Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v pondelok o cca 17:00 na STV Šport, v utorok o 17:35 na STV2 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai IONIQ 6
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Je Mazda japonská automobilka?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi PHEV PREMIUM: robustný bodyguard

15.7.2022

Hyundai Santa Fe je v portfóliu automobilky neprehliadnuteľný. Je to stálica, ktorá patrí k najvyhľadávanejším SUV na slovenskom trhu. Preto sa tomuto modelu dostáva od výrobcu veľa pozornosti a to na strane dizajnu, kvality spracovania, interiéru i pohonu. Vyskúšali sme si plug-in hybrid, ktorý má našliapnuté byť hrdým nástupcom obľúbených naftových variantov. Ako celok na nás toto Santa Fe natoľko zapôsobilo, až nám bolo ľúto, že ho musíme vrátiť.

EXTERIÉR

Začnime pekne zvonka. Veľké SUV má vydarený dizajn a automobil pôsobí sebavedomo. Nesnaží sa zakrývať svoje proporcie a napriek tomu nevyzerá prerastene. Dielenské spracovanie je na vysokej úrovni. Nami testovaná verzia v príplatkovej bielej Glacier White farbe už na prvý pohľad vyzerá luxusne. Majestátne sa plazí preplnenou dopravou a neprehliadnuteľne v nej svieti, pričom to robí s nenútenosťou odvážneho obra. Elegantný kabát nie je len peknou prikrývkou modernej technológie. Je premyslený a funkčný. Pozitívne treba zhodnotiť prekrytie prahov dole potiahnutými dverami, vďaka čomu si po výlete do prírody nezašpiníte nohavice a spokojne môžete ísť vyfintení do divadla.

Santa Fe dostalo nové svetlá a LED technológia je dostupná už v základnej výbave. V noci nesklame. Santa Fe svieti veľmi dobre. LEDky sú použité aj v denných svetlách. Vpredu zaujme výrazná maska chladiča s typických 3D vzorom. Ide nielen o estetický, ale aj aerodynamicky funkčný doplnok. Plug-in má prepracovaný predný nárazník, ktorého zmeny sa tiež nesú v záujme lepšej aerodynamiky, takej dôležitej pre dosiahnutie lepšej spotreby.

INTERIÉR

Hyundai Santa Fe zvonka nesklame. Posúva svoj modelový rad opäť ďalej a neskromne sa hlási k snahe automobilky konkurovať prémiovým výrobcom. Treba skonštatovať, že Santa Fe v takomto súboji obstojí. To dokazuje aj v interiéri. Je vyrobený s dôrazom na pohodlie, funkčnosť a samozrejme nechýba mu potrebná estetika. Tu sa budete cítiť ako doma. Dlhé cesty budú za odmenu. Ani ťažko skúšané chrbty v kreslách Santa Fe netrpia.

Palubná doska je „uprataná“, robustná a stredový tunel vás dokonale obklopí. Všetky tlačidlá na ovládanie klimatizácie, režimov hybridného pohonu či základného prepínania infotainmentu sú vyvedené do prednej časti stredovej konzoly, príjemne sa zdvíhajúcej do palubnej dosky. Ovládanie je intuitívne a vodič sa v ňom nestratí a vyzerá to veľmi dobre. Na prvý pohľad sa môže zdať, že toto riešenie neponúka dostatok odkladacích priestorov. Stredná časť, oddeľujúca vodiča od spolujazdca, je však postavená vo vzduchu a pod ňou je dobre využiteľný priestor, kam si odložíte, a pred dlhoprstými schováte, množstvo drobností.

Automatická prevodovka je ovládaná tiež tlačidlami. Na toto riešenie si treba trocha zvyknúť, ale je to len otázka každodenného používania vozidla. O zaradenom stupni informuje zvukové, nijako nevyrušujúce, znamenie.

Bohatá výbava, skvelé dielenské spracovanie, napojenie jednotlivých interiérových dielcov a výber materiálov sú dobrou vizitkou automobilky Hyundai. Po usadnutí do interiéru budete spokojní, lebo tu vidíte, za čo ste utratili peniaze.

Priestorovo Santa Fe tiež nesklame. Každý pasažier si nájde dostatok miesta aj na dlhé trasy. Batožinový priestor je pripravený zhltnúť rodinné nároky na dlhú dovolenku a v prípade potreby skrýva dvojicu sedadiel, vďaka čomu z SUV spravíte sedemmiestne približovadlo.

Infotainment je prehľadný a všetky dôležité informácie zobrazuje na 10,25- palcovom displeji. Je pomerne rýchly a ľahko pochopiteľný. Zobrazuje od nastavenia klimatizácie až po tok energie plug-in hybridného systému. A keďže všetky komfortné prvky, ako napríklad vyhrievanie či vetranie sedadiel, relatívne detailné nastavenie klimatizácie, ktoré má pomôcť šetriť energiu, je vyvedené do klasických tlačidiel (netradičných v dnešných časoch), tak infotainment slúži na to na čo má – na informovanie a nie na odvádzanie pozornosti. Skvelá práca. Azda mu možno vyčítať trocha horšiu čitateľnosť pri určitom uhle dopadu slnka – možno by mu pomohlo mierne natočenie na vodiča.

JAZDA

Zážitky za volantom a v interiéri sú kapitolou samou o sebe. Prvé, čo si človek uvedomí, že po zatvorení dverí sa ocitne v tichu. To sa drží na palube aj po rozjazde a nezmizne ani pri zapojení sa termického agregátu do činnosti. Klasický „spaľovák“ preniká dnu len decentne, ale aspoň viete, že tam je. Odhlučnenie je na vynikajúcej úrovni, čo má v spojitosti s útulnosťou a robustnosťou interiéru jednu nevýhodu. Celkom potlačí pocit z rýchlosti a počas testu sme sa pravidelne pristihli, že ideme drzo rýchlo. Je to zrejme tiež len otázka každodenného používania vozidla a určitého návyku, no nám sa pocitové určenie rýchlosti nedarilo. Na diaľnici sme aj pri 130 km/h mali pocit, že ideme 90 km/h – karoséria totiž do vnútra neprepúšťa ani žiadny aerodynamický hluk. Na dlhých rovinkách sa povolená 90 dodržiavala bezpečne len s tempomatom. Ak si teda potrpíte na pokoj na palube, Santa Fe vás očarí. K tomu pocitu nahráva aj hladko radiaca, dobre odstupňovaná 6-stupňová automatická prevodovka.

V redakcii sme si vyskúšali už všetky verzie Santa Fe okrem plug-in hybridu. O to viac sme boli zvedaví, ako funguje a či dokáže splniť papierové sľuby. Ten prvý je dojazd na elektrinu. Papierový výkon pod 60 kilometrov sme nedosiahli. Ani raz sme sa nedostali výraznejšie cez 40 km. Na druhej strane, v meste sme udržiavali apetít veľkého SUV pod dva litre. Podmienkou je mať neustále nabité akumulátory a ľahkú nohu, aby sme udržiavali v nečinnosti spaľovací motor. Je to hodnota pre úradníkov, ale ak ste mestský človek, tak s ňou nebudete mať problém ani vy. Nabíjačka potrebuje na nabitie prázdneho akumulátora celú noc. Ráno však bude Santa Fe opäť pripravené jazdiť za dva litre.

Mimo mesta je táto hodnota nereálna. Po prvých kilometroch sme zistili, že za mestom najlepšie funguje režim, v ktorom si sám softvér určí, ako bude narábať s energiu – teda sme Santa Fe používali ako klasický hybrid. Ten nedovolil, aby sme akumulátor celkom vybili.

Ak sme však jazdili s prioritou elektropohonu, tak sme sa dostali aj na dno akumulátora, no dobre nastavený systém po niekoľkých desiatkach kilometrov diaľničného presunu „dotlačil“ do bateriek 16 percent. Takže sme potom v meste jazdili bez emisne aj keď sme predtým vyštartovali s prázdnou baterkou. Priemerná spotreba jázd mimo mesta nám vďaka tomu vychádzala 5,5 – 7 litrov na 100 kilometrov a to je vzhľadom na veľkosť Santa Fe, jeho prevádzkovou hmotnosťou viac ako 2 tony a pohonom všetkých kolies výborný výsledok. Skúšali sme sa so Santa Fe aj ponaháňať a nepozerať pritom na spotrebu. Dynamický jazdný štýl posúva hranicu kombinovanej spotreby na 8 litrov.

Ak ste pri hodnote 2 tony zdvihli obočie, tak ho pokojne môžete vrátiť späť. Napriek váhe nie je Santa Fe lenivec. Elektromotor pomáha pri rozjazdoch tak výrazne, že vám dynamika nebude chýbať. Pri rozbiehaní a rýchlej jazde by ste nehádali, že pod prednou kapotou plug-in hybridu tlčie 1,6 litrové benzínové srdce. Systémový výkon takmer 200 kW je v tomto prípade skutočne príjemným spestrením jazdných zážitkov.

Na konci testu prišlo hodnotenie a to sa robilo ľahko. Po viac ako tisícke testovacích kilometrov v plne naloženom Santa Fe nám kalkulačka vypočítala dlhodobý priemer 6,7 litra – treba priznať, že sme nemali ťažkú nohu a nízka spotreba bola jedným z našich cieľov. Z auta sme vysadli oddýchnutí, spokojní a pripravení na ďalšiu jazdu. Tú sme už žiaľ neabsolvovali, lebo Santa Fe plug-in hybrid sme museli vrátiť.

Plusy

+ kvalita spracovania

+ bohatá výbava

+ rozumný apetít

+ nastavenie hybridného systému

+ priestorová ponuka

 

Mínusy

- pomalé nabíjanie

- vysoká nakladacia hrana batožinového priestoru

 

Technické údaje

Motor - zážihový 4-valec

zdvihový objem – 1 598 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 132,2/180/5 500

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 265/ 1 500 - 4 500

Elektromotor

výkon /kW/k/ot/min/ - 69,9/91/-

max. krútiaci moment - 304

kapacita akumulátora – 13,8 kW

Systémový výkon /kW/k/ot/min/ - 195/265/5 500

prevodovka – 6 rýchl. automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 8,8

max. rýchlosť - /km/h/ - 187

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / -/-/ 1,6 (podľa výrobcu)

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 478,5/168,5/190,0

rázvor /cm/ - 276,5

celková hmotnosť /kg/ - 2 690

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 571/1 649

objem palivovej nádrže l/ - 47

základná cena vozidla od /€/ - 52 590,- €

cena testovaného vozidla /€/ - 55 250,- €

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 

 

 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén