Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Prichádza na Slovensko 9. generácia VW Passat?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

VW Tiguan 2,0TDI DSG - Keď druhý je lepším...

29.2.2012

 

Tiguan mal vo vlastnej rodine vždy veľmi vážneho konkurenta. Najobdivovanejším modelom značky troch V v segmente áut, s ktorými sa dá ísť aj mimo asfaltu, bol totiž Touareg. Prvé verzie poctivého terénneho auta, ktoré vznikalo v Bratislave (s dva a pol litrovým dieselom), neohurovali však spotrebou a ani dynamikou. Preto sa do portfólia značky dostalo aj menšie kompaktné SUV Tiguan. Prvá generácia nepresvedčila mnohých mužov, stala sa skôr obľúbeným autom žien, ktoré nechcú rešpektovať vyššie obrubníky mestských chodníkov...

Exteriér 
Tvorcovia nového Tiguanu síce nechceli z tohto mestského SUV spraviť nadrozmerný off-road, no správne odhadli, že by mu neuškodilo, ak by sa čo najviac podobal na prémiový Touareg. Aj preto nový Tiguan rozmerovo takmer vôbec nenarástol, ale len zmenil svoj vzhľad. A oplatilo sa. Teraz sa na auto čaká v poradovníku – čo je v období krízy, ktorá valcuje mnohé automobilky, unikátne...
Celé vozidlo dostalo svalnatejšie a hranatejšie línie, dopredu pribudla linka denného svietenia z LED, ktorá podčiarkuje hlavné svetlomety, dozadu sa dostali združené svietidlá, ktoré sú takmer vernou kópiou tých, ktoré sa dostali aj na nový Touareg. Celkovo môžeme hodnotiť exteriér vozidla ako veľmi vydarený a príjemne konzervatívny.
V koži ohúri...
Na test sme dostali prémiovú verziu, ktorá nás privítala sedadlami a čalúnením dverí v svetlej koži. Vyzerá to síce veľmi elegantne, no človek má stále pocit, že ak nebude neustále v strehu, tak sedadlá a všetko čoho sa dotkne nechtiac ušpiní. Pozitívom svetlého interiéru však je, že opticky pôsobí oveľa vzdušnejšie. My by sme si však pre každodenné praktické využitie určite vybrali tmavšiu kombináciu kvalitnej látky s Alcantarou, ktorá je tiež v ponuke. Kvalitu spracovania interiéru a všetkých jeho detailov ohodnocujeme u Tiguana ako výbornú.
U kožených sedadiel sa nám nepozdávala tvrdosť kože, ktorá síce vďaka svojej hrúbke určite dlho vydrží, no pri dlhšom sedení tlačí a menšia bočná podpora trupu málo vytvarovanými operadlami. Páčilo sa nám účinné trojstupňové vyhrievanie sedadiel, ktorého nástup bol skutočne rýchly aj v mrazoch, počas ktorých sme na aute jazdili.
Čo ponúka posádke?
Ako vodiči (s výškou 180 cm) sme si veľmi ťažko hľadali neunavujúcu pozíciu za volantom. Nedarilo sa nám uspokojivo nastaviť jeho sklon a napriek všemožným posúvaniam sedadla vo všetkých smeroch sa nám nepodarilo získať pocit pohodlia, ktorý nám výrazne chýbal najmä pri dlhších cestách. Pravdepodobným problémom môže byť sklon volantu, ktorého uhol pripomína Yetiho...
Pre ostatných členov posádky bol Tiguan príjemným prekvapením. Zadný rad sedadiel (ktorý sa dá horizontálne posúvať v hraniciach 16-tich centimetrov) poskytuje skutočne nadštandardný priestor aj pre dospelých pasažierov (najlepšie s výškou do 180 – 185 cm). Veľmi dobre sú riešené odkladacie priestory, vpredu vo dverách sú také, ktoré s rezervou splnili aj náš „stellacentrácky“ etalón, ktorým je ten, že najlepšie sú keď sa do nich zmestí 1,5-litrová fľaša...
Neporozumeli sme celkom dobre zvláštnemu riešeniu zadnej lakťovej opierky, ktorej čalúnenie bolo dvoma „štupľami“ iba vsunuté do otvorov pre nápoje. Čalúnenie k spodnej časti opierky nebolo uchytené pántom, nedalo sa preto odklopiť späť do otvoru medzi operadlami, a tak nám ako samostatný kus neprekážalo, museli sme ho nosiť do batožinového priestoru. Keď bola zatiahnutá roletka museli sme vystúpiť z auta von, otvoriť a zatvoriť piate dvere...
Batožinový priestor má objem 470 litrov. Po sklopení zadného radu sedadiel do ideálnej roviny narastá na 1510 litrov. Jeho výhodou je to, že má takmer kolmé steny a nízku nakladaciu hranu, a tak ho možno naozaj ľahko a efektívne využívať. Pod jeho dnom sa skrýva dojazdová rezerva.
Každodennosť...
V treskúcich mrazoch a neustálom snežení naše sebavedomie výrazne dopovalo označenie 4MOTION, ktoré bolo nielen na zadných dverách ale aj pred hlavicou automatickej prevodovky s výrazným označením DSG.
Podvozkovej platforme v neľahkých podmienkach výrazne pomáhal Haldex 4. generácie. Preto sme sa aj po týždni testovania zabávali na tom, ako sme v prvé hodiny začínajúcej snehovej kalamity zúfalo hľadali vo vnútri akékoľvek tlačidlo na ovládanie trakcie pohonu 4x4 a ako sme hrešili, keď sme ho tam nenašli... Haldex v Tiguane pracuje prekvapivo intuitívne a bleskurýchlo. A to na akomkoľvek povrchu, na ktorom zaznamená i ten najmenší náznak straty priľnavosti ktoréhokoľvek z kolies. Takže preto k nemu žiadne tlačidlo netreba...
Ak už sme pri haldexe hovorili o jeho obdivuhodnej intuitívnosti, takú istú predvídavosť musíme prisúdiť aj skvelej 7-stupňovej automatickej prevodovke DSG. Pri tej nám absolútne nechýbali krídelká pod volantom na „manuálne“ preraďovanie. Spontánne reagovala na našu prácu s plynovým pedálom, ochotne a dokonca aj s náznakom „medziplynu“ podraďovala. Dokázala dokonca čiastočne pomáhať brzdám pri zjazde z kopca keď priebežným podraďovaním reagovala na intenzitu brzdenia.
Komfort?
O subjektívnych problémoch s hľadaním vhodnej pozície za volantom sme už písali. Rovnako sme už stihli pochváliť aj sedenie vzadu. Ku komfortu cestujúcich vpredu však výrazne prispievala aj - nie celkom bežná drobnosť - štvorica prieduchov pre každého cestujúceho zvlášť. Cez ne sa dala nastaviť distribúcia vzduchu z duálnej klimatizácie aj podľa naozaj veľmi špecifických želaní...
Najdôležitejším tlačidlom pre jazdu sa však ukázalo to, na ktorom sme si mohli vybrať voľbu medzi režimami Comfort a Sport. Podvozková platforma je v režime Comfort naladená síce dobre, ale... Treba si uvedomiť, že to čo funguje na dokonalých nemeckých povrchoch, nefunguje na rozbitom Slovensku (aj kvôli tomu tu úspešne bodujú také autá ako Thalia a Dacia Duster). Našich cestárov komfortný režim Tiguanu určite neprekabáti. Komfortným sa na väčšine úsekov, žiaľ, určite nestane. My sme ho stále vnímali ako tvrdší. Preto sme režim Sport, pri ktorom sa podvozok správa ako ešte tuhší, využívali iba sporadicky. Škoda, pretože pri jazde po kľukatých cestách eliminoval práve tento režim nakláňanie karosérie a dodával riadeniu väčšiu komunikatívnosť. Vychutnať sme si ho mohli iba na nových úsekoch diaľnice D1 z Nitry do Banskej Bystrice, kde je „uťahovacích“ zákrut dosť (aj to je slovenské diaľničné špecifikum...).
Aby sme nezabudli na detaily: to, že sme sedeli v aute vyššej triedy nám pripomínali aj doplnky: parkovací asistent a naozaj fungujúce hlasové ovládanie slušného audia (zn. Dynaudio) a navigácie.
Spotreba?
Pri Tiguane sa dostala automatická 7-stupňová prevodovka iba do slabšej dieselovej verzie s výkonom 103 kW/140 k. Tento agregát skúšame v koncernových autách VW už pravidelne, a tak sme už vopred vedeli, že od neho môžeme očakávať solídnu pracovitosť, no netušili sme, čo so spotrebou urobí SUV vo full výbave, ktoré má o čosi vyššou hmotnosť...
Výsledky boli dobré. Pri jazde po diaľnici sme so štyrmi dospelými pri predpisovej rýchlosti 130 km/h cestovali za 6,7 l/100 km, s 2200 – 2300 ot/min. Dlhodobá spotreba pri 90 km/h (cesty I. triedy) sa na palubnom počítači predstavovala sympatickým údajom, ktorý prekvapujúco súhlasil s údajmi výrobcu: 6,0 l/100 km.
Rozhodovanie?
Pre kúpu tohto modelu sa môžete rozhodnúť aj kvôli: jeho „touaregovskému“ vzhľadu, bohatému vnútornému vybaveniu (pozor ale väčšina jeho prvkov je za nemalé príplatky), vynikajúcemu pohonu 4MOTION, nízkej spotrebe dostatočne výkonného agregátu a jednej z najlepších automatických prevodoviek aké momentálne na trhu dostanete.
Porozmýšľať by ste ale mali nad: tvrdším podvozkom a v prípade takto vybaveného modelu aj nad jeho vyššou cenou. Ak patríte medzi šetrnejších vyznávačov 4x4, ktorí nechcú opustiť nemecký koncern, tak by ste sa mohli poobzerať po takmer identickom modely Yeti, alebo ak si potrpíte na image a nelimituje vás vyššia cena, tak by ste mohli zaloviť vo vodách, v ktorých pláva nové Audi Q3...

PLUSY
+ prevodovka
+ priestor pre posádku
+ pohon 4MOTION
+ spotreba


MÍNUSY
- tvrdosť podvozka
- posed vodiča


Technické údaje:

Motor
4-valcový diesel common-rail, turbodúchadlo

Zdvihový objem (cm3)
1 968

Výkon (kW/k/ot/min)
103/140/4 200


Krútiaci moment (Nm/ot/min)
320/1 750 – 2 500

Pohon
4MOTION Haldex 4. generácie

Prevodovka
7-stupňová automatická

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,2

Maximálna rýchlosť (km/h)
188

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,4/6,0/5,1

Dĺžka x šírka x výška (cm)
442,6 x 180,9 x 170,3

Rázvor (cm)
260,4

Objem batožinového priestoru (l)
470/1 510

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 665

Celková hmotnosť (kg)
2 260

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Emisie CO2 (g/km)
152

Cena vozidla od (€)
32 590.-

Cena testovaného vozidla (€)
41 006.-

 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén