajú, že úplné ticho za volantom podporuje sústredenie. Realita je však často iná. Pri dlhšej a monotónnej jazde bez vonkajších podnetov môže ticho viesť k útlmu bdelosti a dokonca vyvolať mikrospánok. Už po hodine jazdy v tichom prostredí môže dôjsť k poklesu pozornosti, čo výrazne zvyšuje riziko nehody.

 

Aby vodiči zostali bdelí, siahajú často po hlasnej a dynamickej hudbe. Tá im síce môže subjektívne pomôcť udržať pozornosť, no má aj svoju odvrátenú stránku. Podľa dopravného psychológa Karola Kleimanna zvýšená hlasitosť predlžuje reakčný čas a znižuje schopnosť racionálneho rozhodovania. „Dlhodobé vystavenie hluku znižuje schopnosť mozgu spracovávať podnety a predlžuje reakčný čas. Mnohí vodiči si neuvedomujú, že únava, ktorú cítia, môže byť dôsledkom nahromadeného stresu, ktorý okrem iného spôsobuje aj hudba, alebo iné zvuky v aute," dodáva dopravný psychológ.

 

Rovnako problematická je hudba s rýchlym tempom, výrazným textom alebo agresívnym beatom - tá môže vodičov motivovať k riskantnej jazde, napríklad skracovaniu bezpečných vzdialeností či predbiehaniu v nevhodných situáciách. Ak vodič za volantom začne cítiť únavu alebo podráždenie, je dobré siahnuť po inštrumentálnej alebo pokojnej hudbe. Agresívny rap môže podporovať road-rage situácie a správanie.

 

To podporuje aj výskum (publikovaný v Applied Ergonomics), v ktorom porovnávali jazdu v tichu, pri pomalej hudbe okolo 60 BPM a pri rýchlych skladbách s tempom asi 140 BPM. Pri rýchlom tempe jazdili vodiči citeľne rýchlejšie, robili viac prudkých opráv volantom a na neočakávané hrozby reagovali pomalšie. Zaujímavým zistením štúdie je tiež pozorovanie, že fyziologické senzory zároveň zaznamenali vyšší adrenalín a účastníci pociťovali eufóriu, ktorú prirovnávali k ľahkej opitosti.

 

Mladí vodiči a alarmujúce štatistiky

 

Štatistiky Polície SR sú jednoznačné: najčastejšou príčinou nehôd mladých vodičov nie je rýchlosť ani alkohol, ale práve nesústredenosť. V roku 2024 došlo k 11 451 dopravným nehodám na Slovensku, pričom počet nehôd spôsobených vodičmi s praxou do 5 rokov poklesol o 8,1 %. Napriek tomuto pozitívnemu trendu sa vodiči s oprávnením do 5 rokov ľahšie zamerajú na rozptyľujúce faktory - mobilný telefón, príliš hlasná hudba, rozhovory so spolujazdcami.

 

Toyota sleduje stav vodiča za volantom

 

Niektoré popredné značky automobilov majú oči všade a sledujú nielen cestu, ale aj šoféra. Napríklad moderné vozidlá Toyota disponujú pokrokovou technológiou Toyota T-Mate [7], ktorá zahŕňa systém Driver Monitoring Camera (DMC) - kameru nad volantom, ktorá sleduje bdelosť vodiča. Dokáže rozpoznať únavu, nepozornosť, pomalé žmurkanie alebo zízanie mimo cesty. Keď systém zbadá problém, varuje vodiča a ak nereaguje, aktivuje núdzové zastavenie (EDSS).

 

Pri vážnej nehode automaticky zasahuje systém eCall [8], ktorý kontaktuje tiesňovú linku a odošle záchranárom presnú polohu vozidla. Výrazne sa tak skracuje reakčný čas zložiek IZS.

 

Bezpečne s Toyotou: Prevencia v praxi

 

Aj tieto technológie sú súčasťou širšieho záväzku značky Toyota k bezpečnosti. Jedným z konkrétnych príkladov je edukačný projekt Bezpečne s Toyotou, ktorý ponúka mladým vodičom (1 - 5 rokov praxe) bezplatné kurzy bezpečnej jazdy. Účastníci si v praxi vyskúšajú zvládanie krízových situácií - od brzdenia na klzkom povrchu až po riešenie nečakaných prekážok a stresu za volantom.

 

V rámci kurzov si účastníci zdokonalia svoje reakcie pri náhlej zmene smeru, bezpečné brzdenie na rôznych povrchoch, reakciu na nečakané prekážky a správne techniky riadenia vozidla a riešenia stresu za volantom.

 

Toyota plne hradí náklady na kurz, takže je pre účastníkov úplne ZADARMO - jediná podmienka je prísť na svojom vozidle akejkoľvek značky. Podrobné informácie o kurze a prihlasovanie sú dostupné na stránke www.bezpecnestoyotou.sk [9]

 

O Centre bezpečnej jazdy:

 

Ide o prvé profesionálne centrum tohto druhu na Slovensku. Od roku 2010 preškolilo tisíce vodičov a vodičiek všetkých vekových kategórií. Cvičisko pri SLOVAKIA RINGU v Orechovej Potôni je postavené podľa rakúskeho modelu tréningových centier a má k dispozícii špeciálne klzné nízkoadhézne plochy, zavlažovacie systémy, vodné prekážky, automatické merače rýchlosti či hydraulickú odtrhovú plošinu pre vyvolanie pretáčavého šmyku.

 

 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén