Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Môže mať Nissan X Trail len so spaľovacím motorom pohon všetkých kolies?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

SVETOVÁ PREMIÉRA NOVÉHO MODELU TOYOTA bZ4X

Novinky

2.11.2021

Z hľadiska dizajnu a technológií ostáva sériový model bZ4X verný svojmu predchodcovi, koncepčnému vozidlu, ktoré odhalili začiatkom tohto roka. Ide o prvý model značky Toyota vyvinutý výlučne ako elektromobil typu BEV, a tiež prvé vozidlo postavené na novej špeciálnej platforme pre vozidlá BEV, ktorú spoločne vyvinuli spoločnosti Subaru a Toyota na základe filozofie e-TNGA. Umiestnenie akumulátora pod podlahu vozidla a jeho zapracovanie do podvozka prinieslo dôležité výhody ako nízke ťažisko, skvelé rozloženie hmotnosti medzi prednú a zadnú časť vozidla a vysokú tuhosť karosérie, čo zasa zaručuje výnimočnú úroveň bezpečnosti, jazdných vlastností a ovládateľnosti.

 

bZ4X je priestranné a pohodlné SUV s novým systémom pohonu všetkých kolies, ktorý vozidlu dodáva špičkové jazdné vlastnosti a výkon v teréne prostredníctvom samostatných elektromotorov na každej náprave. Elegantný a mohutný zovňajšok s čistým dizajnom odráža pokrokové vlastnosti vozidla BEV, ako aj charakter SUV. Premiérovo sa ako nová definícia značky predstaví „kladivový“ tvar prednej časti, ktorý skvelo vystihuje robustný postoj vozidla.

 

Dlhý rázvor poskytuje úžasné prostredie pre cestujúcich vo svetlej a otvorenej päťmiestnej kabíne, ako aj veľkorysý objem batožinového priestoru.

 

Toyota čerpala z takmer 25-ročných skúseností s technológiou akumulátorov pre elektrifikované vozidlá, aby sa lítiovo-iónová jednotka poháňajúca model bZ4X mohla pochváliť svetovou úrovňou kvality, výdrže a spoľahlivosti. Očakáva sa, že akumulátor bude aj po 10 rokoch používania vozidla stále pracovať na 90 % svojho pôvodného výkonu*.

(* Cieľové hodnoty počas vývoja. Obdobie používania a prejdená vzdialenosť sa odhadujú na 10 rokov, resp. 240 000 km, podľa toho, čo nastane skôr.)


Predpokladaný dojazd v prípade plne nabitého akumulátora presahuje 450 km (v závislosti od verzie; presné údaje budú potvrdené neskôr). Okrem toho ponúkne model bZ4X pokročilé technológie, ako napríklad strechu so solárnym panelom, ktorý pomáha dobíjať akumulátor počas jazdy alebo parkovania, či tretiu generáciu balíka Toyota Safety Sense s novými a vylepšenými prvkami aktívnej bezpečnosti a asistenčnými systémami vodiča.

 

V európskej premiére sa model bZ4X predstaví 2. decembra.

 

Premiéra novej špeciálnej platformy Toyota pre vozidlá BEV

 

Model bZ4X je prvý automobil postavený na novej špeciálnej platforme automobilky pre elektromobily typu BEV, ktorá vychádza s filozofie e-TNGA.

 

Táto úplne nová platforma poskytuje dostatok flexibility na to, aby sa dala použiť pre potenciálne budúce modely radu bZ, pričom je určená na veľkoobjemovú výrobu. Kľúčová je skutočnosť, že zoštíhlený akumulátor sa celý nachádza pod podlahou vozidla a tvorí súčasť podvozka. To prispieva k zníženiu ťažiska, ideálnemu rozloženiu hmotnosti medzi prednú a zadnú časť vozidla a vysokej tuhosti karosérie. Kombinácia týchto predností dodáva modelu bZ4X stabilitu a dynamickú odozvu a v prípade dlhého rázvoru aj skvelý vnútorný priestor.

 

Dizajn exteriéru

 

Toyota vytvorila pre model bZ4X elegantný a zároveň robustný dizajn, ktorý spája progresívny vzhľad elektromobilu s originálnymi kvalitami SUV a rovnako sa hodí pre moderný mestský život, ako aj na vidiek. Predná časť vozidla sa môže pochváliť elegantným vzhľadom bez zbytočných príkras. Charakterizuje ju „kladivový“ tvar ako nová definícia značky s typicky tenkými svetlometmi a zvýraznené predné rohy podčiarkujúce mohutný postoj vozidla.

 

Pri pohľade zboku má vozidlo elegantnú siluetu s malou celkovou výškou, štíhlymi prednými stĺpikmi a nízkou líniou náprav, čo odráža nízke ťažisko dosiahnuté zásluhou novej platformy. Obloženie blatníkov, veľké kolesá (s priemerom do 20 palcov) posunuté až k rohom karosérie a hrubé prahy dverí dodávajú vozidlu charakter nefalšovaného SUV. V zadnej časti vozidla sa dizajn opäť zameriava na zvýraznenie rohov, a to aj prostredníctvom príznačného koncového svetla, ktoré sa klenie cez celú šírku vozidla.

 

Pri porovnaní s modelom Toyota RAV4 sú z vonkajších rozmerov zrejmé dizajnové výhody typické pre platformu e-TNGA. Model bZ4X napríklad dosahuje o 85 mm menšiu celkovú výšku a zároveň má kratšie previsy a o 160 mm dlhší rázvor než RAV4. Aj línia kapoty klesla výškovo o 50 mm. Celková obratnosť vozidla sa prejavuje aj špičkovou hodnotou polomeru otáčania 5,7 m.

 

 

Súčasťou dizajnového riešenia sú rôzne aerodynamické prvky, podporujúce veľkorysý dojazd vozidla, ako napríklad otvory zasadené hlboko do rohov predného nárazníka, ktoré vytvárajú hladké vzduchové clony. Ďalej plný ochranný kryt na spodku vozidla, delený strešný spojler a zadné krídlo typu Ducktail, zadný difúzor či zadné sklo s precízne zvoleným sklonom. V tenkej spodnej mriežke chladiča sa nachádza záklopka, ktorá usmerňuje prúdenie chladiaceho vzduchu k akumulátoru a pomáha znižovať aerodynamický odpor.

 

Dizajn interiéru

 

Základnú myšlienku interiéru predstavuje švédsky výraz „lagom“, ktorý označuje niečo, čo je „tak akurát“. Tu sa to prejavuje komfortom a priestrannosťou, ktoré v kabíne vytvárajú atmosféru obývačky. Tento pocit ešte umocňujú textúry mäkkého tkaného čalúnenia, detaily so saténovo hladkým povrchom či doplnková panoramatická strecha.

 

Štíhla, nízko posadená prístrojová doska navodzuje dojem väčšej otvorenosti a zlepšuje výhľad vodiča smerom dopredu. Zásadu „ruky na volante, oči na ceste“ podporuje kokpit zameraný na vodiča, kde sa priamo v jeho zornom poli nad líniou volantu vyníma 7-palcový TFT združený prístroj a informačný displej, vďaka čomu vyžaduje sledovanie meracích prístrojov len minimálny pohyb očí.

 

Dlhý rázvor prináša všetkým cestujúcim najviac miesta na nohy v tejto triede vozidiel a metrovú vzdialenosť medzi vzťažnými bodmi bedrového kĺbu predných a zadných sedadiel. K dispozícii je tiež veľkorysý batožinový priestor s nastaviteľným krytom, ktorý poskytuje objem až 452 litrov so zadnými sedadlami vo vzpriamenej polohe.

 

Výkon

 

Model bZ4X s náhonom na prednú nápravu poháňa citlivý elektromotor s výkonom 150 kW. Produkuje výkon 204 k DIN a krútiaci moment 265 Nm, vďaka čomu vozidlo zrýchli z 0 na100 km/h za 8,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h. Model s pohonom všetkých kolies (ďalšie podrobnosti nájdete nižšie) dosahuje maximálny výkon 217,5 k DIN pri krútiacom momente 336 Nm. Maximálna rýchlosť ostáva rovnaká, no zrýchlenie na 100 km/h sa skráti na 7,7 sekundy. Všetky výkonnostné údaje sú až do homologizácie len orientačné.

 

Systém umožňuje „jazdu s jedným pedálom“ so zosilnenou rekuperáciou brzdnej energie, vďaka čomu môže vodič zrýchľovať a spomaľovať vozidlo len za pomoci plynového pedála.

 

Dojazd a technológia akumulátora

 

Pre majiteľov elektromobilov je dojazd zásadne dôležitý. Toyota preto uplatnila svoje takmer 25-ročné skúsenosti v oblasti vývoja veľkokapacitných akumulátorov, aby model bZ4X ponúkal vodičom nielen vnútorný pokoj z hľadiska vzdialenosti, ktorú dokáže prejsť, ale tiež istotu, že si tieto schopnosti zachová aj po rokoch. V súlade s cieľmi stanovenými pri vývoji akumulátora sa očakáva len nepatrené zníženie jeho výkonnosti – približne o 10 % – za 10 rokov používania vozidla alebo po najazdení 240 000 kilometrov, podľa toho, čo nastane skôr.

 

Lítiovo-iónový akumulátor s vysokou energetickou hustotou disponuje kapacitou 71,4 kWh, ktorá by podľa očakávaní mala vozidlu poskytnúť dojazd vyše 450 km (podľa metodiky WLTP). Výsledné hodnoty závisia od verzie a v tejto fáze až do homologizácie sú len orientačné.

 

Vďaka úspornému a účinnému systému kúrenia, ktorého súčasťou je aj tepelné čerpadlo, si vozidlo zachováva spoľahlivosť aj pri mínusových teplotách a v porovnaní s konkurenčnými modelmi sa jeho dojazd skráti len mierne. Podobne môžete akumulátor rýchlo nabíjať bez toho, aby to negatívne ovplyvnilo bezpečnosť alebo životnosť: pri použití rýchlonabíjacieho systému (CCS2) s výkonom 150 kW sa nabije na 80 % približne za 30 minút. Od posledného štvrťroka 2022 bude k dispozícii nová trojfázová palubná nabíjačka s výkonom 11 kW.

 

Rozhodujúcim predpokladom kvality a výdrže akumulátora je viacnásobné monitorovanie napätia, prúdu a teploty už na úrovni jednotlivých článkov. Ak sa zistí akákoľvek abnormálna tvorba tepla, automaticky sa spustia riadiace mechanizmy. Zaviedli sa rôzne protiopatrenia na zmiernenie prípadnej degradácie materiálu a aj v rámci výrobného procesu existujú bezpečnostné opatrenia, ktoré zabraňujú vniknutiu cudzích látok do akumulátora. Novinkou pre spoločnosť Toyota je chladenie akumulátora vodou.

 

Pohon všetkých kolies

 

Toyota spolupracovala so svojím partnerom v oblasti vývoja, spoločnosťou Subaru, na konštrukcii nového systému pohonu všetkých kolies pre vozidlá BEV, ktorý čerpá z úžasnej tradície oboch automobiliek v oblasti systémov AWD. To zaručuje viac bezpečnosti pri jazde v náročných podmienkach a dodáva modelu bZ4X špičkové terénne jazdné vlastnosti pravého SUV.

 

Model so systémom AWD využíva na pohon prednej a zadnej nápravy samostatné elektromotory s výkonom 80 kW. Okrem toho si môžete vybrať systém XMODE s rôznymi jazdnými režimami, ktoré ponúkajú prispôsobené nastavenia pre jazdu v podmienkach ako sneh/blato, hlboký sneh a blato (pod 20 km/h), ako aj systém riadenia záberu vhodný pre jazdu v náročnejšom teréne (pod 10 km/h).

 

Systém elektronického riadenia

 

Model bZ4X sa stane prvým sériovo vyrábaným vozidlom značky Toyota, ktoré ponúkne systém elektronického riadenia One Motion Grip (jeho uvedenie v Európe je naplánované na neskorší termín). Tento elektronický systém bez potreby mechanického spojenia medzi volantom a prednými kolesami precízne upravuje uhol pneumatík podľa zámeru vodiča. Navyše prináša viac miesta na nohy a slobody pri výbere polohy za volantom, ako aj jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie. Klasický volant nahrádza ovládací modul systému One Motion Grip, s ktorým je riadenie plynulejšie a jednoduchšie, keďže nevyžaduje prekladanie rúk pri otáčaní. Medzi krajnými polohami sa volant otočí len o 150 stupňov.

 

Keďže v systéme chýba fyzické spojenie, nedochádza k zbytočným vibráciám od pneumatík. Vodič napriek tomu dostáva cennú spätnú väzbu, napríklad od povrchu vozovky. Pocit z riadenia vylepšuje nezávislé ovládanie momentu riadenia; charakteristika riadenia sa môže meniť podľa zvoleného jazdného režimu.

 

Strecha so solárnym panelom

 

Dojazd modelu bZ4X môžete predĺžiť používaním voliteľnej strechy so solárnym panelom. Táto zachytáva slnečnú energiu a bez emisií a dodatočných nákladov produkuje elektrickú energiu na dobíjanie akumulátora, ktorý poháňa vozidlo. Dá sa používať pri zapnutom aj vypnutom zapaľovaní a podľa výpočtov spoločnosti Toyota dokáže v priebehu roka zachytiť dostatok energie na prejdenie vzdialenosti 1 800 km.

 

Nová generácia balíka Toyota Safety Sense

 

Model bZ4X bude využívať výhody balíka Toyota Safety Sense tretej generácie s novými a vylepšenými systémami, ktoré chránia pred ešte širšou škálou bežne hroziacich dopravných nehôd. Funguje ako partner vodiča, ktorý mu pomáha dosiahnuť najvyšší cieľ mobilnej spoločnosti: „žiadne smrteľné úrazy a zranenia pri dopravných nehodách“.

 

Rozšírením detekčného dosahu milimetrového radaru a monokulárnej kamery sa poradilo zvýšiť výkonnosť všetkých funkcií. Spomedzi nových funkcií môžeme uviesť rozšírenie prednárazového bezpečnostného systému, vďaka ktorému dokáže rozpoznať vozidlá prichádzajúce z protismeru a vozidlá, ktoré sa pred vás náhle zaradia, ako aj potláčanie akcelerácie v nízkej rýchlosti či asistenta núdzového zastavenia.

 

Okrem toho bude v ponuke aj nový multimediálny systém s možnosťou aktualizácií softvéru na diaľku (tzv. OTA).

 

Predstavenie iniciatívy „Beyond Zero“ spoločnosti Toyota

 

bZ4X je prvý model novej podznačky bZ spoločnosti Toyota, ktorej názov je skratkou výrazu „beyond Zero“ (t. j. za nulovou hranicou). Toto spojenie vyjadruje snahy spoločnosti o vedúce postavenie z hľadiska ochrany životného prostredia, o ktoré sa usiluje už od roku 1997, keď sa s pôvodným modelom Prius, prvým sériovo vyrábaným hybridným elektrickým vozidlom, stala priekopníkom elektrifikovanej mobility.

 

 

Predstavenie modelu bZ4X posilňuje multitechnologický prístup automobilky Toyota k riešeniu rôznych požiadaviek na mobilitu tým, že zákazníkom ponúka kompletný rad elektrifikovaných vozidiel vrátane HEV, PHEV, BEV a FCEV. Toyota sa usiluje znižovať emisie CO2 pomocou produktov, ktoré sa jednoducho používajú a sú pre zákazníka veľmi atraktívne. A práve tieto technológie spoločne prispejú k splneniu cieľa uhlíkovej neutrality.

 

Nulové emisie predstavujú len jednu časť ambícií spoločnosti Toyota – ako dokazuje výraz „beyond“ (za hranicou) v označení bZ. Automobilka sa zaviazala poskytovať ešte lepšiu mobilitu pre každého, a to prostredníctvom produktov a služieb, ktoré zvyšujú radosť z jazdy a zároveň sa starajú o bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky a pomáhajú budovať lepšiu spoločnosť na celom svete.

 

bZ4X je vozidlo kompletne zamerané na človeka, ktoré má zákazníkom pomôcť prejsť na elektromobil typu BEV bez akýchkoľvek kompromisov či nepríjemností. Okrem toho v maximálnej miere využíva možnosti v oblasti dizajnu, výkonu a vlastníckej skúsenosti, ktoré sú špecifické pre čisto elektrické vozidlá – pričom prekonáva očakávania zákazníka.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén