Dnes je utorok, 26 september 2023
|
Dacia so sebou nesie očakávania nízkonákladového auta, ktoré umne spája sprofanované heslo hodnota za peniaze. Dacia sa už dávno zbavila nálepky nekvalitného lowcostu, s ktorým sa hanbíte jazdiť. Zvlášť Duster má veľmi slušné renomé, ktoré z neho robí vyhľadávané približovadlo aj vtedy, keď nepotrebujete nutne hľadieť na náklady... ale...
... ale je to fajn vedieť, že Duster sa na nič nehrá a jednoducho tie náklady skrotí už pri nákupe a ponúkne plnohodnotné vozidlo za rozumnú cenu a poskytne veľa muziky. Tak poďme na to...
Exteriér
Duster prešiel ľahkým omladením. Má decentne upravenú masku chladiča. Ak nie ste na Daciu odborník, nepostrehnete to. Dôležitou novinkou je nová technológia vo svetlách. Aj vpredu i vzadu sa Dacia spolieha na LEDky. Spolu s tým prišiel aj nový svetelný podpis. Duster má vylepšenú aerodynamiku. Pri jej vylaďovaní si vývojári pomohli decentným spojlerom nad zadným oknom. Autu to pasuje a znižovanie spotreby vylepšovaním aerodynamiky je v móde a pre dobro našej matičky zem je to namieste. Ak zastávate názor, že kolesá robia auto, tak Duster dostal nové disky a tie mu sadnú ako uliate.
Interiér
Interiér je síce plný plastov, ale tie vôbec neurazia. Nebadať na nich, že by výrobca niekde veľmi šetril. Sú dobre zapasované k sebe, nikde nie je vidieť nerovnaké medzery a na dotyk sú fajn. Sú odolné voči škrabancom a po rokoch by sa mali ukázať ako trvácne a odolné na pôsobenie pravidelného slnečného žiarenia. Ako pozitívnu novinku treba zhodnotiť, že na volant dotiahla Dacia podsvietenie tlačidiel. Predtým to Duster nemal a v noci ste nemali šancu trafiť to správne tlačidlo. Museli ste s Dusterom žiť neustále a nemeniť autá – vtedy to šlo. Nový je infotainment. Vyzerá oveľa pôsobivejšie ako ten predtým. Dá sa spárovať s telefónom, je celkom rýchly a prehľadný. Grafika stále nie je žiadna hitparáda, ale to ako negatívum nemožno brať, lebo vyslovene zlá nie je. Len je obyčajná. V tomto prípade aj tak ide o účelnosť a tá je splnená na sto percent.
V rámci modernizácie si nové miesto našla opierka ruky na vodičovom sedadle. Tá predtým bola ako z dodávky primontovaná na operadle a dala sa zdvíhať. Teraz pekne vypĺňa priestor medzi vodičom a spolujazdcom. Je trocha nižšie, ale stále v pohodlnej výške. Dá sa vysúvať dopredu alebo vyklopiť dohora. Skrýva drobný odkladací priestor.
Jazda
A teraz to najhlavnejšie. Na test sme dostali azda najrozumnejšiu verziu Dacie Duster – chýba jej len pohon všetkých kolies, ak teda nutne potrebujete terénnu Daciu, tak toto nie je správna cesta. Duster so štvorkolkou to s terénom vie skutočne dobre, ale ani tento variant sa ho celkom nebojí, i keď najlepšie sa cíti na asfalte a na nespevnenom povrchu bez vážneho terénu. Ak máte chatu niekde pod lesom a nepotrebujete na cestu k nej offroad, tak aj táto verzia vám bude pasovať. A prečo je táto najrozumnejšia? Má firemnú zástavbu LPG a to dáva Dacii a jej filozofii tú správnu príchuť.
LPG je namontované absolútne citlivo. Nádrž je na dne batožinového priestoru, takže nikde nezavadzia. Zástavba je spravená profesionálne a auto nepáchne ako plynový sporák. Ovládanie LPG je po ľavej strane volantu, presne tam, kde bolo aj predtým, akurát predchádzajúca verzia mala ovládanie akoby ho spravil garážový majster Fero z dolného konca dediny. Teraz to vyzerá výborne. Jedno tlačidlo s diódou a hotovo. Stav paliva sa už ukazuje priamo v prístrojovej doske a to tým istým štýlom, ako benzín.
Výrobca udáva dva výkony. Až 74 kW pripisuje Dusteru keď ide na plyn, o niečo menej keď jazdí čisto na benzín. Tento výkonový rozdiel cítiť aj pri jazde, keď sa motor dostane do stavu, že systém automaticky zapojí do práce LPG, tak auto ožije. Inak je LPG neotravujúcou súčasťou vozidla a jediné, čo vás obmedzí sú podzemné garáže, kam má tento variant pohonu zákaz vjazdu.
Svoje najväčšie prednosti plynový Duster ukáže na konci dňa, keď si po jazde zoberiete do rúk kalkulačku a zistíte, že 100 kilometrov vás stálo od 6 do 7 eur. To je pri aktuálnych cenách palív zázrak. Jednoducho, LPG stále stojí polovicu a emisne je na tom tiež dobre. Tento mix vlastností z LPG robí zaujímavú alternatívu.
Vyčítať by sa Dusteru dalo správanie v zákrutách. Podvozok je trocha viac uhojdaný, čo nemusí sedieť každému. Je to však len pocit a jazdné vlastnosti Dacie sú na jej určenie tak akurát.
Plusy
+ vnútorný priestor
+ nízke náklady na prevádzku
+ rozumná výbava
+ svetlá výška
+ pomer hodnoty za peniaze
Mínusy
- chýbajúce rezervné koleso
- subjektívne mäkký podvozok
- LPG nie je s pohonom všetkých kolies
Technické údaje
Motor - zážihový 3-valec
zdvihový objem – 999 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 74/100/5 000
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 170/2 000
prevodovka – 6-stupňová manuálna
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 13,8 (LPG)
max. rýchlosť - /km/h/ - 168 (LPG)
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km (LPG) / - /-/6,4 - 7,0
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 434,1/169,3/180,4
rázvor /cm/ - 267,3
celková hmotnosť /kg/ - 1 767
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 445/1 478
objem palivovej nádrže (benzín)/l/ - 48,8
objem palivovej nádrže (LPG)/l/ - 50
základná cena vozidla od /€/ - 10 990,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 16 140,- €
Text a foto: Samuel Vanko
SSANGYONG TORRES21.9.2023 |
TOYOTA bZ4X PRESTIGE SAFETY FWD 2x413.9.2023 |
HYUNDAI STARIA LUXURY13.9.2023 |
ALFA ROMEO STELVIO 2.0 T Q413.9.2023 |
VW ID. BUZZ PRO6.9.2023 |
TOYOTA HILUX GR SPORT6.9.2023 |