TIP travel
 
 
Aktuálna súťažná otázka
Vyrábajú VW Golf dlhšie ako 50 rokov?
 
A: Áno

B: Nie



 
 
Zobraziť iba značku:

Mercedes ML 350 BlueTec 4Matic - „Emelo III.“

10.5.2012
Možno nepoznáte slangové označenie „emelo“. Preto si dovolíme vysvetlenie: medzi jeho majiteľmi na Slovensku je to označenie pre SUV s trojcípou hviezdou na kapote, ktoré má v  názve označenie ML.
Ostatná, tretia, generácia prišla na náš trh trocha nenápadne, no s ponukou niekoľkých vylepšení, ktoré ortodoxných vyznávačov značky nadchýňajú. Po týždni, ktorý sme s novým „emelom“ strávili, sme pochopili prečo...
 
Útok na  „Géčko“
Prvá generácia ML vznikla v roku 1997 ako vozidlo, ktoré bolo určené pre tých, ktorí hľadali viac elegancie (na ceste) a pohodlia (v teréne), ako dovtedy ponúkalo iba hranaté „Géčko“. To, že sa SUV mercedesu vydaril, potvrdilo osem rokov počas ktorých sa jeho prvá verzia neprestajne úspešne predávala. V roku 2005 prišla druhá generácia, u ktorej o čosi neskôr nastali pre laikov takmer nepostrehnuteľné zmeny exteriéru a zdalo sa, že už niet čo vylepšovať. V polovici minulého roka však automobilka odhalila tretiu verziu, ktorá nie je iba jednoduchým faceliftom.
Rázvor takmer rovnaký, ale...
Exteriér vozidla pôsobí oproti druhej generácii výraznejšie športovejšie, v prednej časti je nová optika svetiel, pribudli denné svetlá v chrómovaných linkách, zadná časť je výraznejšia a  mohutnejšia. Hoci sa zdá, že auto výrazne narástlo, nie je to celkom tak. Na dĺžku si nové ML pridalo iba 24 milimetrov, šírka sa zväčšila o nepostrehnuteľných 16 mm. Prekvapujúco sa (o 19 mm) zmenšila svetlosť podvozka a rázvor si pripísal iba 5 mm navyše.
Stále vzdušný interiér
Prémiový model ML svojich pasažierov rozmerovo nikdy neobmedzoval. Preto je logické, že na bohatú porciu vzdušnosti stavila aj tretia generácia. Komfortné sedenie v prednom rade zabezpečujú elektromotormi viacsmerne nastaviteľné sedadlá, priestor pre kolená pasažierov, ktorí sa posadia dozadu zväčšujú výrazne priehlbiny na zadnej časti predných operadiel.
Ako vodičov nás pri sedení zaujalo predné sedadlo. Po prvých kilometroch sme ocenili spoľahlivé bočné držanie trupu, ktoré zabezpečovali výrazne tvarované bočnice. Zo začiatku že sme mali pocit, že si nezvykneme na jeho tvrdšiu sedaciu plochu. Tvrdosť sedákov nás v rôznych modeloch tejto značky prekvapila už viackrát. Akoby sedadlá boli menej komfortné. Na sedadlá značky Volvo, alebo Opel (máme na mysli iba tie príplatkové, ktoré vznikli v spolupráci s lekármi ortopédmi) Mercedes v niektorých modeloch podľa nás ešte stále nemá sme Po stovkách kilometrov sme si však na zdanlivú tuhosť sedenia začali zvykať. Musíme priznať, že ani po veľmi dlhej trase sa nám nestalo, že by sme z auta vystupovali „usedení“ a so stuhnutými krížami. Navyše musíme napísať aj to, že sme si istí, že ani po rokoch používania sa sedadlá nedostanú na žalostnú úroveň niektorých francúzskych prémiových modelov, v ktorých sa už po prvom roku používania sedí ako na  „vysedenom diváne u starej mamy“...
V novej generácii nás upútala stále striedma, no opäť o čosi elegantnejšia prístrojová doska. Zaujala nás úprava ušľachtilého dreva lakovaná do lesklo tmavého grafitového tónu. Páči sa nám aj zmena okrúhlych prieduchov vetrania na hranaté, ktorá palubovku „zdynamizovala“. Výbornú kvalitu použitých materiálov a ich lícovania u takejto značka azda netreba ani zvlášť pripomínať...
Batožiny sa nebojte
Pohodlné prevážanie aj dvojice golfových bagov je v takomto aute samozrejmosťou. Na tie bude stačiť už základný objem batožinového priestoru, ktorý má: 690 litrov! Je sympatické, že i pri takomto type auta (ktoré sa pričasto na prevážanie nákladu využívať určite nebude) konštruktéri pamätali na komfortné sklápanie zadného radu sedadiel.  Bez akejkoľvek námahy si vodič pripraví ideálne rovnú plochu, nad ktorú sa zmestí až 2 010 litrov čohokoľvek...
Pohodlie vodiča?
Mercedes je autom pre pohodlných. A to je jeho najdôležitejším benefitom. Príjemne hrubší veniec volantu spájajú štyri priečky. Tie stredové sú zámerne nižšie, pretože v „emele“ sa volant nedrží „o desať minút dve“, ale s palcami ležérne opretými nad „trištvrte na tri“. Rovnako si vodič nemusí zamestnávať obe ruky dvojicou páčok stieračov, ostrekovačov, smeroviek a svetiel, pretože v M-B na to vždy stačí jedna multifunkčná páčka umiestnená vľavo nižšie. Aby vodič z pohodlnej polohy „trištvrte“ nemusel zbytočne dvíhať ruku...
Zmenou u tretej generácie je umiestnenie páčky adaptívneho tempomatu, ktorá sa z pôvodne subtilného „tykadla“ nad multifunkčnou páčkou zmenila na kratší, robustnejší „joystick“, ktorý konštruktéri umiestnili nižšie, a tak si ho vodič už s hlavnou páčkou nemýli. Na pravej strane zostal iba pohodlný volič režimov automatickej prevodovky.
Vyššiu pozíciu v strede dostal  veľkoplošný displej, ktorý zobrazuje aj funkcie audia a navigácie. Vďaka posunutiu je lepšie viditeľný, no je na škodu, že stále nereaguje na dotyky. Ovládanie cez kruhový volič ovládacieho systému Comand je na náš vkus príliš zložité a hlavne pomalé. Zadávanie pokynov pre navigáciu si kvôli bezpečnosti vyžaduje bezpodmienečné zastavenie vozidla, pretože vloženie adresy si žiada veľkú dávku trpezlivosti a presnosti. Málokedy sa nám podarilo vložiť adresu hľadanej destinácie na prvý pokus...
Hoci sme o sedadle pre vodiča už písali, v tomto odstavci, v ktorom hovoríme o pohodlí vodiča, ho musíme pochváliť aj za to, že má bedrovú opierku nastaviteľnú v štyroch smeroch a je nielen vyhrievané ale aj ventilované. A nesmieme zabudnúť ani na pamäť polôh, ktorá by mala byť u všetkých prémiových modelov už samozrejmosťou...
ML 350 BlueTec
Takto označený model skrýva pod kapotou vznetový trojlitrový „véčkový“ vidlicový šesťvalec. Prívlastok BlueTec reprezentuje prídavná nádrž na aditívum AdBlue (čo je vlastne roztok močoviny). Jeho vstrekovaním do výfukového potrubia dochádza k redukcii až 80 percent emisií NOx čo motoru umožňuje spĺňať emisnú normu EU 6 (auto však môže jazdiť aj bez použitia tohto aditíva).
 
Motor má objem 2987 cm3, výkon 195 kW (261,5 k). V testovanom aute bol spriahnutý s vynikajúco pracujúcou sedemstupňovou samočinnou prevodovkou 7G-Tronic PLUS, ktorá má optimalizovaný preklz meniča krútiaceho momentu. Vďaka tomu pracuje v dynamickejšom móde ako predchádzajúca verzia a vozidlo je už aj v základnom móde radenia oveľa „živšie“. Všimli sme si, že pri preraďovaní sme skoky medzi jednotlivými stupňami niekedy ani pri veľkej snahe nezaregistrovali. Pri prepnutí do režimu SPORT sme si užívali rýchle radenie smerom nahor, ale aj „intiutívne“ podraďovanie pri potrebe razantného zrýchlenia. Páčky radenia direct select pod volantom sme využívali iba pri zjazdoch na podporu brzdenia motorom. Inak sme ich vďaka výborne naladenému „automatu“ ani nevyužili...
Spotreba? Dá sa, ale...
Najväčším nebezpečenstvom pri dodržiavaní prijateľnej spotreby pre nás boli dobré jazdné vlastnosti auta. Dynamický režim SPORT sme mali zapnutý vždy, keď to kvalita cesty umožňovala. V tomto jazdnom móde podvozok stvrdol, riadenie začalo reagovať na naše pokyny bezprostrednejšie a zrýchľovanie vyše dvojtonového kolosu s impozantným krútiacim momentom (620 Nm) bolo zážitkom. No pri takejto jazde treba rátať s tým, že priemerná spotreba sa dostáva aj nad hranicu 14 l/100 km...
Na rozbitých povrchoch v meste sme ocenili nastavenie AUTO. Pri tom sme si vychutnávali ukážkové tlmenie nerovností vďaka vzduchovému pruženiu Airmatic, ktoré je spriahnuté s plne automatickým nastavovaním tlmičov ADS. Režim prevodovky v komfortnom móde je veľmi príjemný. V prípade potreby však aj v meste dokáže reagovať športovo. Pri predpisovej jazde po meste a pri neprekračovaní 90 km/h za jeho hranicami sme sa dostali na konečný údaj kombinovanej spotreby: 8,9 l/100 km.
Zhrnutie
Tretia generácia ML oslovuje - rovnako ako dve predošlé – hlavne solventnejších motoristov. Výhodou tohto modelu vždy bolo to, že aj po niekoľkých rokoch prevádzky sa ako „jazdenka“ ľahko predával. Rozumným rozhodnutím automobilky je, že ML sa nemení každý rok, a tak vyzerá dlhšiu dobu ako stále aktuálny model. Ostatná verzia s trojlitrovým dieselom môže presvedčiť imidžom, priaznivou spotrebou, slušnou dynamikou na ceste a dobrou prejazdnosťou v teréne.
PLUSY
+ výkon motora
+ podvozok
+ sedenie
+ nadanie pre jazdu v ľahšom teréne
 
MÍNUSY
- cena s príplatkovým vybavením
- ovládanie navigácie
 
Technické údaje:

Motor
V6 vznetový

Zdvihový objem (cm3)
2 987

Výkon (kW/k/ot/min)
195/261,5/3 600


Krútiaci moment (Nm/ot/min)
620/1 600 – 2 400

Pohon
4 Matic

Prevodovka
7-stupňová samočinná

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
7,4
 
Maximálna rýchlosť (km/h)
224

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,8-8,4/6,3-6,8/6,8-7,4

Dĺžka x šírka x výška (cm)
480,4 x 214,1 x 179,6

Rázvor (cm)
2 915
 
Pneumatiky vpredu/vzadu
255/55 R 18
 
Priemer otáčania (m)
11,8
 
Objem batožinového priestoru (l)
690/2010

Pohotovostná hmotnosť (kg)
2 175

Celková hmotnosť (kg)
2 950

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové s vnútorným vetraním
 
Emisie CO2 (g/km)
179 - 194

Cena vozidla od (€)
59 220.-
 
Cena testovaného vozidla (€)

92 568.-

Pridanie príspevku do diskusie

Vaše meno
Váš email (nepovinný)
(nebude nikde zverejnený)
Diskusný príspevok
Zoznam príspevkov v diskusii:
Moravec
18.5.2012 20:53
Tento medak sa mi vzdy lubil len tie ceny http://autobazar.pozri.sk/vyhladavanie-ponuk/mercedes/m_trieda
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén