Dnes je štvrtok, 23 marec 2023
|
Volkswagen Tiguan si svojimi predajnými číslami zaslúži veľkú pozornosť svojho výrobcu. Je vizuálne veľmi vydarený, je veľký tak akurát, má v ponuke pre každého niečo, a tak sa niet čomu čudovať, že motoristi ho majú vo veľkej obľube. Vedeli sme, že príde aj elektrifikovaná verzia, otázkou len bolo, aká bude. Niečo už mohli naznačiť výsledky koncernových súrodencov. Napriek tomu sme boli v redakcii zvedaví, čo ponúkne mimoriadne obľúbený Tiguan. Neublíži mu to?
EXTERIĚR
Zvonka niet bodu, ktorý by sa dal aktuálnemu Tiguanu vyčítať. Volkswagen už roky má na dizajn svojich áut výborný recept. Keď sa mu niečo podarí, potom to len upravuje, decentne inovuje, vylepšuje, skrášľuje a zdokonaľuje. Plug-in-hybridná verzia neprináša žiadne ufo výstrednosti. Je umiernená, od termickej verzie sa líši len druhým otvorom na tankovanie, do ktorého sa však „láduje“ elektrina. Vyššia svetlá výška ostala zachovaná, schopnosti v ľahkom teréne tiež a okolo karosérie sú decentné ochranné lišty. Na naše cesty akurátny variant.
Tiguan nevystrkuje v doprave rožky, ale keď si ho začnete obzerať, tak si všimnete, ako umne dizajnéri skĺbili ostré línie s bacuľatou karosériou SUV. Tu nie je pochýb, že VW dokázal množstvo klientov zlákať práve na výzor. Tiguan je totiž pekné auto.
INTERIÉR
Tak ako je Tiguan zvonka vydarený, tak to platí aj vo vnútri. Typický Volkswagen. Výber materiálov nebol na druhej koľaji. V testovanej verzii sme mali látkové poťahy a tie boli na dotyk veľmi príjemné. Vďaka sivo-sivému spracovaniu nepriťahujú špinu a „neochytá“ sa tak, ako svetlá látka či koža a pritom na ňom nie je vidieť každú špinku ako na čiernom poťahu. Skvelá zlatá stredná cesta.
Pracovisku vodiča dominujú dva displeje. Jeden je skrytý za volantom a nahradzuje klasické analógové prístroje. Je dobre čitateľný a to aj na priamom slnku. Ponúka dostatok informácií, ktorých zobrazenie si vodič vie modulovať podľa toho, čo chce vidieť a tiež podľa zvoleného režimu. Konzervatívni vodiči možno mávnu rukou, že zase displej, ale tento je vydarený. Netreba sa ho dotýkať, neodvádza pozornosť, je prehľadný, pochopiteľný a intuitívne sa v ňom dajú vyhľadať všetky potrebné informácie.
V strede je druhý displej. Ten patrí infotainmentu. Pri plug-in-hybridnom Tiguane je takáto verzia automobilovej zábavy prospešná. Vďaka nemu si vodič v prehľadnej grafike vie pozrieť ako je využívaný hybridný systém, v akom stave sú akumulátory, odporúčania a tiež aktuálne rekuperačné diania. Sú to informácie užitočné, i keď nie najdôležitejšie. Pomôžu však využívať systém čo najefektívnejšie. Ovládanie rádia je intuitívne, nechýba klasické otočné ovládanie hlasitosti zvuku. Klimatizácia je ovládaná prostredníctvom dotykového displeja pod infotainmentom. Dá sa s ňou naučiť pracovať a využívať ju podľa potrieb.
Dotykové ovládanie sa dostalo aj na multifunkčný volant. Jednotlivé tlačidlá sa dajú stlačiť tlakom alebo aktivovať dotykom, čím sa dá napríklad regulovať hlasitosť rádia. Na to treba extrémny cit, skúsenosť a trpezlivosť. Počas týždňového testu sme na ten grif veľmi neprišli a skôr nám to prekážalo a pôsobilo to ako hračka, vystatovanie sa, aha, čo vo Volkswagene dokážeme. Myslím si však, že by sme bez tohto dokázali žiť, aj keď pri dlhšom spolunažívaní s touto technologickou „fajnovosťou“ by sme si na ňu asi zvykli.
Interiér ponúka výborný posed na každom sedadle. Posádka to ocení na dlhých trasách, ani po poriadnej porcii kilometrov nebude unavená, dozadu sa zmestia aj dospelí pasažieri a deti tam majú raj.
Už ostáva teda len vyskúšať hybridný systém. Neobral Tiguan o jeho kvality?
JAZDA
Veru nie, ba naopak, dal mu nový rozmer, a ak sa človek naučí žiť s nabíjateľným hybridom, vyťaží z neho ešte viac. Vyskúšali sme si obe verzie existencie s plug-in-hybridným Tiguanom. S plne nabitým akumulátorom sa darilo držať spotrebu pekelne nízko, no na apetít pod dva litre treba absolútne dokonalé podmienky a tie sa získavajú ťažko. Výborne sa cíti v meste, dokáže jazdiť bez naštartovania motora, dynamika mu nechýba a dojazd okolo 50 kilometrov je hračka. Treba počítať s faktom, že akumulátor nepodporuje rýchlonabíjanie. Z domácej siete ho nabijete za 5 hodín, ak využijete 2,3 kW nabíjačku. Na wallboxe cez 3,6 kW nabíjačku Tiguan dostanete do formy za 3 hodiny 40 minút.
Ak sa elektrina minie, spotreba stúpne, ale nie je to nič neznesiteľné. Mesto, medzi mesto, diaľnica s rozumnou nohou na plyne stojí vodiča 5,6 až 6 litrov. Čo koniec-koncov vôbec nie je zlá spotreba. Najviac ju ničí diaľnica.
Nabíjateľný Volkswagen Tiguan má prepracovaný systém rekuperácie energie. Voľba B na automatickej prevodovke znamená, že vždy keď vodič povolí plynový pedál, Tiguan začne brzdiť a rekuperovať. V meste tak budete menej používať prevádzkové brzdy a drobnými krôčikmi dobíjať stratenú elektrinu. Pri jazdách z prudkých kopcov auto nemá tendenciu priveľmi znížiť rýchlosť a posádka sa nestane brzdou. Ak je spomedzi režimov nastavený ekologický režim, tak pri zaradenom stupni D na automatickej prevodovke, dokáže Tiguan veľmi efektívne využiť nahromadenú kinetickú energiu a plachtí bez brzdnej sily motora. Aj tento spôsob predlžuje dojazd a teda znižuje spotrebu.
Pohon v Tiguane je známy aj z koncernových súrodencov. Jeho základom je benzínový štvorvalec s objemom 1,4 litra a v Tiguane disponuje systémovým maximom 180 kW. V spojitosti s krútiacim momentom 400 Nm ide o príjemne dynamický variant, ktorý si s váhou SUV nerobí žiadne problémy. Tiguan má neutrálne jazdné vlastnosti, pri naháňaní sa po pokrútených cestách odhalí svoju nedotáčavú charakteristiku. Na vyslovené pretekanie síce nie je stavaný, ale radosti si s ním užijete veľmi veľa. Na vyvádzanie je najvhodnejší režim GTE. Ten prepne rodinný Tiguan do „ostrého“ nastavenia, stuhne riadenie a vodič môže vyraziť za zážitkami. Ale aj sa pokazenou spotrebou.
Tak odpoveď na otázku, ublíži plug-in-hybrid Tiguanu? Ani v najmenšom. Treba však počítať, že cenovkou sa plug-in-hybrid vyšplhal až k dvojlitrovej verzii s pohon všetkých kolies.
Plusy
+ kvalita spracovania
+ bohatá výbava
+ nízka spotreba
+ naladenie podvozka
+ schopnosti všeumelca
Mínusy
- nemá pohon všetkých kolies
Technické údaje
Motor - zážihový 4-valec
zdvihový objem – 1 395 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 110/150/5 000
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 250/ 1 550 - 3 500
Elektromotor
výkon /kW/k/ot/min/ - 85/115/-
kapacita akumulátora – 13 kW (netto)
Systémový výkon /kW/k/ot/min/ - 180/245/-
Systémový krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 400
prevodovka – 6 rýchl. Automatická DSG
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 7,5
max. rýchlosť - /km/h/ - 205
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / -/-/1,5 - 1,6
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 450,9/166,2/183,9
rázvor /cm/ - 268,0
celková hmotnosť /kg/ - 2 280
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 476/1 516
objem palivovej nádrže l/ - 45
základná cena vozidla od /€/ - 40 160,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 40 160,- €
Text a foto: Samuel Vanko
PEUGEOT 40823.3.2023 |
MG HS 1.5T DCT EXCLUSIVE23.3.2023 |
MERCEDES-BENZ A18015.3.2023 |
ŠKODA ENYAQ iV 80 LOFT15.3.2023 |
MERCEDES-BENZ EQS SUV 58015.3.2023 |
TOYOTA COROLLA CROSS10.3.2023 |