Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v pondelok o cca 17:00 na STV Šport, v utorok o 17:35 na STV2 a v sobotu o 10:50 na STV2
Škoda Plus
 
 
Aktuálna súťažná otázka
Vyrába VW už desiatu generáciu modelu Multivan?
 
A: Áno

B: Nie



 
 
 
Zobraziť iba značku:

Škoda Fabia 1.0 TSI (70 kW): rozumná voľba

28.1.2022

Škoda Fabia si za dvadsať rokov, čo je na trhu vydobyla silné renomé racionálneho vozidla. Pre mladoboleslavskú automobilku ide o významný model, ktorý pomáha plniť firemnú pokladničku. Do štvrtej generácie sa preto fabrika pustila s vervou a posunula Fabiu o poschodie vyššie. Kvalitou, štýlom i technológiou. Výrazne si k tomu dopomohla využitím novej platformy.

Už náš prvý test Fabie bol ladený kladne. Škoda „poslala do pressparku“ vynikajúco vybavenú verziu s automatickou prevodovkou a silným trojvalcom. Automatická prevodovka potlačila typický nervózny charakter trojvalca a kto nebol v obraze, musel sa v technických údajoch presvedčiť, že Fabia naozaj má pod prednou kapotou tri a nie štyri hrnčeky. V druhej vlne testovacích áut sa k nám do redakcie dostal slabší trojvalec s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Aj výbava bola o kúsok rozumnejšia, preto sme dostali šancu postaviť novú Fabiu zoči-voči realite bez toho, aby si malé auto pomohlo luxusnými prvkami. Ako to dopadlo?

Exteriér

Dizajn Fabie je vydarený. Ak niekto čakal, že bude výrazne iný, aby sa Fabia odlíšila od tretej generácie, tak bude sklamaný. Škoda stavila na istotu. Štvrtá Fabia je iná, ale nie natoľko, aby sa stratila z dohľadu úspešnému predchodcovi. Na prvý pohľad sa to nezdá, ale na karosérii je odvedenej množstvo práce. Precíznou dizajnérsko-konštruktérskou prácou sa v Mladej Boleslavi podarilo vyladiť karosériu tak, že aerodynamický odpor vzduchu má krásnu hodnotu 0,28 cx. Nie je to banalita. Vylepšovanie aerodynamiky je jedna z ciest, ako spraviť autá efektívnejšie a tým pádom šetrnejšie k životnému prostrediu, ktoré je v súčasnosti téma číslo jeden. Pri hľadaní negatív sme v exteriéri nepochodili. Fabia nevytŕča z radu, nekričí, že ona je tá Fabia. Zapadne do dopravy tak, ako to dokázali tri predchádzajúce generácie a stane sa jej bežnou súčasťou.

 

Najdôležitejšie na novej Fabii sú nové rozmery, ku ktorým prišla práve vďaka využitiu novej platformy. Fabia na dĺžku preskočia hranicu 4,1 metra, je širšia a nižšia. Podrástol aj rázvor a tieto zmeny cítiť na jazdných vlastnostiach i v interiéri a ponuke priestoru.

 

Fabia je zvonku oproti predchodcovi vo výzore sebavedomejšia, stále pôsobí kompaktne a pri správne zvolenej farebnej kombinácii v nej nájdete aj nádych športového výrazu. V našom prípade je sivá nenápadná, čím napĺňa filozofiu oddaného automobilového pomocníka do každého počasia bez toho, aby vodič bol okamžite viditeľný všade, kam sa s autom pohne.

Interiér

Fabia novými rozmermi exteriéru získala aj v interiéri. Priestor pre dospelých pasažierov je vpredu i vzadu dostatočný, a to aj na dlhých výletoch. Tomu sekunduje vynikajúci batožinový priestor. Je výborne členený, akurát hlboký a pre rodinu s jedným dieťaťom absolútne dostačujúci. Po zložení zadných sedadiel nevznikne rovná plocha, ale to nie je mínus, lebo kufor stále ostáva dobre využiteľný. Svojim objemom atakuje nižšiu strednú triedu, teda vody, kde kraľuje VW Golf.

Škoda poriadne zapracovala aj na dielenskom spracovaní a drobných detailoch, ktoré zvýrazňujú skvelý pocit na palube vozidla. Dlho sme hľadali chybu, aby sme mohli Fabii trocha zraziť hrebienok, no nič výrazné sme nenašli. Azda ide o ponos z množiny rozmaznaných, ale ako negatívum sa dá brať ovládanie kúrenia, ktoré sa nastavuje najskôr tlačidlom v dolnej časti stredovej konzoly a potom ďalšími úkonmi cez dotykovú obrazovku infotainmentu. Je to možno maličkosť, lebo Fabia v jednej zo svojich výbav ponúka aj automatickú starostlivosť o „čerstvý a zdravý“ vzduch na palube, no predsa len. Sú vodiči, ktorí si radi prispôsobia ventiláciu podľa svojho gusta a takéto delenie trocha odvádza pozornosť. Viac chýb sme nenašli. Interiér je vybavený typickými „smart“ riešeniami a kde sa dal dať priečinok na drobnosti, tam aj je. Ponuka doplnkov pre Fabiu nie je nekonečná, ale dovolí vám popustiť si fantáziu. Treba však dávať pozor. Škoda si za neskromný postoj ku konfigurácii nechá rada zaplatiť.

Jazda

Litrový trojvalec v spojení s päťstupňovým automatom už od prvého naštartovania o sebe prezradí, že ma len tri piesty. No len zvukovým prejavom. Na ceste je postačujúci a relatívne skromný. Dynamickú jazdu zvláda s odvahou a ani pri plnom zaťažení nestráca dych. Až pri prudkých stúpaniach s plne naloženým autom sa vám bude žiadať viac výkonu a menej podraďovania. Trojvalček sa nezľakne ani diaľnice a pri svižnom diaľničnom tempe sa k slovu dostala otázka, či by sa vozidlu nehodila šestka. Ani s piatimi stupňami sa však Fabia na autostrádach nestratí. Šiesty prevodový stupeň je k dispozícii s o niečo silnejším agregátom.

Pokojné a neutrálne jazdné vlastnosti sú typické pre podvozky pochádzajúce z koncernu VW. Fabia je pocitovo výrazne lepším autom, ako tretia generácia. Podvozok je akurát komfortný, na nerovnostiach nepodskakuje a utlmenie je na výbornej úrovni.

Počas testovacieho týždňa sme na Fabiu neboli kamarátsky. Jazdili sme svižne, vozili sme techniku a drvivú väčšinu kilometrov sme prejazdili v meste a na diaľnici. Preto nás celkom milo potešila spotreba. Dlhodobý apetít 6,1 litra na 100 kilometrov nie je, vzhľadom na naše nároky a spôsob jazdy, zlý výsledok. Pri troche snahy by sme hranicu 6 litrov zrejme kúsok podliezli, čím by sme sa priblížili k údajom výrobcu.

Plusy

+ kvalita spracovania

+ vnútorný priestor

+ dizajn

+ ponuka príplatkových prvkov

 

Mínusy

- zbytočne prekombinované ovládanie klimatizácie a kúrenia pri manuálnom zaobchádzaní

 

Technické údaje

Motor - zážihový 3-valec

zdvihový objem – 999 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 70/95 / 5 000 - 5 500

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 175 / 1600 - 3500

prevodovka – 5-stupňová manuálna

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 10,6

max. rýchlosť - /km/h/ - 195

spotreba mesto/mimo mesto/kombinácia l/100 km / - 6,5 – 7,0/4,3 – 4,9/5,0 – 5,6

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 410,8/145,9/178,0

rázvor /cm/ - 256,4

celková hmotnosť /kg/ 1 539 – 1 660

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 380 /1 190

objem palivovej nádrže l/ - 40

základná cena vozidla od /€/ - 14  300,- €

cena testovaného vozidla /€/ - 15 810 €

 

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 

 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén