Premiéru relácie Autosalón vysielame každú nedeľu o 9,30 hod. na STV 1.
 
 
Najčítanejšie
Autosalón 18/2013 - 25.5.2013164700 zobrazení
Škoda Octavia 2.0 TDI 4x475407 zobrazení
VW Golf GTI59811 zobrazení
KIA Ceed SW58897 zobrazení
Škoda Fabia Combi48652 zobrazení
Autosalón 36/2013 - 8.12.201336244 zobrazení
Štýlová úprava26068 zobrazení
 
 
Aktuálna súťažná otázka
Využíva Opel Grandland X pohon 4x4?
 
A: Áno

B: Nie



 
 
Zobraziť iba značku:

Subaru Forester 2,0D CVT - Pozor na lesníka!

11.12.2015

Tretia generácia modelu Forester si zachovala „mužne“ pôsobiaci exteriér podporovaný masívnou prednou maskou, z ktorej však (vraj už naveky) zmizol prieduch na kapote. Stalo sa tak, kvôli eliminácií zranení chodcov pri náhodnej kolízii. Na najnovšej verzii sa zmenila iba anténa, ktorou je teraz klasická „žraločia plutva“ umiestnená na streche.

Vo vnútri, na minimálne zmenenej stredovej konzole, nájdete 7-palcový dotykový displej, cez ktorý ovládate multimédia, navigáciu ale vidíte na ňom (vďaka kamere vzadu) aj to, kam vlastne cúvate. Pocit elegancie navodzuje použitie hliníka a lesklej klavírnej černe. Kvalita montáže jednotlivých segmentov obloženia interiéru je príkladná, jednoducho: japonsky dôsledná...

Čo je pod kapotou?

Prezradíme: dlho očakávaná kombinácia naftového boxera 2,0 D (s výkonom 108 kW) a prevodovky CVT Lineartronic. Pred preberaním testovacieho exempláru sme však boli skeptickí. Mysleli sme si, že oprávnene, pretože prevodovky takéhoto typu, ktoré sme zažili v iných značkách, nám spôsobovali šoférske muky. Autá vďaka nim strácali dynamiku, prekážal nám „vysávačový“ zvuk vysoko vytáčaného motora, ktorý prenikal do kabíny. A najväčšmi nám chýbala absencia náznakov postupného preraďovania jednotlivých rýchlostných stupňov.

Subaru má so spojením motorov s CVT prevodovkami skúsenosti, ktoré nadobudlo u benzínových verzií. Tam to riešilo zaujímavo, niektoré z modelov majú šesť a niektoré až osem prevodových stupňov. Do dieselovej verzie však osadili „variátor“ so siedmimi virtuálnymi stupňami. Ten si totiž najlepšie rozumie s priebehom krivky krútiaceho momentu dieselového agregátu a vodičovi poskytuje naozaj slušnú dávku dynamiky.

Pohonný agregát má nezmenený výkon 108 kW a krútiaci moment 350 Nm. Konštruktéri a technici sa však venovali inováciám priameho vstrekovania paliva, prepracovali turbodúchadlo, zvýšili výkon žeraviacich sviečok a účinnosť chladiča stlačeného vzduchu a oleja. K zmenšeniu hlučnosti a vibrácií vo vnútri vozidla prispeli lepšou izoláciou prevodovky.

 X-MODE

Forester už aj s manuálnou prevodovkou preukazoval svoju mimoriadnu spoľahlivosť pri jazde v teréne, no niekedy mali (najmä menej skúsení vodiči) problém s voľbou správneho rýchlostného stupňa, alebo s bezpečnosťou pri zjazde na prudkom klesaní.

Teraz stačí stlačiť tlačidlo a technológia režimu X-MODE prevezme kontrolu nad motorom, prevodovkou, symetrickým pohonom všetkých štyroch kolies, brzdami a ďalšími súčasťami vozidla, aby pomohla s istotou prekonať nekvalitné cesty a klzké povrchy. Systém riadenia zjazdu z kopca dodá vodičovi väčšiu sebadôveru pri schádzaní aj z extrémne strmých kopcov. Stará sa o kontrolovaný pohyb vozidla konštantnou rýchlosťou, takže vodič môže zamerať svoju pozornosť na ovládanie riadenia vozidla bez toho, aby sa musel príliš venovať brzdeniu.

Komfort

Subaru Forester je robustným vozidlom, pri ktorom by sme očakávali slabšiu dynamiku, veľké náklony v zákrutách a „chrochtanie“ motora prenášané do interiéru. Počas testovacích kilometrov sme robustnosť jednoznačne oceňovali. V aute sme mali pocit dostatočnej bezpečnosti i komfortu.

Pozícia vodiča i spolujazdca vpredu je komfortná. Sedadlá vpredu by však mohli mať o čosi výraznejšie bočné držanie trupu. Sedáky majú vyhovujúci rozmer a aj pri dlhšej ceste sedenie na nich neunaví. Na zadnom rade sedadiel je dostatok priestoru v oblasti kolien, aj keď vpredu sedí vodič s výškou nad 180 centimetrov.

Úložných priestorov je v interiéri dostatok, jediné, čo by sme si dovolili výrobcovi navrhnúť je zrýchlenie elektrického otvárania batožinového priestoru. Čakanie na jeho otvorenie a potom aj na zatvorenie dokáže vodiča v časovej tiesni aj nahnevať...

Jazda

Náklony karosérie pri prejazde zákrut sú vzhľadom na svetlú výšku podvozka naozaj minimálne. Riadenie je presné, s odozvou, akú vodič od modelu SUV očakáva. Pri extrémnych nájazdoch do zákrut sa vozidlo vďaka plochému a vpredu nízko položenému agregátu správa iba mierne nedotáčavo. Brzdy sa pripravené aj na opakované dlhšie brzdenie.

Spolupráca vodiča s prevodovkou je možná aj vďaka krídelkám pod volantom, na ktoré prekvapujúco dobre reaguje. Ten, kto netuší, že je to prevodovka CVT, bude presvedčený, že jazdí s klasickým automatom. Virtuálnych sedem stupňov stúpa hore bez akéhokoľvek trhania, no vodič radenie jednotlivých stupňov registruje. Ťah motora prevodovka neochudobňuje, a tak je pocit z dynamiky vozidla prekvapujúco priaznivý.

Zvuk motora do kabíny sa prenáša oproti prémiovým konkurentom predsa len väčšmi, no je to stále znesiteľné. Eliminovať ho možno špičkovou audiosústavou Harman/Kardon, ktorá je však za príplatok.

Spotreba sa počas testu v kombinovanom režime (mesto, mimo, diaľnica a ľahký terén) dostala na priemernú úroveň 7,2 litra.

Resumé

Forester je zaujímavým autom. Nejazdia na ňom iba lesníci, ale aj intelektuáli, ktorí si chcú po náročnom dni vyvetrať hlavu v ťažko dostupnom teréne a po náročnom výlete sa rozhodnú navštíviť divadelné predstavenie. Sú si istí, že ich Forester ich všade spoľahlivo dovezie a ani pred tým divadlom im neurobí hanbu. Neberte to, prosím, ako akési reklamné klišé. Skúste sa o tomto aute porozprávať s niektorým z jeho majiteľov. Uisťujeme vás, že my by sme si verziu Forester CVT do našej garáže naisto pridali.

Foto: Andrej Brtáň

 

PLUSY

+ jazda v teréne

+ spotreba

+ výborná CVT prevodovka

 

 

MÍNUSY

-  pomalé elektrické otváranie „kufra“

 

 

Technické údaje:

Motor

4-valec, preplňovaný, common-rail

 

Zdvihový objem (cm3)
1998


Výkon (kW/k/ot/min)
108/3600


Krútiaci moment (Nm/ot/min)

350/1600-2400


Pohon

všetkých kolies


Prevodovka

7-stupňová, CVT automat


Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,9

 

Maximálna rýchlosť (km/h)
188

 

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,5/5,5/6,3


Dĺžka x šírka x výška (mm)
4595 x 1795 x 1735


Rázvor (mm)
2640


Objem nádrže benzín (l)

60

 

Objem batožinového priestoru (l)
505/1573


Pohotovostná hmotnosť (kg)
1615



Celková hmotnosť (kg)
2080


Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové


Cena vozidla od (€)

25 000

 

Cena testovaného vozidla (€)

39 415

 

   

Pridanie príspevku do diskusie

Vaše meno
Váš email (nepovinný)
(nebude nikde zverejnený)
Diskusný príspevok
Zoznam príspevkov v diskusii:
Zatiaľ nie sú pridané žiadne príspevky. Buďte prvý, kto pridá príspevok.
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén