Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
TIP travel
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Je Taigo najmenšie SUV v ponuke Volkswagenu?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Volkswagen Multivan 1.5 TSI eHybrid: Jedno auto na všetko

25.6.2025

Volkswagen Multivan je ikonou medzi manažérskymi a rodinnými dodávkami. V generácii s označením T7 je však táto legenda kompletne prekopaná a od svojich predchodcov výrazne dizajnovo odskočila. Každopádne, už si jednotlivé generácie nepomýlite. Milovníci predchádzajúcich Multivanov si na nový vizuál azda zvyknú, VW svojim krokom však pritiahne aj takých vodičov, ktorí doteraz o dodávke nikdy neuvažovali. Na jednej strane za to môže nový dizajn, nesporná praktickosť, každodenná použiteľnosť auta a nakoniec aj jazdné vlastnosti, ktoré majú k osobnému autu bližšie, ako ktorákoľvek predchádzajúca verzia slávneho Téčka. Do redakcie k nám zavítala novinka z modelového radu T7 - modernizovalo sa pod plechmi a T7 dostala vynovený hybridný systém. Od cestovateľskej dodávky by ste možno čakali skôr naftovú motorizáciu, plug-in-hybrid však vie byť tiež dostatočne presvedčivý.

EXTERIÉR

Volkswagen zvonku naozaj rezal a robil to radikálne. Mal však cieľ, v automobilke totiž zachytili zmeny v túžbach vodičov a tí a od uskákaných dodávok, ktorých šoférovanie pripomína malé nákladné auto, začali sťahovať k SUV. Tie však nie sú to pravé orechové. Veční cestovatelia, veľké rodiny a dovolenkári, baliaci k moru všetko, aj keď 90 percent z toho nepoužijú, nutne potrebujú karosériu dodávky. Volkswagen vymodeloval aerodynamickejšiu, trocha menej hranatú krabičku. Dizajn je vždy vecou vkusu, no ak sa odosobníte od predchodcov a prestanete na tých pracantov spomínať, začne sa vám T7 páčiť. VW T7 nechýba nič z dobrých mravov výborne poskladaných dodávok. Posuvné bočné dvere, veľké výklopné vráta smerujúce k batožinovému priestoru, nízke nakladacie hrany. Veľké plochy sa zvyčajne nekamarátia s bočným vetrom, tu však treba uznať dizajnérom, že tento boj zvládli celkom dobre. T7 je na ceste stabilná, a to aj pri silnom bočnom vetre. Z lepšej aerodynamiky ťaží aj posádka, a to v podobe lepšieho akustického komfortu. Obtekajúci vzduch stíchol.

VW má tamer 5 metrov, a to z T7 nerobí najideálnejšie auto do mesta. Prehľadná karoséria, výborne uložené spätné zrkadlá a nakoniec aj parkovacie senzory však manévrovanie aj v tesných priestoroch podzemných garáží uľahčujú.

 

INTERIÉR

Označenie Multivan prezrádza, že T7 je v tomto prípade manažérskym, cestovateľským a vynikajúcim rodinným vozidlom. Do redakcie napochodovala 7-miestna verzia a je príkladne variabilná. Každé sedadlo druhého či tretieho radu je možné dať tam, kam si posádka žiada. Umožňujú to koľajnice a pohyb sedadiel po nich je jednoduchý, zvládne to aj dieťa. Nechýba praktický segment, rozložiteľný do stolíka. Posunom sedadiel zadného radu dopredu sa modifikuje veľkosť batožinového priestoru. Pochvalu si zaslúžia aj sedadlá spolujazdca a vodiča. Sú veľmi dobre nastaviteľné, vysoký posed uľahčuje výhľad z auta a štýl sedenia neunavuje. Chorvátsko pocitovo vo Volkswageňáckom Téčku nikdy nebolo tak blízko. V interiéri sa T7 chváli veľmi dobrým dielenským spracovaním. Za takto zapracované detaily by sa nehanbil ani etalón strednej triedy VW Passat. Interiér je to, čo hneď na prvé usadnutie prezradí, že v tomto prípade nejde o obyčajnú dodávku, prezlečenú na minibus.

Výčitku si zaslúži azda dotyková obrazovka. Volkswagen do nej implantoval priveľa ovládačov a to trocha odvádza pozornosť. T7 som však šoféroval len týždeň a dlhší čas by zrejme vybudoval rutinu, ktorá by v boji s infotainmentom pomohla. Druhým ponosom je digitálny prístrojový štít. Ten je síce čitateľný aj pri prudkom svetle, no zobrazuje priveľa informácií, ktoré vodič nikdy nebude potrebovať. Množstvo dát za volantom je síce možné nastaviť, no minimálne mňa to zvádzalo mať tam všetky, a to hlavne zo zvedavosti. Prítomnosť niektorých by som určite oželel. Zbytočne som sa totiž nimi zaoberal aj počas šoférovania.

JAZDA

Veľmi dobrý, uvoľnený posed a dobre naladený podvozok naladia vodiča na komfortnú zónu. Zhltnúť stovky kilometrov a vysadnúť oddýchnutý z auta v tomto prípade nie je žiadna veda. Volkswagen dobre zatáča, na ceste je stabilný a aj vďaka dlhému rázvoru krásne komfortný. Ak som na začiatku textu povedal, že SUV nie je to pravé orechové, tak za volantom a pri cestovaní s T7 získate veľmi veľa dôkazov, že priestor sa získava inak, nie len napuchnutím karosérie a jazdné vlastnosti podobné osobnému autu môže mať aj krabica na kolesách.

Najviac sme boli v redakcii zvedaví, ako si s našimi nárokmi poradí plug-in-hybridný systém. Sám som vlastnil generáciu T5 s naftovým štvorvalcom, ktorý bol nezničiteľný a skromný, bol som preto zvedavý, čo mi prinesie táto verzia. O spoľahlivosti elektrifikovanej benzínovej 1,5 TSI je veľmi predčasné hovoriť, počas týždňa sme najazdili niekoľko stoviek kilometrov, no čoskoro uvidíme v štatistikách, či sa udrží v rebríčku s ostatnými modelmi VW. Nás však v tomto prípade zaujímali dynamické parametre a apetít T7. Novú generáciu hybridu sme mali aj v Passate, a tam sme spotrebu držali na príjemnej úrovni. Veľká baterka má 19,7 kWh. To sľubuje slušný dojazd na elektrinu - po plnom nabití sme spravili zhruba 90 kilometrov. Tento údaj sa na konci dňa prejaví pri počítaní spotreby. Výsledná cifra bola natoľko zaujímavá, že pri priamom porovnaní s naftovým motorom si oba varianty môžu podať ruky. Hybrid je výrazne lepší v meste, na diaľnici zase ťahá za kratší koniec, aj keď na elektrinu zvládne jazdiť až 130 km/h, no nie veľmi dlho. Ak som držal akumulátor nabitý, tak v meste si systém pýtal pomoc benzínovej jednotky skutočne sporadicky. Vďaka tomu kombinovaná spotreba podliezla 1 liter, no akonáhle sa do hry zapojila diaľnica, ťažšie auto, výraznejšie zrýchlenia, tak štvorvalec už začal zdvíhať laboratórnu cifru výrazne hore. Keď sme to spočítali, tak s T7 sa dá jazdiť tesne pod 8 litrov. Náš dlhodobý priemer sa dostal na 7,5 litra.

 

Po dynamickej stránke je hybrid tiež zaujímavá voľba. Aj keď je pod kapotou len 1,5 liter s výkonom 130 kW, elektromotor sa postará o zaujímavé zrýchlenia. V aktuálnej ponuke je plug-in-hybrid najsilnejšou verziou, celý systém disponuje výkonom 180 kW a krútiacim momentom 350 Nm.

 

Vďaka uloženiu a nastaveniu elektromotora je T7 štvorkolka. My sme však Volkswagen do terénu nezobrali. Aj keď predchádzajúce generácie mali v portfóliu odvážne varianty, tak cestovateľský Multivan mal na sebe obuté len cestné pneumatiky, preto sa mi do terénu veľmi nehodil. Prácu elektromotora cítiť v zákrutách, pod plným plynom a v serpentínach. Neustále T7 pomáha a skúsený vodič tú prácu zadnej nápravy cíti. Pohon všetkých kolies sa najviac osvedčí v zlom počasí a na zasnežených povrchoch.

 

Rekuperácia sa síce snaží do baterky dostať čo najviac elektriny, naplno ju však nabiť nedokáže. Preto si treba dobre plánovať zaparkovanie a dobíjanie, len vtedy má hybrid skutočne zmysel. Z nula na 80 percent sa akumulátor cez rýchlonabíjačku nabije za 26 minút. Z 11 kW nabíjačky sa úplne vybitá baterka doplna nabije za dve a pol hodiny.

 

Takže? Dobrá spotreba, príjemná dynamika a vo verzii Multivan fantastický interiér. Štvorkolka pri bežnom cestovaní na dovolenku nie je potrebná, no v zime, keď sa ide na lyže, bude dokonalým spoločníkom. T7 vo verzii hybrid je slušným konkurentom naftového variantu, aj keď vyžaduje trocha plánovania a nabíjania.

 

Plusy

+ dielenské spracovanie interiéru a karosérie

+ v danej výbave veľa komfortných prvkov

+ nízka spotreba

+ pocit dynamiky

+ pohon všetkých kolies

+ variabilný interiér

 

Mínusy

- cena

 

Technické údaje

Motor - zážihový 4-valec

zdvihový objem – 1 498 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 130/180/5 500 ot/min

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 250/1 500 - 4 000 ot/min

prevodovka – 6-stupňová automatická DGS

2 x elektromotor /kW/ - 85 + 100

kapacita batérie /kWh/ - 19,7

maximálny výkon hybridnej sústavy /kW/ - 180

maximálny krútiaci moment hybridnej sústavy /Nm/ -  350

max. rýchlosť - /km/h/ - 200

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - -/-/0,8 – 7,5

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 497,3/194,1/190,9

rázvor /cm/ - 312,4

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 320

základná cena vozidla od /€/ - 58 720,- €

cena testovaného vozidla /€/ 86 948,- €

 Text a foto: Samuel Vanko

 

 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén